החלפת משולש ימני למאזדה 5, ומדריך כללי על משולשים.
-
בהקשר לנושא הזה שם טענתי שמחיר עבודה על החלפת משולש לא אמורה לעבור את ה250 ש"ח.
השבוע החלפתי משולש ימני למאזדה 5 וזו דוגמה (הנכונה באופן כללי בתחום המכונאות) להבדלים משמעותיים שעלולים להיות בין רכב לרכב גם במקומות לא צפויים, (ועדיין לדעתי המחיר לא ישתנה הרבה).
החלטתי לשתף את הציבור, ואולי יום אחד תהיה למישהו תועלת מזה.
ובכן,מהו משולש?
משולש הוא החלק שמחזיק את הנאבה מחלקה התחתון (בחלקה העליון מחוברת לבולם, ומהצד לזרוע ההגה השולט על הסיבוב), ויש לו 3 נקודות עיגון (ולכן בד"כ צורתו משולשת, ומכאן שמו) 2 מחוברות לשילדה במאוזן באמצעות תותבי גומי המשככים את שיבושי הכביש, אך גם כדי לאפשר מרווח תנועה מעלה ומטה לנקודה המחוברת לנאבה ונעה עם הבולם.
הנקודה השלישית מחוברת לנאבה באמצעות תפוח (המכונה תפוח פרונט) כדי לאפשר תנועה חפשית גם מעלה ומטה עבור הבולם וגם ימינה ושמאלה עבור ההיגוי.זהו משולש ימני, את הבוקסה יש להדק תחת עומס בדומה למצב חניה
תפוח פרונט, ניתן להבחין בצורת החרוט (מתחתיו יש גומי המגן על התפוח מכניסת מזהמים)
תפוח עם פין נעילה, ניתן להבחין בחור המיועד להכנסת הפין
מתי ולמה צריך להחליף משולש?
כאשר תותבי הגומי או התפוח נשחקים ונוצר חופש תנועה לא מעוגן, במצב זה חסר השיכוך של התותבים דבר המשפיע על נוחות הנסיעה אך גם על בלאי חלקים ותושבות אחרות עקב הטלטלות, במצבי קצה (קורה הרבה, לצערי) אף יכול להיווצר איבוד מסויים בהיגוי.
מלבד כל האמור, הזנחת תפוח פרונט שחוק גובלת בסכנת נפשות, במקרה שהתפוח ניתק ממקומו באמצע נסיעה זו תאונה וודאית ורק תנאי הדרך יקבעו את גודל הנזק.
(זה אמנם מצב קיצון אבל ‘אין איסור בל תשחית’ בהחלפה לפני הרגע האחרון).איך מחליפים?
המשולש מחובר באמצעות ברגים עבים, בד"כ יש צורך במפתח רטיטה או ידית כח ארוכה, התפוח מחובר באמצעות אום נעילה (ניילוק) או אום רגיל עם חור אבטחה ע"י חוט ברזל (פין).
יש כמובן צורך לפרק גלגל, ולפעמים אין גישה לאום התפוח רק אחרי שמשחררים את החיבור של הנאבה לבולם.
חשוב מאוד: בסגירת הברגים כדאי לפעמים לדחות את ההידוק לאחרי חיבור הגלגל והעמדת הרכב, (או לחילופין להגביה את התפוח באמצעות ג’ק כדי לדמות מצב של רכב עומד - פחות מומלץ כדי לא להסתכן בהפלת הרכב מהג’ק - רק אם יש לך מעמדים טובים), הידוק בלי משקל יתפוס את התותב (בוקסה) בזווית כלפי מטה כך שבמצב עמידה יהיה באופן קבוע לחץ על הגומי, מה שיאיץ את הבלאי ויצמצם את חופש התנועה של המשולש. מובן שאם יש תותב המחובר עם בורג מאונך - מכיוון הקרקע לתוך שילדת הרכב (ברוב הרכבים כך בנוי התותב הקדמי), אין לזה משמעות וניתן להדק מיד.
התפוח מחובר בד"כ לתוך קונוס וגם אחרי שיחרור האום הוא עדיין תפוס בלחץ, כדי לשחרר אותו תצטרך לפעמים להשתמש בחולץ, אבל בד"כ יספיקו מכות פטיש (על הנאבה) כדי לזעזע אותו, אל תכה על הבורג אם אתה חושב להשתמש בו שוב, במקרה שאין ברירה אלא להכות על הבורג יש להעמיד את האום בראש הבורג כדי לשמור על ההברגה. תמיד מומלץ שלא להוציא את האום עד הסוף עד שהתפוח משוחרר כדי שלא יחבוט בך כשהוא משתחרר.
(יש צורה נוספת של חיבור התפוח (נמצאת במאזדה 5 המדוברת למשל) שקצת קשה לי לתאר וממילא היא פחות מצויה כיום, אם למישהו יש סבלנות לזה מוזמן להוסיף).
בחלק מהרכבים ניתן להחליף רק את התפוח, כיום ע"פ רוב נהוג להחליף את כל המשולש בכל מקרה מתוך חשיבה לעתיד.מה הסיפור במאזדה 5?
ברכב זה, מתוך ‘סוג של הגיון שאני לא מצליח להבין’ החליטו מתכנני המנוע למקם את המדחס בתחתית המנוע בולט כלפי מטה, דבר זה כשלעצמו אינו מוצלח במיוחד כי הוא חושף את המדחס שהינו חלק רגיש יחסית למכות מכיוון הקרקע, משום כך הם הוסיפו לוחית מתכת על המדחס כדי להגן עליו ממכות ונזקים, ואת כל החכמה הגדולה הזאת החליטו למקם (אולי בטעות?) בדיוק! מול הבורג של המשולש! ובדיוק מתסכל שגורם לך לחשוב ש’הנה זה יוצא’ אבל לא! זה תוכנן במדוייק ולא יעבור! וגם הסרת המגן של המדחס לא הועילה.
בסוף נמצא הפתרון, בעזרת חבר שהגביה את המנוע באמצעות לום ארוך אל מתחת התושבת הימנית הצלחתי (על המילימטר) להוציא את הבורג, (אולי כשהתושבת ממש חדשה זה עובר, ולכן הם עשו את זה כך). הייתי יכול כמובן להשתמש בג’ק כדי להגביה את המנוע אלא שהג’ק היה תפוס מתחת המשולש… וממילא הוא לא היה מספיק גבוה. -
מ מאיר העביר נושא זה מ-היגוי
-
@נייטרון-חפשי יישר כח ענק על השיתוף מחכים ומוסיף ידע, כיף לראות חברה מומחים ובעלי ידע כמוך בפורום שלנו
תודה רבה -
@נייטרון-חפשי כתב בהחלפת משולש ימני למאזדה 5, ומדריך כללי על משולשים.:
ברכב זה, מתוך ‘סוג של הגיון שאני לא מצליח להבין’ החליטו מתכנני המנוע למקם את המדחס בתחתית המנוע בולט כלפי מטה, דבר זה כשלעצמו אינו מוצלח במיוחד כי הוא חושף את המדחס שהינו חלק רגיש יחסית למכות מכיוון הקרקע, משום כך הם הוסיפו לוחית מתכת על המדחס כדי להגן עליו ממכות ונזקים, ואת כל החכמה הגדולה הזאת החליטו למקם (אולי בטעות?) בדיוק! מול הבורג של המשולש! ובדיוק מתסכל שגורם לך לחשוב ש’הנה זה יוצא’ אבל לא! זה תוכנן במדוייק ולא יעבור! וגם הסרת המגן של המדחס לא הועילה.
על איזה שנתון מדובר (או יותר נכון לשאול על איזה צד מדובר)
אני החלפתי לפני כחודש משולש שמאלי ולא נתקלתי בזה -
@יעקב-מ-פינס
צודק שכחתי, וערכתי בזכותך.@נייטרון-חפשי כתב בהחלפת משולש ימני למאזדה 5, ומדריך כללי על משולשים.:
השבוע החלפתי משולש ימני למאזדה 5
-
@נייטרון-חפשי מפורט וערוך נפלא. ומאוד נהיר! יישר כח!
-
@נייטרון-חפשי
כתוב וערוך בטוב טעם כמו תמיד…
למרות שלא היה מזיק כמה תמונות אפי’ תמונות איסטרולציה -
@מיכאלוש כתב בהחלפת משולש ימני למאזדה 5, ומדריך כללי על משולשים.:
למרות שלא היה מזיק כמה תמונות אפי’ תמונות איסטרולציה
אני אוסיף בל"נ.
הוספתי כמה, ובעז"ה אצלם גם תמונה של המשולש הסורר.