האם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?
-
אמנם במצב שצריכים בלימת חירום בד"כ האדם פועל ע"פ אינסטינקטים ויתכן והשאלה מיותרת:
השאלה היא מהי הפעולה העדיפה בבלימת חירום (ברקס עד הסוף), האם ללחוץ בנוסף גם על הקלאץ’ (ברכב ידני) בכדי לנתק את המנוע והגיר מהטרללת שהגלגלים עוברים מהABS או שעדיף לא לנתק?
כידוע, הABS מרפה לסירוגין את נעילת הגלגלים בבלימות חירום (במטרה לשמר על ההיגוי ובחלק מהמצעים אף להקטין את טווח הבלימה).
לכאורה פעולת הABS הורסת כל חלקה טובה בגיר ובמנוע כשהם נחשפים לטלטלות קשות מבלימה והנעה גסים ותכופים כשמאידך אפשר לומר שהמנוע עוזר לרכב לבלום במהירות ובביטחון, ואולי הרעד של הABS לא משפיע על המנוע.
מה דעתכם, אולי אפשר לקבל תשובה מ"מעשה רב" של הרכב האוטומטי, אלא שאת האמת אני לא יודע מה קורה שם משום שהיו לי רכבים ידניים ורכב אוטומטי אחד ללא מחוג של סל"ד… (אוריס הייבריד)
-
@מאיר כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
לכאורה פעולת הABS הורסת כל חלקה טובה בגיר ובמנוע כשהם נחשפים לטלטלות קשות מבלימה והנעה גסים ותכופים כשמאידך אפשר לומר שהמנוע עוזר לרכב לבלום במהירות ובביטחון.
זה כנראה נכון רק במקרה שאתה לא לוחץ על הקלאץ’ ואז הבלימה נלחמת בכח של המנוע, ברגע שאתה לוחץ קלאץ’ הבלימה מתמודדת רק מול האינרציה של הגיר שזה שום דבר במושגים של מנוע.
השאלה שכן מעניינת אותי זה האם עדיף לבלום ללא קלאץ’ כדי שהמנוע שיכבה יעזור לבלימה אפילו שזה מזיק למנוע ולגיר, ואני חושב שזה לא מומלץ כי: 1. הABS לא יעבוד ברגע שהמנוע יכבה, 2. גלגל התנופה יתנגד לבלימה, 3. עד שמנוע יכבה הוא יתנגד לבלימה.
אבל אמת שהתחושה היא שברגע שלוחצים על הקלאץ’ הרכב עף קדימה ברגע שהשתחרר מהמנוע, ולכן הייתי אומר שמומלץ בבלימה להקדים רגל ימין על רגל שמאל.
גילוי נאות: אני כיום ומזה זמן רב לא נוהג על ידני. -
@מאיר ממה שאני זוכר שהמורה לימד אותי זה שצריך להקדים את הברקס בשניה/שתיים.
ולכאו’ ההיגיון הוא שאם אתה בהילוך רביעי/חמישי (ומעלה אם קיים ברכבך), יהיה לך שניה לברקס ואז קלאץ’, וגם תרגיש את זה שכשהמהירות יורדת מתחת ל40-50 היעילות של בלימת המנוע יורדת עד כדי לא קיימת… אבל אם זו בלימת חירום בהילוך שלישי ומטה (אולי יותר נכון לומר רק שני, כי שלישי הוא קצת על התפר) זה כמעט בגדר באין כאחד… וגם אם לא אז בהפרש קצר יותר של פחות משניה אפילו.
ואסייג, אני לא כותב על בסיס ידע או איזו שהיא הבנה מעמיקה במכלולי הרכב… רק מתחושה של נהג על ידני מזה תקופה…אגב, פעם ביקשתי פה מדריך לנהיגה נכונה בידני בנתיים כנראה עוד לא יצא אל הפועל… -
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ואז הבלימה נלחמת בכח של המנוע
לא בטוח, כשתה עוזב את הגז (בפרט ברכב עם מנוע גדול) הרכב מאט יותר מאשר אם עוזבים את הגז ולוחצים על הקלאץ’, וזאת אומרת שהמנוע עוזר לבלימה במדת מה גם כשהוא פועל
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
- הABS לא יעבוד ברגע שהמנוע יכבה
נכון
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
- גלגל התנופה יתנגד לבלימה
הוא לא מחובר בלחיצה על הקלאץ’? (סליחה על הבורות)
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
- עד שמנוע יכבה הוא יתנגד לבלימה
יתרה מזו, גם אם המנוע יכבה הוא ידלק שוב ע"י הסיבוב של המנוע, אולי לכבות עם המפתח?
@יראת-שמים כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
בנתיים כנראה עוד לא יצא אל הפועל…
על מי צריך ללחוץ?
-
@גיל כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
בלימת מנוע שחסרה פעם אחת לא כ"כ תגמור על הבלמים
בלימת חירום גומרת את הצמיגים ופחות את הבלמים… לגוש"ע זה לא ממין השאלה ואכן מתגובתך ומתגובת @נייטרון-חפשי ראיתי שלא ניסחתי נכון את השאלה ולכן ניסחתי מחדש, ועמכם המחילה…
@יראת-שמים כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ממה שאני זוכר שהמורה לימד אותי זה שצריך להקדים את הברקס בשניה/שתיים
בודאי שמקדימים את הברקס! זאת בלימת חירום והבטיחות מעל הכל! השאלה היא בעיקר בבלימות במהירויות גבוהות או על מצע מחליק במיוחד.
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ABS לא יעבוד ברגע שהמנוע יכבה
מעניין! אתה בטוח? כשהמנוע נכבה מפאת חוסר אינרציה, הסוויץ’ לא חוזר ונשאר במקומו ומשכך לכאו’ שאר המערכות אמורות לתפקד (פרט למדחס וכו’) כאילו הרכב מונע.
-
@אביחי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ואז הבלימה נלחמת בכח של המנוע
לא בטוח, כשתה עוזב את הגז (בפרט ברכב עם מנוע גדול) הרכב מאט יותר מאשר אם עוזבים את הגז ולוחצים על הקלאץ’, וזאת אומרת שהמנוע עוזר לבלימה במדת מה גם כשהוא פועל
בהתחלה הוא מאט אח"כ להיפך, וכפי שפירט יותר @יראת-שמים .
@מאיר כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ממה שאני זוכר שהמורה לימד אותי זה שצריך להקדים את הברקס בשניה/שתיים
בודאי שמקדימים את הברקס! זאת בלימת חירום והבטיחות מעל הכל! השאלה היא בעיקר בבלימות במהירויות גבוהות או על מצע מחליק במיוחד.
הוא התכוון להקדים בזמן ולהמנע מללחוץ על הקלאצ’ יחד וכפי שנתבאר כי החיבור למנוע בטורים גבוהים מאט את הרכב עם עזיבת דוושת התאוצה, אבל בטורים נמוכים הוא מתנגד לבלימה.
@מאיר כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
ABS לא יעבוד ברגע שהמנוע יכבה
מעניין! אתה בטוח? כשהמנוע נכבה מפאת חוסר אינרציה, הסוויץ’ לא חוזר ונשאר במקומו ומשכך לכאו’ שאר המערכות אמורות לתפקד (פרט למדחס וכו’) כאילו הרכב מונע.
לא בדקתי, אבל נראה לי שברגע שטורים ירדו מתחת לרף מסויים (שהוא פחות מסרק) פעילות האלטרנטור תהיה איטית ולא תתן זרם מספק לפעילות תקינה של מערכות.
-
@נייטרון-חפשי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
לא בדקתי, אבל נראה לי שברגע שטורים ירדו מתחת לרף מסויים (שהוא פחות מסרק) פעילות האלטרנטור תהיה איטית ולא תתן זרם מספק לפעילות תקינה של מערכות.
יש הרבה היגיון במה שאתה אומר. אני זוכר שבבלימת חירום באוריס, בסיום הבלימה הייתי שומע את המנוע צורח עם הטורים (במהלך הבלימה לא שמעתי כי יש רעש של הבלימה אבל אני מאמין שהטורים הגבוהים היו מתחילת הבלימה) ואחרי כשניה נכבה (היברידי). לכאורה כל זה במטרה לסייע לבלימה מירבית.
למעשה אפשר לבדוק אם נגרעת פעולת הABS כשהמנוע לא מונע בפועל. אבל זה מעט פליאה בעיניי משום שזה מאד מצוי שבולמים במיידי מבלי להספיק ללחוץ על הקלאץ’, הייתכן שכל אלו ללא הגנת הABS?
-
@אביחי כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
לא בטוח, כשתה עוזב את הגז (בפרט ברכב עם מנוע גדול) הרכב מאט יותר מאשר אם עוזבים את הגז ולוחצים על הקלאץ’, וזאת אומרת שהמנוע עוזר לבלימה במדת מה גם כשהוא פועל
כפי שכתב @נייטרון-חפשי זה מאד תלוי בהתאמה של המהירות להילוך, תנסה להאיץ מ-50 על הילוך חמישי… לכאורה ה"ה בבלימה.
על מי צריך ללחוץ?
על אף אחד, אף אחד פה לא חייב לנו כלום. בפוסט המדובר ביקשתי את זה מ @שלמה אבל בהחלט מי שיודע ויכול תבוא עליו הברכה.
-
@מאיר כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
השאלה היא מהי הפעולה העדיפה בבלימת חירום (ברקס עד הסוף), האם ללחוץ בנוסף גם על הקלאץ’ (ברכב ידני) בכדי לנתק את המנוע והגיר מהטרללת שהגלגלים עוברים מהABS או שעדיף לא לנתק?
עד כמה שאני יודע הדרך הנכונה היא לבלום ובמקביל להוריד הילוך כדי שהמנוע יעזור בבלימה של הגלגלים וכמובן לפני עצירה מוחלטת לנתק את המנוע מהגלגלים
-
@אליה כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
עד כמה שאני יודע הדרך הנכונה היא לבלום ובמקביל להוריד הילוך כדי שהמנוע יעזור בבלימה של הגלגלים וכמובן לפני עצירה מוחלטת לנתק את המנוע מהגלגלים
אתה צודק בבלימה רגועה יחסית. כאן מדובר על בלימה נחרצת עם לחיצה מלאה על דוושת הבלם.
-
@מאיר התשובה לדעתי תלויה.
במצב של ירידה, לחיצה על הקלאצ’ זה פעולה ממש גרועה, כי היא ממש גורמת לרכב “לעוף”, ובאופן כללי, ידוע שכדאי תמיד לתת למנוע לעצור מה שהוא יכול עם הגיר מחובר.על הנייר, לחיצה על הקלאצ’ היא רק במצב של החלפת הילוכים, או לקראת עצירה במהירות נמוכה מאד. זה נכון שבנהיגה שוטפת יוצא שלוחצים גם לא במצבים האלה, אבל עדיין.
בכללי, ABS לא נראה לי עושה הנעה, הוא פשוט מונע מהרכב להחליק בגלל נעילה מוחלטת של הגלגלים, והמערכת מיועדת לשחרור הברקס, והיא לא נותנת “גז”.
-
@shmuel4 כתב בהאם ללחוץ על הקלאץ' בבלימת חירום?:
באופן כללי, ידוע שכדאי תמיד לתת למנוע לעצור מה שהוא יכול עם הגיר מחובר.
אבל כמו שכבר כתבו כבר… יש מצבים שבהם אם הגיר מחובר זה רק יזיק לבלימה ולא יועיל. כגון: 40 קמ"ש בהילוך חמישי, ובכה"ג שאין זמן להוריד הילוך…