אחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?
-
לרוב שתדון עם מישהו על טיפול בכפר תשמע דברים בסגנון של “אני יודע איך לעבוד איתם” או כל מיני טיפים בסגנון של “תאמר לו כך וכך שהוא יחשוב שאתה מבין בזה” וכדו’ וגם חלק גדול מהתגובות פה מתמקד באיך לטפל בכפר בלי לצאת בנזק .
וזה בדיוק הבעיה !!! הגישה הזאת לא נכונה !!!
בכל בעל מקצוע לא משנה אם זה חשמלאי , אינסטלטור או מוסכניק אתה צריך למצוא אחד שהוא בוודאות מקצועי מאד ובוודאות אמין מאד , לא תמיד זה קל למצוא ויש גם יהודים שהם טפישים או גנבים אבל בכל בעל מקצוע יש גם כאלה שהם אמינים ומקצוענים ,
כאלה שאתה לא צריך לומר לו שום דבר בשביל שהוא לא יגנוב אותך ולא צריך להגיד לו שום דבר שהוא יעשה את העבודה כמו שצריך
כשאתה מטפל אצל בעל מקצוע כזה יכול להיות שלפעמים כביכול שילמת יותר אבל בפועל אם אתה מסתכל לאורך זמן אז לא רק שלא שילמת יותר אלא גם חסכת כסף וגם זמן וכאב ראש
אני ינסה להסיבר לאיפה אני חותר באמצעות דוגמא אחת מיני רבות - מצוי לפעמים שיש תקלה לא ברורה במאה אחוז וצריך לעשות כמה פעולות בשביל לאבחן אותה , כאשר אתה נכנס למוסכניק גרוע למשל כל ישמעלי , אתה לעולם לא תדע מה הוא באמת בדק ואיפה אתה אוחז מבחינת ההתקדמות שלך בטיפול , האם באמת הוא החליף או שרק סיפר ככה האם באמת היתה בעיה כזאת וכזאת או שהוא רק סיפר כך וכדו’
לאומת בעל מקצוע אמין ומקצועי שאם הוא אומר לך בדקתי לך את זה ואת זה והתקלה היא בזה וכדאי לשים חלק של יצרן פלוני וכדו אתה לא צריך לשבור את הראש בשביל לדעת אם זה נכון אלא רק לשלם ולהמשיך לעוד שנתיים של שקט עם הטויוטה שלך .
כמובן שהדוגמאות החמורות יותר שהם פשוט יעשו לך נזקים אבל אני בכוונה עוד לא מתייחס לנזקים שהם עושים בלי סוף אלא קודם כל לזה שזה פשוט דרך מעוותת מיסודה שמביאה עליך רק כאב ראש ופחות פיתרונות
דוגמא אחרת למשהו דומה שמצוי אצלנו בציבור מחמת חיסרון בכסף הוא להעביר טסט בשחור , במקום להחליף 4 צמיגים ב1000 שקל אתה משלם 200 שקל למישהו שיעביר לך בקומבינה מהפחד הנורא שטיפול עליך הוצאה לא צפויה ובסופו של דבר אתה נוסע עם צמיגים ישנים ולא בטיחותיים במקום פשוט לשלם מידי פעם על צמיגים או לסגור נזילה ולעבור טסט חלק [איכשהו מאז שיש לי רכב רק פעם אחת פסלו אותי על תקלה לא צפויה שעלתה לי 400 שקל לסדר אותה ובכל שאר הפעמים פשוט עברתי חלק כי בלי קשר לטסט אני רוצה שיהיו לי צמיגים תקינים ולא יהיו לי נזילות ] כמובן שזה נדון אחר לגמרי וכמובן שיש פעמים שצריך להשתמש בשירותיהם של המאכרים למינהם למשל ברכבים משופרים וכדו’ אך הנקודה שאני מנסה להגיע אליה היא שלפעמים צריך לחשוב כמו עשיר ולא כמו עני , בגמרא מובא “בתר עניא אזלא עניותא” -אחרי העני הולכת העניות.
או בשפת העם "אני לא מספיק עשיר בשביל לקנות בזול "
בקיצור טיפול בכפר זה כמו לקנות רנו במקום טויוטה בשביל לחסוך את העלות של הקניה ובטווח הארוך אתה משלם על זה ביוקרלמעשה אני רואה שזה לוקח לי הרבה זמן לכתוב ובטח גם לקורא כבר ימאס לקרוא ובנתיים עוד לא נגעתי בנקודה עצמה שבשביל להיות מוסכניק טוב צריך ידע, סבלנות ושכל והם ההפך המוחלט אך זה לבנתיים ואני מקווה שהדברים יהיו לתועלת
לסיום
99% מהציבור בשטחים תומך חמאס במוצהר ואם רק היה שם בחירות כבר מזמן אבו מאזן היה מתחלף בסינוואר וצריך להיות קצת תמים בשביל להאמין שהערבי החנפן שמחייך לך בשביל הכסף שיש לך בארנק יטפל לך במקצועיות בזמן שהוא היה רוצה לדקור אותך בכל רגע נתון. -
@מאיר
א. יישר כח על כל הדאגה לפורום מסודר ומועיל ככל שניתן! זה לוקח המון זמן ומחשבה! כל הכבוד! אתה הראש, אתה הכח! בהשראת הימים…
ב. יש פה ארבעה סוגיות לכאורה.
1. ‘‘וחי אחיך עימך’’ עניין של לפרנס יהודים. (קיצרתי בהגדרה) לענ’‘ד הנושא הזה מוצא כמעט לגמרי שםואין עניין לדון בו שוב. - כמובן לענ’'ד בלבד! (אולי מי שיש לו הערות בעניין זה כדאי שיוסיף שם,)
2. סכנה, לענ’‘ד לא מוצא עניין לנידון בפורום זה על כך.
3. אסטטיקה, פחחות וכל דבר שלא נוגע לטכני של הפעלת הרכב.
ענ’'ד בעניין, שאם זה עבודה איכותית וזולה, אין סיבה בנוגע לזה לשלם יותר. אני בטוח שכמעט ולא יחלקו עלי בעניין הזה.
4. וזה לכאורה תכלית השירשור פה, ומתחלק לשני חלקים עיקריים.- עניינים שקשורים לבטיחות.
- עניינים שקשורים להפעלת הרכב, אפי’ מולטימדיות.
עניות דעתי הצנועה על זה?
תיאורתית: אם זה כפר שעובדים איתו קבוע, שיהיה עליו פחד להפסיד פרנסתו, ועומד עליו (כל זמן שהרכב שם!) אדם שמבין במכונאות רכב (רק אין לו את הכלים, הזמן, הסבלנות, הלכלוך, לעשות את זה לבד, ) וזאת ע’‘מ שלא יתקיים בו ‘‘הרוצה לאבד ממונו ישכור פועלים ולא יעמוד על עליהם’’ (ב’‘מ כ’'ט) מעולה!
החלפת חלקים? אני לא מצליח להאמין להם גם אם זה יורד מהשמים…
עובדתית? אין לי ניסיון וממילא אין לי דעה.
מקןוה שהועלתי.
-
@Klonimoos כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
ועומד עליו (כל זמן שהרכב שם!) אדם שמבין במכונאות רכב (רק אין לו את הכלים, הזמן, הסבלנות, הלכלוך, לעשות את זה לבד, ) וזאת ע’‘מ שלא יתקיים בו ‘‘הרוצה לאבד ממונו ישכור פועלים ולא יעמוד על עליהם’’ (ב’‘מ כ’'ט) מעולה!
בהחלט חשוב מאוד מאוד להיות שם כל זמן הטיפול ולא להשאיר את הרכב בלילה
מכיר אחד שנזקק לשם המשך התיקון להשאיר את הרכב לילה ללון שם, לאחר שבועיים פלוס כשהוא נזקק לגלגל הרזרבי הוא גילה שהוא כנראה נשאר ללון שם … -
@Klonimoos כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
לענ’'ד הנושא הזה מוצא כמעט לגמרי שם ואין עניין לדון בו שוב.
לא לא. הנושא נפתח במטרה למצות פה את כל הנושא הזה מכל כיוון ולכן חשוב לפחות לסכם כאן את העניין.
אני חושב שצריך לעשות אצלם עניינים של קוסמטיקה ולא דברים שקשורים להנעה/בלימה/היגוי/חשמלאות. במקרה והפער הוא משמעותי באלפים או בכמה מאות טובות - יש לעשות שאלת חכם…
עכ"פ כשהולכים אליהם, לענ"ד מומלץ מאד לומר להם משהו כדוגמת “פלוני (=לקוח רציני שמביא לקוחות וכו’) שלח אותי אליך (הוא לא ירצה לעשות ‘טעיות’ ולהסתכסך איתו), וקיבלתי המלצות שאתה תותח, ואמרתי שאני אנסה ואם אני אהיה מרוצה, אולי אני אהפוך ללקוח קבוע” והמחמירים יוסיפו: “הרבה מהחברים שלי שואלים אותי איפה כדאי לתקן, אם תתן עבודה טובה, וואלה בכיף אני אמליץ עליך…”
וכמובן יש לברר לפני זה על האיש כי יש טובים פחות ויש עוד יותר פחות…
-
לענ"ד, תלוי איזה איזה ערבי, רובם כמובן שאינם אמינים, אבל יש כאלה שהם כן אמינים, בדיוק כמו במוסך עם יהודים, רק שזה ההפך. המוסכניקים הערבים האמינים הם יקחו מחיר יותר גבוה משאר השוק אצל הערבים, אבל עדיין נמוך משמעותי ממוסך יהודי, הרבה בגלל שאין להם מעמ שצריך לשלם, וכמובן שהם לוקחים פחות לשעה.
עוד אפשרות לטיפול אצל הערבים זה להגיע דרך מישהו שעובד קבוע עם אותו מוסכניק ומביא לו הרבה לקוחות, ככה שאם המוסכניק יגנוב אותו אפילו במשהו מאוד קטן, אותו מוסכניק ידע שיש לו הרבה מה להפסיד.
גילוי נאות: אני עובד עם מוסכניק כזה, שיש לו גם שטיפה, הרבה פעמים השארתי ברכבים כסף וחפצי ערך (בכוונה ושלא בכוונה) ותמיד הכל חזר. -
לענין עצם הדיון עצמו לא שייך למצות אותו “אחת ולתמיד”, זה כמו ניסיון לדון אחת ולתמיד עם חילוני גם דת ומדינה או עם מיזרוחניק על מדינה ודת…
יש ויכוחים שימיהם כימות עולם, וכל אחת מתבצר בדעתו, ולא יעזור כלום.בכל אופן, דעתי בענין הזה:
לגבי לפרנס אותם: ע"פ הלכה מוסכניק יהודי שמחלל שבת עם הכסף שלך - ערבי עדיף ממנו עשרת מונים. ובמוסכניק שומר שבת יש הלכות ברורות עד איזה הפרש צריך להעדיף אותו ובאיזה הפרש לא. ובמקרים של הלכה צריך לשאול רב ולא לדון בפורום.
לגבי הבטיחות: המציאות היא שב80% מהמוסכים היהודים מי שיעשה לך את העבודה הוא אותו ערבי מהכפר, כך שזה לא משנה. ולצערי בעיני ראיתי שגם כשהפועל היהודי עושה את העבודה הוא עושה אותה גרוע לא פחות מהכפר.
מאידך יש בכפרים מוסכניקים ערבים מבוגרים שיש להם כבוד מקצועי, עם המלצות מניסיון של 20 שנה, ולדעתי אין מה לחשוש מכך.ולגבי ההרגשה: כל מה שאני מתקן ועושה בכפר אני עושה בלית ברירה. חוץ - משטיפה של הרכב, שאת זה ממש כיף לעשות שם… אני יושב על הספה, ארבעה ערבים מלקקים לי את הרכב, ואני מתעלל בהם עם פקודות “כאן עוד פעם, לא נקי מספיק”, וכל זה ב30 ש"ח… זו עבודה שבארץ גם אלו שלוקחים 200 ש"ח לא עושים.
לגבי הסכנה: תלוי איזה כפר. בדיר קדיס לא קרה כלום כבר שנים רבות [ואל תזכירו לי את המקרה ההוא שקיבל דקירה בכתף, זה היה סכסוך על כסף, וזה היה מדין היותו של הדוקר מרוקאי ולא מהיותו פלשתיני…] לנעלין כמובן לא נכנסים [ואם נכנסים - לא יוצאים…] ולענין חוסאן תגידו אתם, אני לא מכיר.
-
@EBA כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
ולענין חוסאן תגידו אתם, אני לא מכיר.
אני הייתי בעבר בחוסן כמה פעמים ואפילו למוסך בכניסה קוראים מוסך אמונה והוא היה סגור בשבת כי רוב הלקוחות שלו היו חרדים אבל מאז שהיה שם כמה נסיונות של לינץ כולל אחד ששרפו לו את האוטו שם אז רוב הביתרניקים הפסיקו לתקן אצל המחבלים האלה
דוד שלי היה בתיקון באיזה כפר ליד ירושלים לא זוכר את השם וכשהוא סיים את התיקון והוא בא לצאת פתאום הוא שומע רעש של חבטה דרסו שם אופנען ערבי חלפן כספים ודוד שלי כמעט היה במטווח יריות שלהם בנס הוא הצליח לברוח בלי שישימו לב אליו
-
אני חושב שזה תלוי מאווד דרך מי עובדים
אם המוסכניק בכפר מכיר אותך או את מי ששלח אותך אישית או שלא
אני אישית מכניס רכבים ממודיעין עילית לכפר
יש לי מוסכניק קבוע שאני עובד איתו גם במכונאות וגם בפחחות
ואני תמיד מרוצה ב"ה
ואם הוא פישל תמיד אני יכול לחזור אליו והוא יסדר את זה -
@ITAMAR25 כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
@EBA כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
המציאות היא שב80% מהמוסכים היהודים מי שיעשה לך את העבודה הוא אותו ערבי מהכפר, כך שזה לא משנה
אבל יש “גדול עומד על גביו”, כמו שכתבו לעיל שיש לו מה להפסיד
לא סומכים על זה בשחיטה אז בלהרוג בנאדם תסמוך על עם הדומה …
-
@הכל-בעזרת-השם כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
@ITAMAR25 כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
@EBA כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
המציאות היא שב80% מהמוסכים היהודים מי שיעשה לך את העבודה הוא אותו ערבי מהכפר, כך שזה לא משנה
אבל יש “גדול עומד על גביו”, כמו שכתבו לעיל שיש לו מה להפסיד
לא סומכים על זה בשחיטה אז בלהרוג בנאדם תסמוך על עם הדומה …
אני אישית לא סומך בכלל.
בעיקר סומך על עצמי -
@מוטי-ברנד כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
ולענין חוסאן תגידו אתם, אני לא מכיר.
הערבי מחוסאן עבר לתחנת דלק שליד ביתר ואם מישהו רב איתו אז הוא קורא לו לדין תורה אצל הרב של ביתר…
ולגופו של עניין אישית עברתי אצל הרבה עכומי"ם בחוסאן בוולאג’ה וגם בירושלים והמסקנה שלי זה אף פעם לא הצדיק את המחיר כי בנוסף לכל הטיעונים שהביאו לפני, יש את עניין העצלות (המחשבתית) שבמקום לתקן חלק נחליף את הכול או להפך במקום לתקן את הכול נחליף חלק ואתה תגלה לבד עוד חודשיים שהיה צריך להחליף הכול.
וזה דבר שלדעתי אמין (וירא"ש) לפעמים עדיף ממקצוען כי האמין יכול להודות שבעניין הזה הוא לא מספיק מקצוען משא"כ המקצוען בחיים לא יודה שהוא לא מספיק אמין… -
@מאיר כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
עכ"פ כשהולכים אליהם, לענ"ד מומלץ מאד לומר להם משהו כדוגמת “פלוני (=לקוח רציני שמביא לקוחות וכו’) שלח אותי אליך (הוא לא ירצה לעשות ‘טעיות’ ולהסתכסך איתו), וקיבלתי המלצות שאתה תותח, ואמרתי שאני אנסה ואם אני אהיה מרוצה, אולי אני אהפוך ללקוח קבוע” והמחמירים יוסיפו: “הרבה מהחברים שלי שואלים אותי איפה כדאי לתקן, אם תתן עבודה טובה, וואלה בכיף אני אמליץ עליך…”
סליחה שאני סותר את דבריך !
זה שטויות במיץ גזר, הם יחייכו אליך בחיוך כזה
ובטח יגידו ההוא שלח אותך בטח חבר טוב שלי וכו’ וכו ’
בפועל הם יעשו עבודה ערבית לא מקצועית בכללאני כן חושב שיש מוסכניקים ערבים מצויינים - ולרוב זה דווקא מבוגרים ולא צעירים
וכן צריך להיות איתם בהיכרות קבועה כדי לקבל שירות ועבודה - כמו שצריך -
@אבו-ארבע כתב באחת ולתמיד: תיקון או טיפול ברכב בכפרים ערביים. כן או לא?:
אם מישהו רב איתו אז הוא קורא לו לדין תורה אצל הרב של ביתר…
הבן אדם צבוע…
אתה ככל הנראה מדבר על “מורד” ימ"ש והוא הערבי הכי בעייתי שפגשתי וזה דווקא בגלל שיש לו הרבה ידע ועברית טובה הוא משטה מאד בלקוחות שלו -
@יצחק-רשטונ אני לא אחלוק עליך בהרבה רק אני לא יודע אם הוא הכי בעייתי אבל אכן רוב הערבים שפגשתי הבעייתים יותר היו אלה שהיה להם הרבה ידע וגם עברית טובה מאוד ואת זה הם ניצלו לא כ"כ להיטיב עם הלקוח
||ולפעמים עלה בדעתי שאת העברית הטובה והידע באיך לתחמן את הלקוח הם רכשו מהלקוח היהודי השמן ששלח אליהם הרבה…||
-
שום דבר לא שחור לבן!
בהמון מוסכים יהודים מי שבפועל מבצע את העבודה זה ערבי ולא בעל המוסך
העניין הוא מה רמת הידע שלו ומה רמת המחויבות שלו כלפיך בזה מסתכם העניין
גם אצלינו יש סוגי איכויות של עבודה חלקים צבע ועוד ,תמיד אפשר ליפול עם זול
כשהולכים על הזול הוא תמיד יותר גרוע לא משנה אצל מי.
העניין שבכפרים בד"כ העבודה נעשית יותר בזול ותמיד שם יש את הזול ויש את הטוב יותר רק הנטייה של כולם שאם כבר כפר אז הכי זול .
אני מהנסיון שלי אכלתי הרבה טוב והרבה רע בכפרים.
בענייני חשמל פשוטים מולטימדיה שלט נוחות קונקטורים שרופים וכדו הכל בסדר יש גם מקצוענים שם
מיזוג גם שם יש מקצוענים ,לפני שנה מלאתי גז מזגן בבני אצל יהודי בשביל להמנע מכניסה לכפר והבן אדם מילא לי גז עם מכונה אבל הכל נשאר אותו דבר, וכשנסעתי לכפר והוא רוקן את המערכת הוא הראה לי שהכל מלא באוויר ומילא לי עם בלון הפוך והכל פיקס בקיצור תמיד צריך לדעת למי ללכת .פעם הציעו לי צמיג שלא היה בשימוש רק ישב קצת במחסן ואחרי כמה חודשים הוא נקרע בכביש 6 …בקיצור רשלנים ומקצוענים קיימים בכל מקום לא להכליל!!!