מחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים
-
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
וכידוע בהלכה שאם יש הפרש של שישית (20%) בין היהודי והגוי מותר לקנות מהגוי
אשמח למקור!עריכה: אחר העיון מצאתי ששיעור זה הובא בתשובות נחלת שבעה (נה)
וראיתי שהרבו להאריך בנידון זה מכמה כיוונים ה'מנחת יצחק' ועוד. ואכמ"ל -
@אינטרקום כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
אשמח למקור!
נאמר בתורה (ויקרא פרק כה יד): "וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו"
מביא שם רש"י את דרשת חז"ל: "מנין כשאתה מוכר, מכור לישראל חברך, תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך מכור, ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר או קנה מיד עמיתך:" הרמב"ם והשולחן ערוך לא הביאו זאת להלכה, אולם בשו"ת הרמ"א (סימן י) פסק כך להלכה, והדגיש שאין לומר שדין זה הוא רק כאשר המחירים זהים, אלא גם כאשר הגוי מוזיל, אם הדבר אפשרי, יש לקנות מיהודי.
נשאלת השאלה עד איזו שיעור הוזלה שהוזיל הגוי יש עדיין לקנות דוקא מיהודי, ומאיזה שיעור הוזלה נתיר ליהודי לקנות מהגוי ולא מהמוכר היהודי.
בענין זה כתב בשו"ת מנחת יצחק שם: "עדיין יש לעיין כמה השיעור ההפסד בזה, שיפטור עי"ז מלקנות מישראל, ואם נאמר דרק בשיעור הפסד מרובה נפטר בזה, אז היינו באים להמבואר בפוסקים, לענין השיעור הפסד מרובה, הנאמר בפוסקים לענין או"ה, דיש סוברים לחלק בין עני לעשיר, ויש סוברים דאזלינן בתר שתות מהקרן... אכן מצאתי בס' דרכי תשובה (יו"ד סי' קנ"ט סק"ז), שהביא מס' מרבה תורה (סק"ח), שכתב, די"ל דדוקא כשהריבית שיקח מהעכו"ם, הוא פחות משוה פרוטה, אז יקדים הישראל, אבל אם הריבית שיקח מהעכו"ם, הוא כשיעור שוה פרוטה, העכו"ם קודם וסיים בצ"ע עיי"ש, ולפי דברינו גם נדון דידן דינו כמו בריבית, ולמעשה צ"ע כמו בשם כנ"ל."
מכאן שאם ההפרש יותר משישית מהקרן (דהיינו 20% שהוא שתות מלבר) - אין חובה לקנות מהיהודי. אם ההפרש הוא פחות משוה פרוטה - יש חובה לקנות מהיהודי, אם ההפרש הוא בין שני השיעורים הללו - קיים ספק.
מקור -
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
קיבלתי מספר של ערבי ששוטף, ולפני שאני מתקשר אליו אני מברר כאן אם מישהו מכיר יהודי שעושה את זה ואזכה לקיים המצווה של 'וחי אחיך עמך'.
אחרי כל הדיבורים אבד לי המספר, אולי מישהו מכיר אחד כזה?
-
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
אחרי כל הדיבורים אבד לי המספר, אולי מישהו מכיר אחד כזה?
משמיים !!!
-
@יוני כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
אחרי כל הדיבורים אבד לי המספר, אולי מישהו מכיר אחד כזה?
משמיים !!!
משמיים שאתה פה.
אפשר את המספר של הבני דודים שלך?
לי אין בעיה,
אשתי בטוח לא תשאל כמה אני משלם להם.. -
@Klonimoos כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
וכמובן שמי ששטף לי לא היה ''אחיך'', אבל אחי הרויח בסוף כנראה כמה שקלים.
אין עניין להעדיף בזה כשרק הבעלים יהודי.
-
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
אפשר את המספר של הבני דודים שלך?
דווקא בירושלים אין לי בני דודים (בגיל המתאים)
-
מישהו יודע אם השוטפים בקניון רמות הם יהודים או ערבים?
-
@נוהג-לעזור כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
מישהו יודע אם השוטפים בקניון רמות הם יהודים או ערבים?
מתחילת המלחמה רק יהודים
-
@aiib כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
@יוני כל הרעיון הוא שיהודי יפרנס יהודי ברגע שזה נהיה שיהודי מפרנס גוי ורק יהודי עושה עליו רווח באמצע אז שאתה תרוויח את הרווח באמצע.
שוב הנידון הישן....
אשמח אם לא נפתח על זה עכשיו נידון שוב. 🙏🙏 אני שומע מה שאתה אומר.
ואכן אם תחפש בהיסטוריית העריכות של הפוסט לעיל תראה שכתבתי - בציניות - ''תענוג''.
אבל בסוף לענ''ד נראה שכאשר בעל המקום יהודי, אני מפרנס אותו ישירות, וקיימתי וחי אחיך לגמרי.
את מי הוא מפרנס? זה ה ''וחי אחיך'' שלו, לא שלי. אתה לא רוצה לעודד אותו? שומע.
עריכה: זה חנות שלימה שמתיסקת עם שטיפה וכו' לפעמים תמצא שם גם עובד יהודי אפי', המחיר היה 80₪ פנימי וחיצוני, סה''כ עסק שיהודי פתח.
עקרונית, אתה צודק 1000000 אחוז שעל תיווך נטו לא הרווחתי כלום, כששה עסק יש בזה עשיין קצת וחי אחיך.@י-שטרן עניתי לשאלה של @נוהג-לעזור ספציפית שלכאו' חשב שאני מכיר בירושלים. לא שמתי לב כ''כ שכבר קיבל תשובה.
-
@Klonimoos כתב במחפש שוטף רכבים שמגיע לבית בירושלים:
לא מכיר בירושלים שטיפה בבעלות יהודית.
כפי שכתבתי למעלה יש את השטיפה בחניון של קניון רמות בין מפלס p1 למפלס 1 בבעלות יהודית, ומתחילת המלחמה השוטפים שם אך ורק יהודים.