למה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??
-
@TESLA כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:
באמת במהירויות גבוהות, רכב חשמלי צורך יותר אנרגיה מרכב רגיל, כנראה שזה קשור.
מהירויות גבוהות צורכות יותר דלק כבר מבריאת העולם… רק שברכב עם מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) הנסיעה האיטית והתאוצות העירוניות לוקחות יותר דלק בהרבה לעומת רכב חשמלי שלא מתאמץ כמעט לסובב את המנוע אלא רק את הרכב.
כך למשל שמנוע בנזין או דיזל מנצל כ35% בלבד מהכוח שלו לגלגלים לעומת 90% במנוע חשמלי
יוצא איפוא שאם רכב בנזין מבזבז דלק בנסיעה איטית על סיבוב המנוע בעצמו, הרי שהמנוע החשמלי כמעט לא מתאמץ במהירויות נמוכות וגם התאוצות (הסבירות) שלו לא מצריכות כמיות אנרגיה כמו הבנזין. לעומת זאת במהירויות גבוהות יחסית (90-110) שם מנוע הבנזין מנוצל יותר טוב לעומת המהירות שהוא נותן. ולכן נוצרה סטיגמה צודקת שהחשמלי לוקח יותר חשמל בבין עירוני משום שהתרגלנו מהבנזין שבתוך העיר הצריכה עולה…
עולה מן האמור שגם אם נעשה שני הילוכים למנוע חשמלי, התועלת תהיה זניחה ממש לעומת התועלת. כך שהפיתוח, המשקל והמחיר שזה ידרוש לא שווים את החיסכון או הטווח שזה יתן.
זאת מסקנתי בכ"א… -
הסיבה שרכב רגיל צריך הילוכים היא בגלל שמהירות התגובה של שריפת הדלק היא יחסית איטית וממילא מהירות הסיבוב של המנוע מוגבלת (כמו באופניים במהירות גבוהה אתה מפדל על ריק לא בגלל שאין לך כח אלא כי אין לך מהירות), חשמל לעומת זאת מגיב במהירות האור ואין לו שום בעיה להדביק את הקצב.
@מאיר כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:
באמת במהירויות גבוהות, רכב חשמלי צורך יותר אנרגיה מרכב רגיל, כנראה שזה קשור.
מהירויות גבוהות צורכות יותר דלק כבר מבריאת העולם.
הסיבה לזה לא קשורה למכניקה אלא לפיזיקה, והיא - בגלל התנגדות האוויר שמכפילה את עצמה ככל שהמהירות עולה (ע"ד משל אם התנגדות האוויר לתנועה במהירות 20 היא 1 ובמהירות 35 היא 2 ובמהירות 45 היא 4)
-
@נייטרון-חפשי כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:
הסיבה לזה לא קשורה למכניקה אלא לפיזיקה, והיא - בגלל התנגדות האוויר שמכפילה את עצמה ככל שהמהירות עולה (ע"ד משל אם התנגדות האוויר לתנועה במהירות 20 היא 1 ובמהירות 35 היא 2 ובמהירות 45 היא 4)
נכון מאד. אבל השאלה לא על בין עירוני אלא על עירוני. על פניו נסיעה עירונית אמורה להיות חסכונית יותר דוקא בגלל מה שכתבת. אלא שמנוע בעירה פנימית פחות יעיל במהירויות נמוכות כי היעילות שלו באה בסל"ד מסויים וקבוע ועוד… ולכן בתוך העיר הוא לא ממש יעיל לעומת בין עירוני. כך שלמרות שבירת האויר בבין עירוני המנוע הטרמי(/תרמי) יעיל יותר.
@EBA כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:[אפילו אשתי חסרת הרישיון, אמרה שהחשמלי מרגיש יותר כמו האופניים החשמליות, שלוחצים ובום זה נוסע, וצובר מהירות רק מהתנופה, בשונה מהרכב הרגיל שמרגישים שצובר תאוצה ואז עובר הילוך].
אשת חבר כחבר…
-
נרשמתי היום לפורום המדהים הזה לכן אני מגיב קצת באיחור
הסיבה שאין הילוכים לרכב חשמלי היא ככה
צריך להבין קודם למה יש את המושג גיר (הילוכים)
למנוע בנזין (בעירה פנימית) יש מגבלת כח (רצועת כח לייתר דיוק) הכח שהמנוע יכול לספק הוא בין 1500 סיבובים לדקה עד 4000 לאחמ"כ המנוע כבר מאבד את הכח (בנסיעה ארוכה) אם היקף הגלגל של הרכב הוא 100 ס"מ והמנוע מסתובב על מהירות של 1500 סל"ד ואין גיר, הרכב יסע 1.5 ק"מ בדקה כפול 60 הרכב יסע על 90 קמ"ש (היקף גלגל קלאסי {20 אינט’ש} הוא 159.512 תעשו את המתמטיקה לבד)
בגלל שאין כח למנוע בתמסורת ישירה להתחיל נסיעה מאפס (נחזור למתמטיקה לפי התנאים הנ"ל אם המנוע על 800 סל"ד בתמסורת ישירה הרכב יצטרך להיות על 45 קמ"ש מיד בתחילת הנסיעה…) המציאו את הגיר בעצם הכנסנו בתמסורת הישירה גלגל נגיד בהיקף של נגיד 10 ס"מ וממנו אנחנו מעבירים לגלגל אחר (כל הילוך גלגל אחר) בהיקף של (לדוג’) 40 ס"מ ואז בעצם (מתמטיקה שוב ) על כל סיבוב של המנוע הגלגל מסתובב רבע כלומר המנוע מסתובב 800 סל"ד והגלגלים מסתובבים 200 סל"ד אח"כ אנחנו מעבירים להילוך שני שהוא בהיקף של 30 ס"מ וכן הלאה (הילוך רביעי הוא בדר"כ ביחס של 1\1 והחמישי הוא ביחס של 1\0.8)מנוע בנזין לוקח דלק לפי פעולה שעתית (כל ‘סל"ד’ לעינינו) לדוגמה על פעולה של שעה ב-1500 סל"ד יבוזבז ליטר בנזין (ניתן לבדוק נתונים אמיתיים בגנרטורים, פעילות רגילה של גנרטור היא 2700 סל"ד {כמדומני} ואאל"ט הוא לוקח 4 ליטר לשעה) {סתם לסבר את האוזן אם אתה נוסע יותר מהר אתה מבזבז פחות דלק בגלל הסיבה הנ"ל}
עכשיו נעביר את המתמטיקה לרכב חשמלי
רכב חשמלי רצועת הכח שלו מתחילה באפס אם אני אסובב את המנוע על 1 סל"ד הרכב יסע מטר לדקה וכן הלאה
אי לכך ובהתאם לזאת אם אני מסובב את המנוע על 2000 סל"ד הרכב יסע 2 ק"מ בדקה (כפול 60 = 120 קמ"ש) וה’ביזבוז’ של החשמל הוא כמו ה’ביזבוז’ של הדלקלציון כל המידע המגיע מכאן הוא לא מדויק אלא רק בתאוריה ניתן לבדוק בגוגל את יחס ההעברה בכל רכב בפני עצמו ואת צריכת הדלק השעתית ניתן לבדוק בגנרטורים לפי נפח המנוע שלהםמקווה שהובנתי
קרדיט - אבא שלי
-
@יעקב-מ-פינס הסבר נפלא ומדוייק
למעט פרט קטן שההסבר שלך הוא להילוכים ידניים (שזה ההילוכים הקלים להסבר), בהילוכים פלנטריים זה עובד קצת שונה ואני יסביר בקצרה
שתי צלחות שמסתובבות אחת מול השנייה ובתוכם יש שמן זריקת השמן מצלחת לצלחת יוצרת איבוד כוח או תוספת כוח, לפי הזוויות בו הצלחות עומדות נקבע איך השמן יזרק וכמה הוא יסובב את הצלחת שמקבלת את השמן.
כל ההסבר הנ"ל נקרא “מומנט” עם אותו עקרון פעולה של מפתח מומנט -
@ראובן-שבתי
עיין בספולייר שכל מה שכתבתי הוא רק לשבר את האוזן
נושא ה’הילוכים’ ברכב הוא נושא נרחב ועמוק שלא כאן המקום לכתוב אותו
אולי ביום מן הימים יראה לנכון אחד התותחים פה בפורום לפתוח מדריכים איך כל דבר ברכב עובד -
הסברת יפה מאוד מדוע לא צריך הילוכים בנסיעה איטית אבל בנסיעה מהירה יותר מדוע אין הילוכים כמו הבנזין ואולי אפילו יותר כמו שכתבת כאן
@יעקב-מ-פינס כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:הילוך רביעי הוא בדר"כ ביחס של 1\1 והחמישי הוא ביחס של 1\0.8
אז שיהיה בחשמלי יחס של 0.6 וכך יווצר חיסכון בחשמל
-
@יעקב-מ-פינס נוו זאת היתה כל השאלה מדוע זה לא חוסך
@EBA כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:שאלתי ובקשתי: למה בעצם אין הילוכים בחשמלי? זה לא יוכל לגרום לחיסכון עצום בחשמל ולהכפלת הטווח כמעט? שלא לדבר על ידני… או לכל הפחות רובוטי.
במחשבה שניה אולי התשובה היא כמו שאמר @נייטרון-חפשי
@נייטרון-חפשי כתב בלמה בעצם לרכב חשמלי אין הילוכים??:
הסיבה לזה לא קשורה למכניקה אלא לפיזיקה, והיא - בגלל התנגדות האוויר שמכפילה את עצמה ככל שהמהירות עולה (ע"ד משל אם התנגדות האוויר לתנועה במהירות 20 היא 1 ובמהירות 35 היא 2 ובמהירות 45 היא 4)