מה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?
-
הרבה קולמוסים נשתברו כאן בפורום זה על קניית רכבים. אולי נעשה קצת סדר. יש שאלה עקרונית- מבחינה כלכלית נטו- האם רכב זול הוא באמת זול, או שהתיקונים לא שווים את המחיר?
אם ניקח את האברך הקלאסי, בהנחה שהוא לא מוגבל באמת בתקציב [או שייקח הלוואה לטווח הארוך], שאין לו עניין דווקא בנוחות, ב"ביצועים", או בלהרשים את השכן. הוא צריך את המוצר עצמו- ושיהיה משתלם כלכלית. רכב שמכיל את הנוסעים, כל אחד לפי נפשותיו, גם מזוודות, נוסע טוב, ובלי לבלות כל היום במוסך. השאלה האם להשקיע לטווח הארוך ברכב חדש יותר, חסכוני יותר, ועל הדרך ליהנות גם מנוחות ושאר מעלות, או להמשיך לקנות סובארו אברכים, רגע לפני ששולחים אותה לגריטה.
אשמח לתשובות ענייניות וממוקדות. לפרט- בעירוני, בין עירוני, וכד’. רכב חשמלי, היברידי, בנזין, פלג-אין, ועוד. -
כדאי אולי לחלק את זה לפי רכבים ושנתונים. למשל, מיני סופר מיני משפחתי וגדול.
לדוגמא- סופר מיני- טיוטה יאריס היברידי 2012 עד 150000 ק"מ, 30,000 שח. [סתם דוגמא, אולי טעיתי.] -
@חושב-שחושב-שהוא-חושב כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
יש שאלה עקרונית- מבחינה כלכלית נטו- האם רכב זול הוא באמת זול, או שהתיקונים לא שווים את המחיר?
שאלה זו לענ’‘ד טעות מיסודה.
רכב זול באופן כללי, מה שציבור האברכים קונה, אלו רכבים אמינים וההוצאות עליהם כמעט אפסיות, יהיו רכבים יקרים וחדשים שיוציאו עליהם יותר.
בקיצור, זול לא מכריח הוצאות, לפעמים להפך.
עיקר העניין של זול ויקר בפערים המשמעותיים זה הנוחות והשידרוגים. כמובן שיש חשמלי והיברידי וכו’ אבל לא בהכרח מתקזז עם התוספת תשלום עליהם.
ואכמ’'ל. -
לכל הרכבים יש מחיר שווה!
(מחיר לאו דוקא בכסף)
אם תשלם הרבה תקבל הרבה. אם תשלם קצת המחיר יהיה ברכב דל… אם המחיר יהיה בבירור רב תשיג משהו טוב יותר ואם תחסוך בבירור תקבל רכב מפתה ובעייתי…
בקיצור אתה חייב לשלם; או הרבה כסף, או הרבה בירורים ויעוץ, ואם לא תשלם על שניהם אז הו הו תשלם בסוף…
-
@RKE כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
@מאיר ברור שרכב זול הרבה יותר יקר…
מנסיון…
חוץ מזה יש לך כאב ראש כל פעם שצריך תיקון…נשמח לדעת מה הניסיון של כבודו.
אני מכיר הרבה עם קורולה ויאריס וסיריון ואטרז’ ועוד, שממש אין להם שום כאב ראש והם קנו רכב זול ושמחים ומאושרים.
נכון יש גם רכבים דפוקים שהם זולים בהתאם, אבל לא מה שזול דפוק. -
א. רכב זה מותרות!
כן!
ואפילו מי שזקוק לזה/מרוויח מזה יותר אבל זה מתומחר כמותרות ולא כמוצר צריכה.
ב. ברכב זול אין ירידת ערך!
ג. בלאי של רכב תלוי בעיקר (בעיקר ולא רק - לכל מי שעומד לציין זאת) משימוש/ק"מ ולעומת זאת המחיר נקבע לפי שנתון כיוון שזה מוצר אפנתי משתנה.
ולמעשה החשבון הוא פשוט, אם תקנה רכב אקראי ב3,000 ותקח אותו למוסך שיעשה ‘כל מה שצריך בלי חשבון’ לא תגיע מן הסתם ליותר מ15,000 גם אם היה צריך להחליף מנוע, ואם תקנה ב7,000 רכב שידוע כאמין פחות או יותר (סיוויק עד 6/קורולה/יאריס/נוט/אלמרה/פולו/וכו’) עם ק"מ לא מידי גבוה ותשים עוד 3,000 ליישור קו מוגזם תוכל להניח עוד 5,000 לתיקונים שלא יבואו בכל 5 השנים הקרובות יהיה לך גם ראש שקט וגם חיסכון.
ואם תחליט שאתה לא משקיע אז לקחת סיכון על 6,000 (גרוטאת רכב שווה בד"כ לפחות 1,000) ומצד שני ייתכן שתחסוך יותר תמורת הכאב ראש.
לעומת זאת מנועים הולכים גם ברכבים די חדשים ושם לא תוכל להחליט לגרוט את הרכב כי ההפסד גדול מאוד, וכל שריטה/מכה בפח היא כאב לב כלכלי.
אני יודע שאנשים לא אוהבים לשמוע את זה ולכן לא כתבתי על זה מדריך, אבל זו דעתי, ואני מבין בהחלט שאנשים רוצים רכב יותר יפה/נחשב מכל מיני סיבות, ולפעמים רכבים חדשים יותר נוחים/מאובזרים טכנולוגית, אבל כשאדם בא לקנות רכב כצורך עליו לשים בצד אחד את הצורך המוחלט ובצד שני את התשוקות המיותרות לחלוטין וביניהם ליצור גרף של אחוזי צורך/רצון, ואז לחשוב כמה הוא מוכן לשלם על מותרות וכמה על מותרות שמועילות גם לצורך (כגון נוחות בנסיעות ארוכות יכולה להיות צורך) ואז יוכל להחליט בצורה מושכלת במה הוא בוחר, וכמה אחוזי מותרות כבר חשובים בעיניו כלא מוצדקים כלכלית.הרכב שלי 7 מקומות עלה לי 2,500 ש"ח אחרי תאונה עם 315,000 ק"מ ושילמתי עוד 3,500 במצטבר לתיקון נזקי התאונה, ומאז כשנתיים וחצי מלבד טיפולים שוטפים והחלפת חיישן חמצן (מהמדריך) שהיה תקול כבר בקנייה והחלפת חיישן חיצוני בגיר (הזמנה מחו"ל ב70 שקל כי אין להשיג) לא זכור לי שום בעיה מיוחדת, לעומת זאת מחיר מינימום לרכב 7 ‘נורמלי’ היה עולה בסביבות 15,000 ואני מדבר על רכבים שלא היו נותנים את מה שהרכב הזה נותן הן מבחינת נוחות והן מבחינת דלק ואמינות.
השימוש שלי ברכב היה ללא רחמים (נסיעה ממוצעת שלי בכביש 6 היא כ140 קמ"ש וסחיבות במשקלים מוגזמים בנוסף) והיום הוא עומד על קרוב ל370,000 ק"מ.
אמר החכם: רכישה מוצלחת היא כזו ש’הרבה אחרי שתשכח מהכסף ששילמת עליה תמשיך עוד ליהנות ממנה’ומלבד כל האמור דעתי היא שבכל כגון זה הכל עניין של סייעתא דשמיא וריבוי השתדלות מגרע.
-
@נייטרון-חפשי אפשר לדעת איזה רכב יש לך ?
-
@נאמן כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
@נייטרון-חפשי אפשר לדעת איזה רכב יש לך ?
יש לו הונדה סטרים 2001
אני מעיד שזה פשוט אחלה של רכב
כמובן אחרי רצף של טיפולים בסיסים -
לשאלה הזאת אין תשובה
למה?
כי יש בשוק עשרות אלפי כלי רכב ולכל אחד סיפור שונה החל מהדגם הספציפי וכלה בדרך בה החזיקו אותו ומה הוא עבר ובנוסף לכל אחד מחיר שונה החל מ2K וכלה ב…
ולכן השאלה כל כך כוללנית שלא ניתן לענות עליה עד שלא יהיה מדובר בשני כלי רכב מסויימים ששניהם נבדקו על ידי מישהו שמבין ואז ניתן יהיה לענות בגדול מה לכאו’ כדאי. -
@נייטרון-חפשי
אהבתי בטירוף
ואני מאד ישמח אם תכתוב על זה מדריך יותר מפורט…
כמה כאב ראש זה?
מה הסיכונים?
לתת דוגמאות מיד 2 סתם לדוגמא…
באיזה רכבים זה מומלץ…
ולמה בק"מ גבוה אי אפשר פשוט להחליף מנוע ולשפר את הרכב כמו אחרי תאונה… או אחרי בלאיי… -
לכל העניינים הנ"ל מצטרף גם העובדה שברכבים יקרים יותר ניתן להששיג חיסכון משמעותי בדלק, וכן שמחירי הביטוח, להפך
-
כפי שאמרו לפני, לא התפרש אם ‘רכב זול’ הכוונה ל5,000 ₪ או 25,000 ₪, וכן בצד השני – ‘רכב יקר’ לא התפרש אם הכוונה לחשמלית חדשה מהניילון או לקורולה 2015. לכן קשה לענות על השאלה במדוייק.
רק צריך לזכור שעלות רכב מורכבת מ7 תחשיבים, ועליהם אפשר לעשות פורפוציה בין רכב ישן לחדש [התחשיב מומלץ לכל מי שמסתפק – כלכלית – בין 2 רכבים באשר הם].- עלות הרכב עצמו. כמובן שרכב זול עולה פחות. כמו"כ ברכב יקר ישנה עלות אשראי – כי בדרך כלל לוקחים עליו הלוואה [וגם אם לוקחים מכסף ששוכב בבנק, עדיין היה אפשר להשקיע אותו ולקבל תשואה].
- ירידת ערך. ברכב חדש ירידת הערך היא מאוד גבוהה. ככל שהרכב יותר זול – ירידת הערך בשקלים יותר נמוכה. יכול להיות פער של 10,000 ש"ח שנתי בין רכב ישן לחדש בירידת הערך.
- ביטוח. מחיר הביטוח לרכב יותר חדש יקר פעמיים: גם בכללות ביטוח לרכב יקר עולה יותר. וגם לרכב יקר עושים מקיף, משא"כ לרכב זול עושים רק צד ג’.
- טסט. עלות אגרת טסט שנתית יורדת בהדרגה ככל שהרכב ישן יותר [אולם ברכב ישן ישנם עלויות תיקונים לפני טסט – הגבוהות יותר, ראה סעיף 6, וכן אישור בלמים או עלות מאכער להעביר את הטסט וכדו’].
- טיפולים [לא תיקונים ותקלות!]. טיפולים ברכב יותר חדש [לא חשמלי] בדר"כ יותר יקרים מברכב ישן, כיון שרוב האנשים שמחזיקים רכב חדש, עושים טיפול במוסך מורשה ולפי הספר, וברכב ישן מטפלים אצל מוסכים זולים יותר.
- תיקונים ותקלות. כמובן ככל שהרכב ישן יותר, ישנם יותר תקלות שעלולות לצוץ. גם ברכבים אמינים, פשוט וברור שברכב ישן ישנם תיקונים יותר מברכב חדש, בפרט תקלות הנובעות מבלאי טבעי [בסעיף הזה נכון להקביל את הדגם הספציפי ישן מול חדש. לדוגמא קורולה 2020 מול קורולה 2010, לא נכון להקביל רנו 2020 מול קורולה 2010].
אולם גם יש צד שני למטבע – תקלות עלולות להגרם גם ברכב יחסית חדש, וכאן טמון המוקש: ברכב ששווה 8,000 ₪ בדר"כ לא משתלם לתקן פחחות [ובאופן כללי להשקיע אחרי תאונה קטנה, מעבר לענייני הבטיחות], להחליף חלקים תקולים באופן שאין בהם עניין בטיחותי [חלונות חשמל, כסא נהג וכו’ וכו’], משא"כ ברכב חדש תמיד ‘משקיעים בו יותר’, ודואגים שהוא יהיה בלי שריטה. וזה עולה כסף. - צריכת דלק. באופן כללי ברכבים חדשים יותר – צריכת הדלק נמוכה יותר. [שלא לדבר על חשמליות, הברידיות ופלאג-אין, שבהם מאידך ישנו ביטוח סוללה או לחילופין החלפתה]. אמנם קיימים גם רכבים ישנים יחסית וזולים – די חסכוניים [הגם שיש טיפוסים – ואני מבין אותם – שמעדיפים לשלם עלויות שנתיות של כמה אלפי ₪ יותר בסעיפים האחרים, העיקר שישלמו על הדלק פחות. משום מה לשלם על דלק זה יותר מרגיש ‘שריפה’ של הכסף, מאשר לשלם על ביטוח, סוללה או ירידת ערך].
כל זה כמובן מבחינה כלכלית נטו – שכל אחד ישווה ב7 הפרמטרים הנ"ל רכב חדש לרכב ישן, ובדרך כלל ימצא שרכב ישן, עולה בשורה התחתונה בחודשי – הרבה פחות. אבל בכל הנוגע לביצועים, נוחות ואבזור – בדרך כלל מי שמשלם יותר – מקבל יותר.
ההסתייגות הברורה היא, שרכב ממש זול, בהרבה מקרים הוא כבר בעייתי, וזה עלול להיות מתכון לכאב ראש וסחרור – גם פיזי וגם כלכלי. -
@עבד-נאמן כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
טסט. עלות אגרת טסט שנתית יורדת בהדרגה ככל שהרכב ישן יותר [אולם ברכב ישן ישנם עלויות תיקונים לפני טסט – הגבוהות יותר, ראה סעיף 6, וכן אישור בלמים או עלות מאכער להעביר את הטסט וכדו’].
הפרמטר הזה די זניח.
תיקונים ותקלות. כמובן ככל שהרכב ישן יותר, ישנם יותר תקלות שעלולות לצוץ. גם ברכבים אמינים, פשוט וברור שברכב ישן ישנם תיקונים יותר מברכב חדש, בפרט תקלות הנובעות מבלאי טבעי [בסעיף הזה נכון להקביל את הדגם הספציפי ישן מול חדש. לדוגמא קורולה 2020 מול קורולה 2010, לא נכון להקביל רנו 2020 מול קורולה 2010].
אולם גם יש צד שני למטבע – תקלות עלולות להגרם גם ברכב יחסית חדש, וכאן טמון המוקש: ברכב ששווה 8,000 ₪ בדר"כ לא משתלם לתקן פחחות [ובאופן כללי להשקיע אחרי תאונה קטנה, מעבר לענייני הבטיחות], להחליף חלקים תקולים באופן שאין בהם עניין בטיחותי [חלונות חשמל, כסא נהג וכו’ וכו’], משא"כ ברכב חדש תמיד ‘משקיעים בו יותר’, ודואגים שהוא יהיה בלי שריטה. וזה עולה כסף.יש להוסיף גם שחלפים לרכב חדש עולים בד"כ הרבה יותר יקר (בין השאר כי עדיין אין חיקויים) אלא שזה משמעותי יותר ברכב בן שנתיים/שלש אבל לא ברכב בן 10.
בקשר לצריכת דלק לא נכנסתי לזה אבל זה בעיני הנתון היחיד שמצדיק העלאה בתקציב.
סיכמת את העניין מאוד יפה ואני מאמין שיש רבים ש’יהיה להם מזה תועלת’. -
@עבד-נאמן כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
ההסתייגות הברורה היא, שרכב ממש זול, בהרבה מקרים הוא כבר בעייתי, וזה עלול להיות מתכון לכאב ראש וסחרור – גם פיזי וגם כלכלי.
בד"כ זה קורה לא בגלל יושן אלא בגלל הזנחה וכאמור.
@עבד-נאמן כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
ברכב ששווה 8,000 ₪ בדר"כ לא משתלם לתקן פחחות [ובאופן כללי להשקיע אחרי תאונה קטנה, מעבר לענייני הבטיחות], להחליף חלקים תקולים באופן שאין בהם עניין בטיחותי
@נייטרון-חפשי כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
ולמעשה החשבון הוא פשוט, אם תקנה רכב אקראי ב3,000 ותקח אותו למוסך שיעשה ‘כל מה שצריך בלי חשבון’ לא תגיע מן הסתם ליותר מ15,000 גם אם היה צריך להחליף מנוע, ואם תקנה ב7,000 רכב שידוע כאמין פחות או יותר (סיוויק עד 6/קורולה/יאריס/נוט/אלמרה/פולו/וכו’) עם ק"מ לא מידי גבוה ותשים עוד 3,000 ליישור קו מוגזם תוכל להניח עוד 5,000 לתיקונים שלא יבואו בכל 5 השנים הקרובות יהיה לך גם ראש שקט וגם חיסכון.
-
@נייטרון-חפשי לענ’'ד מה שאתה קורא יקר הוא קורא זול
@עבד-נאמן כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
כפי שאמרו לפני, לא התפרש אם ‘רכב זול’ הכוונה ל5,000 ₪ או 25,000 ₪, וכן בצד השני – ‘רכב יקר’ לא התפרש אם הכוונה לחשמלית חדשה מהניילון או לקורולה 2015. לכן קשה לענות על השאלה במדוייק.
אבל רבי @עבד-נאמן אתה בטוח בזה
ביטוח. מחיר הביטוח לרכב יותר חדש יקר פעמיים: גם בכללות ביטוח לרכב יקר עולה יותר. וגם לרכב יקר עושים מקיף, משא"כ לרכב זול עושים רק צד ג’.
נראה לי שחובה וצד ג’ יותר זול ברכב חדיש כי יש לו מערכות בטיחות וכו’
-
@נייטרון-חפשי כתב במה יותר זול- רכב זול או רכב יקר?:
יש להוסיף גם שחלפים לרכב חדש עולים בד"כ הרבה יותר יקר (בין השאר כי עדיין אין חיקויים) אלא שזה משמעותי יותר ברכב בן שנתיים/שלש אבל לא ברכב בן 10.
ברכב ישן החלקים זולים בין היתר בגלל שברכב ישן אין היגיון להשקיע הרבה והיצרן מבין שהוא צריך להוריד מחיר בשביל להכנס לשוק ולמכור, משא"כ ברכב חדש שלא יושבת בגלל חלק ב4,500 ש"ח. אגב לפעמים המחיר זול כי אם החלק לא ימכר - הוא יזרק.