בלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?
-
@aiib
בלימת פתע עצמה בד"כ אכן מבזבזת דלק, וזה כמובן לא בגלל שהבלמים עצמם צורכים את הדלק, אלא מהטעם הפשוט שאם היית מרפה מדוושת הגז כמה שניות קודם לכן - המנוע היה צורך פחות מהנוזל הריחני, או שהוא כלל לא היה צורך אותו באותן שניות, עד לעצירה.
כמה מתבזבז על זה? כנראה שממש לא הרבה...
למה רק 'בד"כ'? כי יש גם בלימות פתע שכבר קודם להן דוושת הגז היתה משוחררת, אך בד"כ לא זו הסיטואציה... -
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@aiib
בלימת פתע עצמה בד"כ אכן מבזבזת דלק, מהטעם הפשוט שיכלת להרפות מדוושת הגז כמה שניות קודם לכן, ואז המנוע היה צורך פחות, או בכלל לא.
כמה? כנראה שלא הרבה...
למה בד"כ? כי יש בלימת פתע שכבר קודם לה דוושת הגז היתה משוחררת, אך בד"כ לא זו הסיטואציה...לפי דבריך הבלימה עצמה לא מבזבזת דלק אלא זה שנשארת עם דוושה על הגז...
-
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
וזה כמובן לא בגלל שהבלמים עצמם צורכים את הדלק
לא יודע אם זה קשור אבל באוריס ההיברידית בבלימות חזקות ממש, מנוע הדלק היה מונע עד לסיום הבלימה ושניה-שתים לאחריה. להערכתי הסיבה היא לתת סיוע לבלימה.
אולי זה אומר שבלימה צורכת דלק?
-
@קינג-קומפיוטר כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
נסעתי פעם ברכב שהמחשב שלו היה ממש מדוייק אני לא זוכר איזה זה היה
נשמתי לב שבעצירה חזקה שהמנוע מסייע בבלימה הוא כן צורך קצת דלק כדי להעלות את הטורים ולעצור את הרכבגם אם זה נכון אזי מדובר במעט מאד דלק והסיבה העיקרית שבלימות יתר מבזבזות דלק היא כי מבזבזים דלק מיותר לפניהם ואחריהם כמו שכתב "לך תדע"
- כי שרפת דלק עד לאותו רגע ובסוף בלמת מה שיכלת למנוע על ידי עזיבת הדוושה מעט קודם
- ברגע שנצמדים לרכב ממול אזי אין מרווח ביטחון וכל שינוי גורם לבלימת חירום שמורידה הרבה קמ"ש לאומת זאת בנסיעה רגועה אתה רק עוזב רגע את הגז ובנתיים לומד את המהירות החדשה של הרכב ממול שלפעמים הוא רק ליטף את דוושת הברקס
- מכח סיבה 2 אתה גם צריך לשרוף יותר דלק בהאצה אחרי בלימת חירום מכיוון שהאצות מתחילות ממהירות נמוכה יותר
-
@קינג-קומפיוטר כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@לך-תדע נסעתי פעם ברכב שהמחשב שלו היה ממש מדוייק אני לא זוכר איזה זה היה
נשמתי לב שבעצירה חזקה שהמנוע מסייע בבלימה הוא כן צורך קצת דלק כדי להעלות את הטורים ולעצור את הרכבאכן גם אצלי בלנסר בדקתי לגבי נסיעה בירידה מה יותר חסכוני ניוטרל או דרייב והסתבר שניוטרל יותר חסכוני והסברא בזה היא (כך הסבירו שם) שברגע שהמנוע מסתובב אפי' מכח הגלגלים זה מכניס אויר ואז המחשב ממילא מזריק דלק (ייתכן שברכבים חדשים זה לא כך)
עכ"פ גם כאן אם בבלימת חירום הטורים עולים אז ממילא נשאב יותר אויר מה שגורם להזרקת יותר דלק אבל זה ממש מזערי כמש"כ @יצחק-רשטונ
אגב למה באמת הטורים עולים? כי ההילוכים מיד יורדים לנמוך אפי' שהאוטו עדיין לא באמת במהירות המתאימה להילוך הזה? -
@aiib כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
לאיפה "נאבד" הכוח שמופק מהמנוע?
מומר לחום בבלמים
מה הכוונה? זה גורם למנוע להסתובב...
תכלס הוא שואל טוב..
ושי"ל שמוזרק כמות לפי המהירות הנוכחית אז זה לא באמת מפריע לבלימה
וגם אם כן אז ההשפעה של זה (של ההזרקה של הדלק) פחותה מהבלימה שהמנוע נותןכ"ז מסברא כמובן שעדיף לחכות למומחים
-
@YOLEVI כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@aiib כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
לאיפה "נאבד" הכוח שמופק מהמנוע?
מומר לחום בבלמים
מה הכוונה? זה גורם למנוע להסתובב...
תכלס הוא שואל טוב..
ושי"ל שמוזרק כמות לפי המהירות הנוכחית אז זה לא באמת מפריע לבלימה
וגם אם כן אז ההשפעה של זה (של ההזרקה של הדלק) פחותה מהבלימה שהמנוע נותןכ"ז מסברא כמובן שעדיף לחכות למומחים
ברכב חשמלי האנרגיה מומרת לחשמל ברכב רגיל האנרגיה מומרת לחום (ע"י הברקסים) שפוקע לאוויר העולם.
-
@YOLEVI
נשאל זאת כך:
למה שזה יקרה?
למה שהרכב יצור לעצמו כח שמקשה עליו להשיג את מטרתו (בלימה)?
הלא היסוד ב'בלימת מנוע' הוא היפוך של העברת הכוח, במקום שהמנוע יניע את הגלגלים, הרי שהגלגלים מניעים את המנוע וע"י המאמץ של המנוע והורדת ההילוך שנלוית לכך, ובשילוב הבלמים, מושג לחץ משולב על הגלגלים שגורם לבלימת הרכב.
אם המנוע פועל בסל"ד מספק, למה לו להוסיף דלק לחגיגה?! -
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@YOLEVI
נשאל זאת כך:
למה שזה יקרה?
למה שהרכב יצור לעצמו כח שמקשה עליו להשיג את מטרתו (בלימה)?
הלא היסוד ב'בלימת מנוע' הוא היפוך של העברת הכוח, במקום שהמנוע יניע את הגלגלים, הרי שהגלגלים מניעים את המנוע וע"י המאמץ של המנוע והורדת ההילוך שנלוית לכך, ובשילוב הבלמים, מושג לחץ משולב על הגלגלים שגורם לבלימת הרכב.
אם המנוע פועל בסל"ד מספק, למה לו להוסיף דלק לחגיגה?!אני לא חושב שבאמת יש מערכת שמזריקה דלק במיוחד עבור הבלימה, השאלה שלי (אני הפות"ש...) הייתה האם מסיבה מסויימת נוצר איזה שהוא בזבוז של דלק.
אבל לעצם טענתך, למיטב הבנתי במשאיות כבדות וכדו' יש ברקסים שעובדים עם מנוע. לא לגמרי מבין איך זה עובד אבל יש לי 2 דרכים לדמיין את זה (ובבקשה לא לצחוק עלי...) הראשון הוא שמנוע הברקס יוצר כוח נגדי וכאילו דוחף את הרכב אחורה, הדרך השניה שנשמעת לי קצת יותר הגיונית היא שבשביל לשלוט במהירות המנוע משתלט על הבוכנות ויוצר מהירות נמוכה יותר, הפעולה הזו דורשת אנרגיה- דלק.
-
-
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
@aiib
בלימת מנוע קיימת כנראה בכל רכב אוטומטי.
למשאיות יש בלם אויר, שהוא בסה"כ סוג אחר של הפעלת לחץ על הבלמים, מעבר לכך אין שינוי מיוחד.קצת קראתי עכשיו, הבסיסי והמצוי הוא 2 סוגים שגורמים לעצירת המשאית ע"י שינוי בבוכנות או ביצירת לחץ אוויר בתוך המנוע.
אבל ישנה גם מערכת בלימה שמזריקה דלק בשביל הבלימה. קצרה בינתי להבין אבל אולי זה קשור למה שכתבתי...להלן הסבר של GPT (ביקשתי שיסביר כמו שמסבירים לילד קטן...)
איך זה עובד?
המנוע דוחס אוויר: המנוע של המשאית לוקח אוויר ומכניס אותו פנימה. האוויר הזה נדחס (נלחץ) חזק מאוד בצילינדרים שבתוך המנוע.דלק מוזרק באיחור: עכשיו, כשצריך להאט, המנוע לא מזריק את הדלק בזמן הרגיל שבו הוא עושה את זה כדי להזיז את המשאית. במקום זה, הדלק מוזרק מאוחר יותר. זה כמו לזרוק כדור לחבר שלך באיחור – הכדור כבר עבר את החלק החשוב של המסלול.
לא כל הדלק נשרף טוב: בגלל שהדלק מוזרק מאוחר מדי, הוא לא נשרף כמו שצריך כדי ליצור כוח שמניע את המשאית. זה כאילו המנוע מנסה להוציא כוח אבל מצליח פחות – וזה גורם למנוע להאט.
התוצאה: המשאית מאטה כי המנוע לא נותן יותר כוח לגלגלים. הוא עובד כמו מעצור פנימי, וזו דרך נוספת להאט את המשאית בלי להשתמש בבלמים החיצוניים.
-
@לך-תדע כתב בבלימות פתע וחזקות= בזבוז דלק?:
אם מוזרק דלק=הצתה, לאיפה "נאבד" הכוח שמופק מהמנוע?
אם הוא מועבר לגלגלים, הרי שלא סייענו בכך לבלימה, אלא להיפך...כנראה שמדובר במעט דלק רק בשביל להעלות טורים כדי שההילוך הנמוך ישולב מבלי לטלטל את הרכב. (אבל השערה כזו צריכה הסכמה של ר' @יצחק-רשטונ כי אני לא מבין כ''כ בפלנטרי)