האם רכב חשמלי יכול לשמש כמצבר לחשמל כשר בשבת??
-
ניגש אליי אברך נלהב עם השאלה הזו...
במבט ראשון זה היה נשמע לי מופקע, אבל הוא טען לי בכמה סברות יפות שזה הגיוני, כדלהלן:- המצבר שלו בבית [שהוא גדול וחזק, ועלה 25 אלף ש"ח] הוא 20 קילוואט, הסוללות של הרכבים הם לפחות 40
- כמה כוח סוס יש לרכב? לפחות 130, קטן עליו שלושה מזגנים של 1 עד 3 כ"ס
- הוא טען שהטכנולוגיה כבר קיימת, ויש רכבים שיש בהם שקע ביתי בתא המטען, והיצרן משווק את זה בתור מקור חשמל לקמפינג וכדו'
- אם כבר מוציאים כבל רציני מארון החשמל בבית לעמדת הטעינה, מה הבעיה להוסיף שם עוד כבל [או להשתמש בכבל זה עצמו] להזרים חשמל בכיוון ההפוך?
- סוללה של רכב עוברת בכל מקרה מחזור טעינה אחת לכמה ימים, מה יקרה אם נוסיף לה עוד סיבוב אחד בשבוע?
המעלות בזה הן רבות:
- כל הוצאות קניית הרכב והתחזוקה הן "הוצאות שבת" וחוזרות... [וזו הסיבה העיקרית שהוא התלהב, כי אין לו כסף לקנות רכב כזה מכספו...]
- כמובן, החיסכון הגדול של קניית ותחזוקת המצבר, ומקום האחסון שלו בבית, ומערכת הקירור שלו, הכל כבר מובנה ברכב. או חסכון התשלום לגנרטור.
- לכל החזונאישניקים שמקפידים שגם במקומות האירוח שלהם יהיה חשמל כשר ולא רק בביתם הפרטי, פשוט מגיעים עם הרכב, ומושכים כבל לארון החשמל [הם עושים את זה כבר היום עם גנרטורים פרטיים ושאר מרעין בישין לא בטיחותיים בעליל, אז לא יקרה כלום גם ככה].
- מצברים בדרך כלל לא מפעילים את כל מה שצריך בבית, הסוללה הענקית של הרכב בטח תיתן מענה להכל.
והטענות שאני טענתי כנגדו הן כדלהלן:
- מה יקרה לרכב חשמלי שייסע במהירות גבוהה במשך 26 שעות? לא יודע מה יקרה, אבל זה לא משהו טוב.
- מי אמר שהמתח החשמלי של רכב בכלל בנוי למתח ביתי? יש עוד נתונים חוץ מקילוואט, אמפר, וואט, הפסק, אנעראף מה עוד.
- הסיבה שעד היום לא היה רכב חשמלי, למרות שגם החשמל וגם הרכב הומצאו לפני מאה שנה, היא בכלל "אתגר הסוללה", איך משתמשים בה בעוצמה כזו בלי שהיא תתפרק ותתפוצץ, וזו גם הסיבה שאילון מאסק בנה מפעל ענק במדבר נבאדה שתפקידו הוא רק לבחון סוללות ולפוצץ אותן, במטרה לעמוד באתגר. ועכשיו אתה רוצה להוסיף לסוללה עוד דבר כזה?
- מה יהיה אם אני רוצה לנסוע מיד במוצ"ש? אין בטריה ברכב [וגם החזונישניק ההוא יצטרך להישאר למלווה מלכה במקום האירוח שלו עד שהרכב ייטען בחזרה].
- כמובן, זה בטח לא יספיק לחג ושבת מחוברים, שלא לדבר על ראש השנה שלושה ימים.
על הצד שזה יהיה רלוונטי, הדרך לעשות את זה היא או לארגן ממיר שיוציא את החזמל מהסוללה לשקע תלת פאזי, או לפנות ליצרן הסיני ולכתוב לו בנימוס [הוא בטח לא יבין מה זה שבת ומה הבעיה בחשמל רגיל] "אני גר במדינה שנופל בה החשמל לעיתים קרובות [מי אמר עזה? אני לא אמרתי עזה], מה דעתך לעשות לי שקע נחמד ברכב שישמש לי כסוללת חירום לבית?
מכיון שלא אני ולא הוא מבינים בכל מה שצריך להבין בשביל זה, אני זורק כאן את הרעיון עבור המומחים, פתחתי את הנושא גם כאן וגם בפורום מתמחים טופ, מכיון שצריך גם מבינים בחשמל וגם מבינים ברכבים...
מה אתם אומרים? -
@מאיר כתב בהאם רכב חשמלי יכול לשמש כמצבר לחשמל כשר בשבת??:
@EBA איני מבין בסוללות. אבל יש לדעת שיש רכבים שהחלפת הסוללה בהם מגיעה ל 100,000 שח!
ברור, בטסלה זה יותר מזה, אבל שים לב לטענה שבכל מקרה טוענים את הסוללה כל כמה ימים, אז מה יעשה עוד סיבוב אחד בשבוע.
-
אני מזדהה עם הטענות שלך הרבה יותר מהטענות של ההוא,.
מה גם שהחשבון של כ"ס במנוע הוא על מנוע בנזין ולא על הסוללה (סה"כ הכ"ס) ברור כשמש שמצבר של רכב לא יוכל להפעיל מזגן!!!
פוק חזי אנשים שמשאירים פנסים (הלוגן) דלוקים 4 שעות נגמר המצבר!!
נכון שבהיברידי המצבר יותר חזק ועוצמתי אבל לדעתי במקום 6/7 שנים לסוללה היא תחיה (אם היא תשרוד) 2/3 שנים. -
@יואלי כתב בהאם רכב חשמלי יכול לשמש כמצבר לחשמל כשר בשבת??:
אני מזדהה עם הטענות שלך הרבה יותר מהטענות של ההוא,.
מה גם שהחשבון של כ"ס במנוע הוא על מנוע בנזין ולא על הסוללה (סה"כ הכ"ס) ברור כשמש שמצבר של רכב לא יוכל להפעיל מזגן!!!
פוק חזי אנשים שמשאירים פנסים (הלוגן) דלוקים 4 שעות נגמר המצבר!!
נכון שבהיברידי המצבר יותר חזק ועוצמתי אבל לדעתי במקום 6/7 שנים לסוללה היא תחיה (אם היא תשרוד) 2/3 שנים.הוא לא מדבר על רכב רגיל, הוא מדבר על רכב כל חשמלי שיש בהם בד"כ 204 כ"ס ו40-100 קןט"ש
-
-
-
@EBA כתב בהאם רכב חשמלי יכול לשמש כמצבר לחשמל כשר בשבת??:
רכב חשמלי שייסע במהירות גבוהה במשך 26 שעות?
רכב חשמלי לא יכול ליסוע יותר משלש שעות במהירות גבוהה!
ובאופן כללי שימוש ביתי מכל סוג שהוא לא מתקרב אפילו לשימוש המינימלי של רכב לפי כל הפרמטרים, זה בערך כמו ההבדל בין שימוש בבטריה לפנס או לשעון קיר, הנתון היחיד שמשמעותי הוא הקיבולת של הסוללה וכמו שהוא אמר לך זה בערך פי שתיים ממה שהוא רגיל להשתמש (יישאר מספיק לנסיעה חזור מירושלים לב"ב).
מה שכן אני מתאר לעצמי שכל זמן שזה לא יהיה תקני (עיין בקישור שהביא @admin ) אתה עלול לאבד את האחריות.
כנראה שהאברך ההוא יותר למדן ממה שחשבנו (ובשביל שלשה ימים של שבת וחג הוא יהדר לקנות רכב גם לאשתו ) -
מבדיקה קטנה שעשיתי רכבים חשמליים רגילים (לא טנדרים סייברטרק ריביין f150 לייטמין ועוד) לא מוציאים הרבה חשמל הטעינה הפוכה מה שהופך את הדבר לגבולי מחינת ההספק עוד לפני שאלת הכמה זמן זה יעבוד.
בית רגיל יכול לצרוך בשבת בממוצע
פלטה 300 w
מייחם 150 w
תאורה 200-500 w
ומזגנים 2.5 1750~ w ו1 750 w
ס"ה בחישוב גס 3000w שהם 13 אמפר
סטלה מודל 3 מספקת 15 אמפר שעה מה שמשאיר אותך גבולי
לגבי סייברטרק שמסוגל להוציא 11.5 קוטש שזה 50 אמפר זה נראה אפשרי.
ואני לא נכנס לכל הנושא של בית תלת פאזי.
שבת שלום. -
לגבי 1 הסוללה של הרכב היא בדר"כ 45 קילוואט ומעלה ויש בה מספיק מתח
2 יש לרכב הרבה כח סוס אבל זה לא קשור לסיפור כיוון שזה בא לידי ביטוי במנוע שהוא לא פועל ברכב חשמלי גם אם משתמשים בסוללה שלו כמקור מתח כך שאין לזה שום קשר
3 הוא צודק שרכבים מסויימים מגיעים עם האופצייה הזאת וזה לא קשור לנסיעה של הרכב כיון שהרכב לא עושה כלום אלא מספק מתח מהסוללה
4 אין עדיין דרך להוציא חשמל מכבל הטעינה אבל יש שקעים ברכבים מסוימים
5 השקע הנ"ל בדר"כ לא מגיע עם אפשרות להעמיס עליו יותר מכמה אמפר בודדים ודאי שלא מקררים וכמה מזגנים הוא מיועד לתאורה או במקרה ומדובר בטסלה סייברטראק אז עד כ50 אמפר
6 שימוש בשקע כזה עבור דברים עם מנוע שיש לו הצתות יכול לדפוק את מערכת החשמל ברכב
כמובן שהרעיון הוא נחמד -