כשהרכב הופך לתנור חימום
-
לא, אני לא הולך לדבר על סכנת השארת ילדים ברכב, יש לזה ב"ה כבר מספיק מודעות, לצערנו מודעות שהחודרה היטב באמצעות אסונות, ובכל מקרה, באותו רגע שמישהו - על כל שונאי ישראל - ישכח את הילד שלו ברכב, לא המאמר כאן הוא מה שיעזור.
להלן ננסה להסביר את התהליך שגורם לרכב להתחמם, ומה הפתרונות החלקיים שאפשר לעשות. הפתרונות תמיד יהיה חלקיים, כי לא משנה מה תעשו - רכב בקיץ הישראלי, לא משנה איזה צבע, חלונות שחורים, פתוחים או סגורים, עם וילון או בלי - יהיה חםםםם [איפה האימוג’י הזה של פרצוף אדום מזיע?]
ובכן, השמש חודרת דרך הזכוכית בגלי קרינה קצרים, שאין להם בעיה לחדור דרך הזכוכית. מהקרינה הזו מתחממים החלקים הכהים ברכב, כמו הדשבורד והמושבים, והם אלו שמחממים ומבשלים את האוויר, אבל הם עושים זאת בקרינת גלי אורך [אינפרא אדום] שאינם יכולים לצאת דרך הזכוכית. התוצאה היא מלכודת חום, כלומר חום שרק נכנס ועולה ולא יכול לצאת.
מכירים את זה שאחרי כמה שעות שהרכב חנה בשמש, אתם פותחים אותו ומרגישים שהוא זה שמחמם כעת את כדור הארץ בעצמו? אתם צודקים. גם אם הטמפרטורה בחוץ היא 35 מעלות, הטמפרטורה בתוך הרכב יכולה להגיע ל60 עד 70 מעלות, והחלקים שספגו את הקרינה הישירה כדוגמת הדשבורד, יכולים להגיע גם לשמונים מעלות ויותר, שזו ממש סכנת כוויה.
האם זה נכון שזה תלוי בצבע הרכב? כן, אבל לא ממש דרמטי כמו שחושבים, רכב שחור יתחמם כחמש עד עשר מעלות יותר מרכב לבן ביום ממוצע של קיץ חם. משמעותי, אבל לא בשביל זה לבחור רכב אחר.
להשאיר חלון עם סדק פתוח, עוזר? כן, אבל מעט מאוד. כמו שהסברתי התנור העיקרי שמבשל את הרכב הוא המאסה של החלקים הכהים בו שאורים חום רב, ולאו דווקא האוויר שבתוכו. גם אם יתחלף קצת אוויר דרך החלונות הללו, הוא מהר מאוד יתחמם גם הוא בחזרה. זה יכול להועיל רק במקרה של מקום עם רוח חזקה במקביל לחום השמש. או במקרה שהשארתם ממש חצי חלון פתוח, שזה יכול לגרום שהרכב יתקרר לגמרי, מהמזגן שהגנב ימהר להפעיל לעצמו.
למעיישה אני כן משאיר סדק, כי פסיכולוגית מרגיש לי שזה כן מועיל.מה כן עוזר משמעותית? מגן שמשה איכותי, שזורק בחזרה את קרינת השמש. זה מה שיכול להוריד דרמטית את החום בתוך הרכב בעשרות מעלות. ולא לשכוח את שאר החלונות, לעשות אותם כהים או לארגן להם כיסוי כלשהו.
האם להשאיר את הוויז ברכב? חד משמעית לא. גם המקום הקר ביותר ברכב יעבור בקלות את ה50 מעלות, וסוללת ליתיום מתחילה להרגיש רע כבר ב45 מעלות, וב60 מעלות היא יכולה כבר ממש להנתפח וגם להתלקח.
האם יש מקום בטוח ברכב? לא, המקום הכי פחות חם הוא איפשהו מתחת למושב, שזה גם נמוך יותר [האוויר החם עולה למעלה] וגם מוגן מקרינת שמש ישירה, אבל זה עדיין חם מאוד, ויכול להרוס את הסוללה בוודאות.
וכאן המקום לנפץ מיתוס: אם בכל זאת החלטתם להשאיר מכשיר כלשהו ברכב, אז לא בתא הכפפות!! זהו אחד המקומות הרותחים ביותר בדרך כלל, בהיותו מתחת הדשבורד שחוטף את מירב הקרניים בכינון ישיר.מכשירים אחרים נטולי סוללה, זה תלוי האם הם מיועדים לרכב כמו מולטימדיה או קופסת אנדרואיד שיכולים בהחלט להישאר שם, או סתם מכשירים אלקטרוניים שעדיין רגישים לרמות כאלו של חום.
-
לא, אני לא הולך לדבר על סכנת השארת ילדים ברכב, יש לזה ב"ה כבר מספיק מודעות, לצערנו מודעות שהחודרה היטב באמצעות אסונות, ובכל מקרה, באותו רגע שמישהו - על כל שונאי ישראל - ישכח את הילד שלו ברכב, לא המאמר כאן הוא מה שיעזור.
להלן ננסה להסביר את התהליך שגורם לרכב להתחמם, ומה הפתרונות החלקיים שאפשר לעשות. הפתרונות תמיד יהיה חלקיים, כי לא משנה מה תעשו - רכב בקיץ הישראלי, לא משנה איזה צבע, חלונות שחורים, פתוחים או סגורים, עם וילון או בלי - יהיה חםםםם [איפה האימוג’י הזה של פרצוף אדום מזיע?]
ובכן, השמש חודרת דרך הזכוכית בגלי קרינה קצרים, שאין להם בעיה לחדור דרך הזכוכית. מהקרינה הזו מתחממים החלקים הכהים ברכב, כמו הדשבורד והמושבים, והם אלו שמחממים ומבשלים את האוויר, אבל הם עושים זאת בקרינת גלי אורך [אינפרא אדום] שאינם יכולים לצאת דרך הזכוכית. התוצאה היא מלכודת חום, כלומר חום שרק נכנס ועולה ולא יכול לצאת.
מכירים את זה שאחרי כמה שעות שהרכב חנה בשמש, אתם פותחים אותו ומרגישים שהוא זה שמחמם כעת את כדור הארץ בעצמו? אתם צודקים. גם אם הטמפרטורה בחוץ היא 35 מעלות, הטמפרטורה בתוך הרכב יכולה להגיע ל60 עד 70 מעלות, והחלקים שספגו את הקרינה הישירה כדוגמת הדשבורד, יכולים להגיע גם לשמונים מעלות ויותר, שזו ממש סכנת כוויה.
האם זה נכון שזה תלוי בצבע הרכב? כן, אבל לא ממש דרמטי כמו שחושבים, רכב שחור יתחמם כחמש עד עשר מעלות יותר מרכב לבן ביום ממוצע של קיץ חם. משמעותי, אבל לא בשביל זה לבחור רכב אחר.
להשאיר חלון עם סדק פתוח, עוזר? כן, אבל מעט מאוד. כמו שהסברתי התנור העיקרי שמבשל את הרכב הוא המאסה של החלקים הכהים בו שאורים חום רב, ולאו דווקא האוויר שבתוכו. גם אם יתחלף קצת אוויר דרך החלונות הללו, הוא מהר מאוד יתחמם גם הוא בחזרה. זה יכול להועיל רק במקרה של מקום עם רוח חזקה במקביל לחום השמש. או במקרה שהשארתם ממש חצי חלון פתוח, שזה יכול לגרום שהרכב יתקרר לגמרי, מהמזגן שהגנב ימהר להפעיל לעצמו.
למעיישה אני כן משאיר סדק, כי פסיכולוגית מרגיש לי שזה כן מועיל.מה כן עוזר משמעותית? מגן שמשה איכותי, שזורק בחזרה את קרינת השמש. זה מה שיכול להוריד דרמטית את החום בתוך הרכב בעשרות מעלות. ולא לשכוח את שאר החלונות, לעשות אותם כהים או לארגן להם כיסוי כלשהו.
האם להשאיר את הוויז ברכב? חד משמעית לא. גם המקום הקר ביותר ברכב יעבור בקלות את ה50 מעלות, וסוללת ליתיום מתחילה להרגיש רע כבר ב45 מעלות, וב60 מעלות היא יכולה כבר ממש להנתפח וגם להתלקח.
האם יש מקום בטוח ברכב? לא, המקום הכי פחות חם הוא איפשהו מתחת למושב, שזה גם נמוך יותר [האוויר החם עולה למעלה] וגם מוגן מקרינת שמש ישירה, אבל זה עדיין חם מאוד, ויכול להרוס את הסוללה בוודאות.
וכאן המקום לנפץ מיתוס: אם בכל זאת החלטתם להשאיר מכשיר כלשהו ברכב, אז לא בתא הכפפות!! זהו אחד המקומות הרותחים ביותר בדרך כלל, בהיותו מתחת הדשבורד שחוטף את מירב הקרניים בכינון ישיר.מכשירים אחרים נטולי סוללה, זה תלוי האם הם מיועדים לרכב כמו מולטימדיה או קופסת אנדרואיד שיכולים בהחלט להישאר שם, או סתם מכשירים אלקטרוניים שעדיין רגישים לרמות כאלו של חום.
-
דרך אגב קרה לי במולטימדיה שהיה עומס חום קיצוני והמסך לא נדלק עד שהרכב התקרר.
מאז קניתי מטרייה אפורה ב20 שח באלי, שפשוט עושה פלאים, ואני כבר לא מקפץ על המושב מרוב חום. -
@אלחנן-3 כתב בכשהרכב הופך לתנור חימום:
ולמעשנים שביננו עדיף לא להשאיר מצית ברכב היא עלולה להתפוצץ
באמת??? עד כדי כך? זה מנסיון? כי לי יש איזה 6 מציתות ובחיים זה לא קרה לי ואני גר במדבר…
-
@אלחנן-3 כתב בכשהרכב הופך לתנור חימום:
ולמעשנים שביננו עדיף לא להשאיר מצית ברכב היא עלולה להתפוצץ
באמת??? עד כדי כך? זה מנסיון? כי לי יש איזה 6 מציתות ובחיים זה לא קרה לי ואני גר במדבר…
@אריאל-קמחי פעם השארתי מצת ברכב ביום חם וכשהדלקתי אותו הוא התפוצץ לי ביד אמנם זה מקרה קיצון אבל זה לא נעים כשזה קורה.
-
מה לגבי בוסטר התנעה?
אגב, אני קבוע מחנה עם חלונות פתוחים למחצה וזה מועיל המון, לא כלכך חושש מאנשי דלא מעלי בגלל שנראה לי שרכב עם חלונות פתוחים מרחיק אותם יותר מאשר רכב עם חלונות סגורים, כמובן לא מדבר על מקום נידח. -
מה לגבי בוסטר התנעה?
אגב, אני קבוע מחנה עם חלונות פתוחים למחצה וזה מועיל המון, לא כלכך חושש מאנשי דלא מעלי בגלל שנראה לי שרכב עם חלונות פתוחים מרחיק אותם יותר מאשר רכב עם חלונות סגורים, כמובן לא מדבר על מקום נידח. -
@אלחנן-3 כתב בכשהרכב הופך לתנור חימום:
ולמעשנים שביננו עדיף לא להשאיר מצית ברכב היא עלולה להתפוצץ
באמת??? עד כדי כך? זה מנסיון? כי לי יש איזה 6 מציתות ובחיים זה לא קרה לי ואני גר במדבר…
@אריאל-קמחי כתב בכשהרכב הופך לתנור חימום:
ואני גר במדבר
מאידך עיין ברש"י בשלח שכתב על הפס’ “עלו זה בנגב” שהכוונה חברון
-
אני עם רכב ישן משאיר חלונות פתוחים בקצה…
-
פתרון נוסף שלא הוזכר כאן הוא לקנות מאוורר סולארי שיושב על החלון וזורק כל הזמן רוח החוצה כך הרכב לא מצליח להגיע למצב תנור אלא רק למצב מיקרוגל
