נזק לרכב השכרה, והבודק לא שם לב
-
מחילה מכבודכם
אבל אני מנסה לחשוב אם הייתי רוצה לשאול רב שאלה הלכתית עם הלשכות כספיות לתשובהאם הרב לא יודע תשובה.
לא ראוי שהוא יגיד שהוא לא יודע?
הבנאדם שואל שאלה מבחינת הלכה ומקבל תשובה מפורום שבו לכל אחד יש דעה אחרת
את זה הוא יכל לעשות בכולל@מיכאלb
נכון שבן אדם ובפרט דיין צריך לדעת לענות איני יודע,
אבל בדרך כלל לדיינים המומחים יש להם את הכלים ואת הידע איך לענות על מגוון שאלות והם לא צריכים באמת להכיר כל מושג בעולם לעומק,
כאשר יש להם שאלה הלכתית עם מושג חדש שהם לא מכירים עד הסוף הם צריכים לחקור לעומק עם אנשי מקצוע איך זה עובד ומה דרך העולם וכו’
ולאחר מכן הוא יפסוק לפי הידע ההלכתי שלו.זה אומר הפסיקה לא יהיה לפי מה שכתוב פה בפורום, הוא לכאורה פנה ל @טוסון כאיש מקצוע (כך לדעת הדיין) בשביל לקבל את המושגים ולדעת איך זה עובד בדיוק בעולם, בפועל נראה ש @טוסון לא מכיר טוב את הנושא אז אני לא יודע עד כמה הדיין באמת יכול לפסוק לפי מה ש @טוסון יעדכן אותו…
-
מחילה מכבודכם
אבל אני מנסה לחשוב אם הייתי רוצה לשאול רב שאלה הלכתית עם הלשכות כספיות לתשובהאם הרב לא יודע תשובה.
לא ראוי שהוא יגיד שהוא לא יודע?
הבנאדם שואל שאלה מבחינת הלכה ומקבל תשובה מפורום שבו לכל אחד יש דעה אחרת
את זה הוא יכל לעשות בכולל@מיכאלb כמו שענו כבר, ההלכה מורכבת מפרטים שנוגעים למציאות מסויימת. ככל שהמציאות שונה, ממילא הכרעת ההלכה תשתנה בהתאם.
לכן כדי לפסוק בכל תחום וחלק מחלקי התורה, לא מספיק לדעת את ההלכה היטב, אלא גם את המציאות.
הבירור לא תמיד חייב להיות בסטנדרט גבוה ברמה של מחקר מדעי. במקרים מסויימים, מספיק לשמוע מאדם שמתמצא בתחום את רוח הדברים.
הדיין שואל מספר שאלות, וממילא החלק שנוגע למעשה ברור לו די הצורך כדי להכריע. -
@מיכאלb כמו שענו כבר, ההלכה מורכבת מפרטים שנוגעים למציאות מסויימת. ככל שהמציאות שונה, ממילא הכרעת ההלכה תשתנה בהתאם.
לכן כדי לפסוק בכל תחום וחלק מחלקי התורה, לא מספיק לדעת את ההלכה היטב, אלא גם את המציאות.
הבירור לא תמיד חייב להיות בסטנדרט גבוה ברמה של מחקר מדעי. במקרים מסויימים, מספיק לשמוע מאדם שמתמצא בתחום את רוח הדברים.
הדיין שואל מספר שאלות, וממילא החלק שנוגע למעשה ברור לו די הצורך כדי להכריע. -
@מיכאלb ו@כל מי שדואג השואל ידע שהרב מתייעץ איתי על השאלה (הרב העלה אותי לוועידה, ואני מיד אמרתי, בלשון לא יודע, ונראה לי וכו׳) והרב לא מסתמך רק על מידע שהבאתי לו, אלא ניסה לברר את המציאות מכמה כיוונים, לפי מה שהבנתי הוא גם לא סיפק לו תשובה חד משמעית, מכיוון שלא הצליח לדעת באופן ברור את המצב
-
אני מבין שנזכרתי מאוחר אבל נראה שדנו כאן גם בנושאים של ‘מה היה’ כי השאלה לא הייתה ברורה דיה, אציין לדעתי את הנקודות שצריך לדעת לבירור הלכתי:
- כל נזק ברכב יש לו משמעות כספית של יותר מפרוטה (אא"כ מדובר ברכב שלי ודו’)
- האופן בו מחושב הנזק ע"פ חוק הוא לפי עלות החזרת הרכב למצבו המקורי ופעמים רבות זה פי כמה מירידת הערך, וצריך לדעת האם יש לחוק בעניין זה השפעה הלכתית וכמה.
- לחברות ההשכרה (וכמו"כ לכלל תושבי המדינה המשונה בה אנו גרים) יש מנהג מגונה להעלות את הערכת השמאות בסכומים עצומים ע"י כמה שיטות שאין צורך לפרטן, וע"כ המצהיר על גרימת נזק הרי הוא פעמים רבות מכניס ראשו ללוע הארי.
- במקרה שלא ברור לו שהזיק, וודאי שאין האחריות לבירור העניין על כתפיו אלא על נותן השירות ומכיוון שנותן השירות אינו נאמן הוא עלול לרכב על התמימות שלו ולחייבו.
@מתלמד-0 כתב בנזק לרכב השכרה, והבודק לא שם לב:
יש כאן התחייבות חוזית לשלם לפי הערכה של המשכיר
גם ע"פ חוקיהם לא לכל נוסח כיסוי חוקי יש כח חוקי מלא ואכמ"ל ובוודאי לא ככל דיני תנאים.
-
עי’ משנ"ת כאן
https://rechavimzelaze.ovh/post/19280