BYD מציגה: טעינה של חמש דקות - שמוסיפה מאות קילומטרים לטווח הנסיעה
-
BYD מציגה: טעינה של חמש דקות - שמוסיפה מאות קילומטרים לטווח הנסיעה
הדגמים החדשים שחשפה היצרנית הסינית הלילה מצוידים בפלטפורמת 1000 וולט, המאפשרת טעינה אולטרה-מהירה. עם זאת נכון להיום התשתית לכך קיימת רק בסין, וייקח זמן עד שהחידוש הטכנולוגי הזה יגיע למדינות אחרות
הלילה חשפה BYD שני דגמים חדשים, דגמים שגרסאות “מקומיות” שלהם משווקות בארץ: האן L ו-BYD טאנג. המפרטים של המכוניות מרשימים: הן מסוגלות לזנק ל-100 קמ"ש תוך פחות משלוש שניות, המנועים שלהן מפיקים מעל 650 כוחות סוס בגרסאות הבסיס - ומעל 1,050 כוחות סוס בגרסאות הבכירות וכפולות ההנעה. אבל מה שהכי מעניין במכוניות הללו הוא הפלטפורמה - כלומר, השלדה וכל רכיביה. מדובר בפלטפורמה ש-BYD מכנה “סופר E”. כלומר, פלטפורמת 1000 וולט, כזו שמסוגלת לאפשר לנהג להגיע לעמדת טעינה מהירה (DC) לשהות בה פחות מחמש דקות – ולצאת עם תוספת של מאות קילומטרים לטווח הנסיעה. בישראל, יש לציין, מדובר בחלום בלבד.
בימים אלה, חלק ניכר מיצרני הרכב הסינים כבר משווקים בשוק המקומי פלטפורמות 800 וולט שמסוגלות לתמוך בטעינה סופר מהירה – ולא רק הסינים: גם ליונדאי יש פלטפורמת 800 וולט. עם זאת, הפלטפורמות מבוששות להגיע לישראל משלל סיבות, החל במלאי ישן שעמו עדיין תקועים יבואני הרכב בארץ וכלה בעובדה שהטעינה שקיימת בישראל לא בהכרח מסוגלת בכלל לתמוך במכוניות כאלה.
מעט על טכנולוגיית הטעינה החדשה של BYD. כאשר יצרני הרכב הסינים מדברים על פלטפורמות שמאפשרות “טעינה תוך דקות” הם מדברים על עמדות טעינה מהירות (DC). כל בעלים של מכונית חשמלית יודע: לא כל העמדות נולדו שוות. למכונית חשמלית יש סוללה בקיבולת מסוימת שנמדדת בקילוואט/שעה, לכל מכונית חשמלית יש גם דירוג של מתח אופטימאלי (מרבי) שהיא יכולה לקבל מהעמדה. יש מכוניות שמסוגלות לקבל עד 70 קוט"ש, יש שמסוגלות לקבל 150 קוט"ש. המתח יקבע כמה זמן הרכב ישהה בעמדה, חשוב גם לציין שהמתח אינו אחיד במהלך כל הטעינה. כלומר, הרכב עשוי לקבל מתח של 170 קוט"ש לפי הצהרת היצרן, אבל ככל שהסוללה מתמלאת מתח הטעינה יירד.
עקרונית, העמדות המהירות לא מיועדות למלא את הסוללה עד מאה אחוז. אם הרכב ייטען מ-40% ל-70%, עדיין מדובר בתוספת של טווח שמאפשר לבעליו להגיע הביתה. ואם הטעינה מבוצעת במתח גבוה, פירוש הדבר שהרכב ישהה בעמדה פחות. גם העמדות לא נולדו שוות: יש עמדות שמספקות עד 50 קילוואט - ויש שמספקות עד 350 קילוואט. בישראל אין כיום עמדות שמספקות מעל 400 קילוואט.
בחזרה לסוללות של BYD שהוצגו בדגמים החדשים: המכוניות מצוידות בסוללות LFP בקיבולת 83.2 קילוואט/שעה - כלומר, סוללות שאינן נחשבות מתקדמות מאוד, כי מה שמתקדם מבחינת BYD הוא טכנולוגיית הטעינה. לטענת BYD הסוללות יכולות לקבל טעינה בקצב של פי 10 מסוללות יצרנים אחרים – מה שמאפשר למכוניות של BYD לקבל טעינה ממטען המספק 1000 קילוואט. לשם המחשה: כיום קשה מאוד למצוא בשוק רכבים שמקבלים מעל 300 קילוואט. הסייברטראק הענק של טסלה מסוגל לקבל 350 קילוואט. מבחינת הזמן שמבלים בתחנת הטעינה המהירה, מדובר במהפכה: רכב של BYD מהדגמים המתאימים שיוטען בקצב שעליו היצרן מצהיר, ייטען בקצב של קילומטר אחד בשנייה. כלומר תוך חמש דקות המכונית תוכל לנסוע בקלות מאות קילומטרים, בדיוק כמו מכונית עם מנוע בנזין.
עם זאת חשוב לציין: כדי לטעון במהירות שעליה מדברת BYD, צריך מטען מתאים שאכן מסוגל לספק את המתח הנדרש, ומטענים כאלה יש רק ליצרנית אחת: BYD. לפי הצהרתה של BYD, היא תבנה 4,000 מטענים מהירים כאלה ברחבי סין, אבל לא ציינה מתי זה יקרה.BYD אינה היחידה שמשחררת הצהרות על הקמה של רשת מטענים. ל-NIO יש כ 2,700 מטענים ברחבי סין, לי אוטו (שאינה משווקת בישראל) מחזיקה ב-1,900 מטענים. זיקר הצהירה על הקמת 2,000 תחנות טעינה מהירות ברחבי סין עד 2026. טכנית, סין היא המדינה היחידה בה טעינה כזאת נדרשת: שילוב של חדירה מאסיבית של רכב חשמלי ומרחקים משמעותיים הופכים את הטעינה בעמדות האולטרא מהירות לחיונית הרבה יותר משווקים אחרים.
חשוב לציין: הצהרותיה של BYD על טעינה שהיא באמת סופר מהירה מרשימות, אבל הן תקפות לגבי סין בלבד. במדינות אחרות, מישראל ועד ארה"ב עמדות טעינה “אולטרא מהירות” תומכות לכל היותר בטעינה במתח של עד כ-400 קילוואט, וגם זה נחשב חריג. אבל סין אינה ארה"ב או ישראל. סביר להניח שהצהרות של BYD על יכולת טעינה כזאת יגובו גם ביכולת של הרשת לתמוך בטעינה כזאת- והמרחקים שנהגים יסעו בסין כנראה יצדיקו את קיומן של עמדות כאלה. ואם וכאשר זה יקרה, השיקול היחיד של הסינים מדוע לרכוש מכונית בנזין - יהיה בטל בשישים.
-
@מיכאלוש זה חדשני ומטורף אבל צריך תשתית מתאימה בשביל כאלה עמדות טעינה
לשם השוואה שקע ביתי רגיל מסוגל להפיק זרם של 40 אמפר (תלוי בגודל החיבור) ומתח של 230 וולט ואז ההספק המקסימלי שלו הוא 9,200 וואט (שהם 9.2 קילוואט לשעה)
כדי להגיע להספק לעיל צריך חיבור שיכול לתת זרם של 1000 אמפר ומתח של 1000 וולט ואז מתקבל הספק גרנדיוזי של 1000 קילוואט (1,000,000 וואט לשעה) שהם 16.6 קילוואט לדקה