שמן מנוע תקנים
-
@שמיל-שמיל כתב בשמן מנוע תקנים:
בספר רכב מופיע אצלי שניתן להשתמש בתקן SL וSM בסוג השמנים בונים
רוב התקנים שאני רואה היום בשמנים הם SP וSN, האם יש בעיה להשצמש בצקנים החדשים האלו ברכבים הישנים יותר?בדיקת והגדרת ביצועי שמני המנוע מתבצעות על דגמי מנוע שונים בשיטות הרצת מנוע שונות. הסיווגים הנפוצים ביותר בעולם הם אלה של מכון הנפט האמריקאי (API), ארגון ACEA האירופי והמפרטים הספציפיים של כל אחד מיצרני הרכב. מכון הנפט האמריקאי מסווג שמן מנוע לשתי קבוצות: מנועי בנזין מצוינים באמצעות האות “S” (Service Class), ומנועי דיזל מצוינים באמצעות האות “C” (Commercial Class). לסיווג זה מצורפת רמת הביצוע של השמן. הדירוג הגבוה ביותר כיום לשמן מנוע בנזין הוא API-SN, ולשמן למנועי דיזל הוא API CJ-4. יתר דרגות השמן של מכון הנפט האמריקאי למנועי בנזין הן API SN, SM, SL, SJ, ולמנועי דיזל API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF, CF-4. חשוב לציין שסיווג API נועד בעיקר לרכבים בארה"ב ולתנאי הפעולה שם.
כשיצרן אומר לך להשתמש בתקנים האחרים, זה מפני שלא היו תקנים כאלו אז, אבל אין ספק שהתקנים החדשים טובים יותר ועונים על כל דרישות התקנים הישנים.
אז אם לסכם לך את התשובה במילה אחת:האם יש בעיה להשצמש
בצקנים[בתקנים] החדשים האלו ברכבים הישנים יותר?לא.
-
טוב לאחר שיוט בגוגל
וכניסה לאתר של API הם טוענים שברכבי בנזין התקנים החדשים כוללים את הישנים
אבל ברכבי דיזל לרוב הפעמים זה נכון אך לא בכולםThe current and previous API Service Categories are summarized in convenient charts. Vehicle owners should refer to their owner’s manuals before consulting these charts. Oils may have more than one performance level. For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner’s manual calls for an API SN oil, an API SP oil will provide full protection. For diesel engines, the latest category usually - but not always - includes the performance properties of an earlier category.
-
אם כבר בשמן עסקינם מקוה שלא נחשב חריגה מהנושא
המלצות היצרן ברכבים ההיברידים של טויטה היא 0W20 במידה ולא מתאפשר יש לשים 5W30 וכשמתאםשר יש לשים חזרה 0W20, מישהו יודע מדוע היבואן שם 5W30 רכבים באלו [בטויוטות החדשות זה המלצת היצרן היא 0W16]אגב, חיפוש לגבי המחירים של השמנים האלו 0W20 0W16 מראה שם יקרים משמעותית, האם יש לזה קשר?!, או שמא ההיפך הוא הנכון, מכיון והיבואן לא מיבא את השמנים האלו המחירים הללו גבוהים -
@שמיל-שמיל כתב בשמן מנוע תקנים:
טוב לאחר שיוט בגוגל
וכניסה לאתר של API הם טוענים שברכבי בנזין התקנים החדשים כוללים את הישנים
אבל ברכבי דיזל לרוב הפעמים זה נכון אך לא בכולםבמילים אחרות, עניתי לך נכונה.
לגבי דיזל לא שאלת אז לא עניתי, רק פירטתי לך איך מקודדים התקנים שלהם. -
@שמיל-שמיל כתב בשמן מנוע תקנים:
תודה
אני קצת מתקשה בתשובה הזאת מכיון והיצרן מיצר לא רק למדינות קרות, לא ראיתי הגבלות כל שהן
מה גם שהרכבים החדשים יותר עברו 0W16 זה לא קשור להתקררות גלובלית…שלחתי להם פניה בנושא כשאקבל עדכון אעדכן בעז"ה
בהוראות היצרן כתוב מפורש גם 5w30.
אני מניח שההוראה של שמן 0w16 נובעת בעיקר מענייני זיהום אוויר ולא בגלל בריאות המנוע. -
שמן בצמיגות 0W20 או 0W16 הוא שמן דליל יותר משמן בצמיגות 5W30 ולכן הוא יעיל יותר כשהמנוע קר וגם חסכוני יותר בדלק בגלל שלמשאבה יותר קל לסובב אותו במנוע ועיקר נחיצותו כמו שכתבו כאן זה במדינות קרות, בסופו של דבר גם 5W30 הוא שמן יחסית דליל ויש לו עדיפות בשמירה על המנוע כאשר המנוע כבר התחמם ובפרט בנסיעה מאומצת כדוגמת עליה ארוכה .
-
אוקיי
אצטט את פנייתי לטויוטה, ונראה אם הם הגיבו בדיוק לשאלהבספר הרכב שלי [טויוטה פריוס 2014] מופיע כך ’ 20W0 SAE הוא הבחירה הטובה ביותר לרכב הטויוטה שלך במעמד הייצור לשם חיסכון בדלק והתנעה קלה בחורף. אם אין בנמצא שמן -20W0 SAE, ניתן להשתמש בשמן -30W5 SAE. מכל מקום, יש להחליפו ב- -20W0 SAE בהחלפת השמן הבאה’.
אצל הסוכנות כשאני מטפל אצלם הם שמים לי שמן מנוע מסוג 5W30
רציתי לברר שני נקודות
א’ האם ההחלטה לשנות את סוג השמן המומלץ נעשה על פי שיקולו של היבואן [מאיזה סיבה שתהיה] או בתיאום עם היצרן.ב’ מדוע באמת ההוראה בסוכנות היא לא לשים את השמן [0W20] המומלץ על פי היצרן.
תודה מראש
להלן תגובתםמצ"ב מענה מטעמנו.
שמן מסוג 0W20 - מתאים למדינות קרות (טמפרטורות שקרובות ל-0 מעלות).
אנחנו בארץ משתמשים בשמן 5w30 שהוא מתאים לטווח טמפרטורות של ישראל.
מצורפת טבלת טווחי טמפרטורה מול הצמיגות שמן:
זה לא יעשה נזק אם תשתמש בשמן הנ"ל, אבל כדי לשמור על חיי המנוע לטווח ארוך עדיף שמן שיותר מתאים לטמפרטורות של ישראל.
בברכה, טויוטה.
קיבלתי תשובה לשאלה השניה מדוע הם משנים מהמלצות היצרן אך לא קיבלתי תשובה אם זה נעשה על דעתם או בתיאום אם היצרן…
-
לפני שניכנס לגופה של שאלה ,
אתה מכיר שאתה מכניס תבשיל עם רוטב נוזלי למקרר ואחרי שהוא מתקרר הוא נהייה צמיגי כמו “גאלע” ?
ומנגד אתה מכיר שאתה שופך שמן למחבת וברגע הראשון הוא זז באיטיות אבל כשהוא מתחמם קצת הוא זז מצד לצד של המחבט כמו מים?עם הבעיה הזאת מתמודד שמן המנוע שלנו כשהוא עומד בחוץ בלילה קר אנחנו לא רוצים שהוא יהפוך לגלידה ולא ישאב במשאבה ומצד שני כשהוא רותח בנסיעה מאומצת אנחנו לא רוצים שהוא יהיה דליל מידי כי אז אנחנו מאבדים את יכולת הסיכוך שלו .
ולכן לשמן מנוע יש טווח עבודה אידאלי בהתאם למדינת היעד ולאופי השימוש ברכב [למשל לרכבי ספורט]
שמן 0W20 וכן 0W16 הוא שמן דליל מאד [תראה בטבלה שהם שלחו לך שהוא נמצא בקצה של הטווח] אך גם שמן 5W30 הוא שמן יחסית דליל שמתאים עד לטמפרטורה של מינוס 30 רק שהוא מתאים יותר למדינות חמות וגם לנסיעה מאומצת יותר.ככלל שמן דליל יותר הוא חסכוני יותר בדלק מכיוון שהוא צורך פחות אנרגיה בהזרמה שלו במנוע וגם יש לו יכולת שימון גבוהה יותר בתחילת נסיעה כשהמנוע עוד קר , אך מנגד יש לו גם חסרון משמעותי שיכולת הסיכוך שלו וההגנה על חלקי המנוע בטמפרטורת עבודה נמוכה יותר .
כמו שכתבתי גם שמן 5W30 הוא יחסית דליל ושמן 0W20 הוא דליל בצורה קיצונית
ולכן אני חושב שהמלצת היבואן לא נובעת משיקולים כלכלים אלא שהוא באמת יותר מתאים לטמפרטורה כי הוא מאזן טוב יותר בין החיסכון בדלק ושימון במנוע קר לבין שימון בטמפרטורת עבודה , יכול להיות שהספר רכב תורגם משפה אחרת שיועדה למדינת יעד שונה או שהוא שם יתר דגש על חיסכון בדלק כדי לעמוד בהצהרות.