מילון מושגים
-
ערוך לפי סדר הא’-ב’: (ולאחר מכן Abc)
אוקטן:
אוקטן הוא דירוג מדד יציבות הדלק ברכבי בנזין. הדירוג האוקטן מבוסס על מידת הלחץ שבו הדלק מוצת במנוע בעירה. בפועל, יש מספר אוקטנים נפוצים בעולם - 91, 92, 95, 98 ו-100, כשבישראל הנפוצים ביותר הם 95 ו-98 וברוב הרכבים בארץ משתמשים באוקטן 95. יש נטייה לחשוב שככל שהאוקטן יותר גבוה, ככה המנוע יהיה נקי יותר או שהביצועים יהיו טובים יותר אבל האמת היא שזה לא נכון. פשוט, יש מנועים עוצמתיים יותר שדורשים אוקטן גבוה יותר מ-95. אגב, האוקטן מורכב מחיבור של שמונה סוגי פחמימנים ובהתאם, קיבל את שמו מחיבור שתי מילים באנגלית: אוקטה (Octa) מלשון שמונה, ומתאן בגלל סוג הפחמימנים שנמצאים בו. ברכבי דיזל אין את המושג אוקטן, ובהם יש את המושג “צטאן”.אוריאה:
האוריאה לרכב היא נוזל, ממש כמו תוסף דלק, שממלאים ברכבי דיזל מודרניים, האוריאה שומרת שפליטת הגזים מהרכב לא תהיה חריגה. במילים פשוטות, לאוריאה ברכב יש תפקיד משמעותי בהפחתת זיהום האוויר שנפלט מהרכב והיא משפרת את הביצועים הסביבתיים של מנוע הדיזל. כן, היא קיימת רק במנועי דיזל. האוריאה ברכב נמצאת לצד מיכל הדלק, במיכל נפרד, ומחשב הרכב משתמש בה ביחס לכמות הסולר שנשרף. בדרך כלל תצטרכו למלא אוריאה כל 2-3 תדלוקים, אבל אולי תצטרכו גם יותר או פחות, תלוי בצורת הנהיגה שלכם ובשריפת הסולר. אל תדאגו, כשהאוריאה ברכב תהיה לקראת הסוף, תופיע אזהרה בלוח השעונים שתגיד שהגיע הזמן למלא אוריאה.
כשהסולר נשרף במנוע, תחמוצת חנקן מיוצרת כפעולת לוואי. בהתאם, המערכת ברכב מזריקה אוריאה למערכת הפליטה (לאגזוז) והאוריאה מתערבבת עם תחמוצת החנקן. בערבוב הזה נוצרת תגובה כימית שהופכת את תחמוצת החנקן לאדי מים לא מזיקים ולחנקן וככה בעצם הפליטה המזיקה של הרכב פוחתת.אטם מכסה שסתומים:
אטם מכסה שסתומים הוא חלק העשוי מגומי, שאחראי לאטום את המכסה של השסתומים בראש המנוע, כדי למנוע משמנים לדלוף החוצה. בעצם האטם מתלבש על מכסה השסתומים ממש כמו גומי ואקום ואוטם אותו.אִי וִי:
ראה “EV”.אֵיי בִּי אֵס:
ראה “ABS”.אימובילייזר:
החל משנת 1998 בכל רכב יש אימובילייזר.
האימובילייזר, הוא שבב שממוקם במפתח הרכב ושומר על הרכב מגניבות. בפועל, מערכת האימובילייזר מחוברת למחשב הרכב וכשאנחנו מנסים להניע את הרכב, המפתח שולח קוד למחשב שמאפשר להניע את המנוע. ככה שאם מנסים להניע את הרכב עם מפתח לא תקין, האימובילייזר מופעל ומשבית את המנוע. האימובילייזר הוא לא קו ההגנה היחיד לרכב, וברוב הרכבים יש גם “קודן”.אינג’קטורים:
ראה “מזרקים”.אִי פִּי סִי:
ראה “EPC”.אלטרנטור:
האלטרנטור הוא למעשה גנרטור שמופעל על ידי המנוע, וכך הוא הופך את האנרגיה המכאנית לחשמלית. ובמילים פשוטות: התפקיד העיקרי של האלטרנאטור הוא להטעין את המצבר כדי שיספק חשמל לכל הרכיבים החשמליים ברכב כמו האורות, החלונות והרדיו.אמברקס:
ראה “בלם יד”.
בולם זעזועים:
בולם זעזועים ברכב הוא חלק חשוב במערכת הבטיחות והבלימה. הכבישים והדרכים שהרכב עובר יום יום מלאים במכשולים וזעזועים, בולמי הזעזועים סופגים לתוכם חלק מעוצמת המכה ומאפשרים נסיעה חלקה. אם אתם מרגישים תחושה לא נעימה בנסיעה, זמן הבלימה ארוך מהרגיל, גלגל שחוק, או נזילת שמן מהרכב - יכול להיות שבולמי הזעזועים שלכם כבר לא ממש אפקטיבים, בדיקה במוסך יכולה להוכיח את החשדות. בכל אופן, לרוב בולמי זעזועים מחזיקים בערך 100 אלף ק"מ, או ארבע שנים - הקרוב מביניהם.בורג חף:
ראה “גוז’ון”.ביטוח חובה:
ביטוח חובה לרכב הוא ביטוח שכל נהג חייב לעשות על פי חוק. מדובר בביטוח שמכסה נזקים גופניים שעלולים להיגרם כתוצאה משימוש ברכב במקרה של תאונה, בין אם זה לנהג, לנוסעים שנמצאים ברכב או להולכי הרגל. חשוב לדעת - לא ניתן לעבור מבחן רישוי (טסט) מבלי שיהיה ברשותנו ביטוח חובה בתוקף.ביטוח מקיף:
מקיף כשמו כן ביטוח לכל נזק על הרכב, ביטוח מקיף כולל בתוכו גם ביטוח צד ג’, אלא שביטוח צד ג’ מכסה רק נזקים שנעשו לרכב אחר, מקיף מכסה גם נזקים שקראו לרכב שלנו בתאונה או בנזקי טבע וגניבה.ביטוח צד ג’:
בחתימה על הסכם ביטוח, צד א’ הוא המבוטח וצד ב’ היא חברת הביטוח, אם כן צד ג’ זה הולך רגל או נוסע שנפגעו מהרכב שלך, כנאמר חובה מכסה רק נזקי גוף, צד ג’ מכסה נזקי רכוש.בלימה אוטונומית:
מערכת בלימה אוטונומית היא מערכת בטיחות חדשנית בעולם הרכב שצפויה להיכנס בקרוב לכל הרכבים. מערכת הבלימה האוטונומית נועדה להציל חיים בצורה עצמאית.
המערכת נקראת בחלק מהרכבים FCA שזה ראשי תיבות של Forward traffic Collision Avoidance assist.
ובחלק אחר המערכת נקראת AEB שזה ראשי תיבות של Automatic Emergency Braking.
המערכת מורכבת ממצלמות, רדאר או לייזר, או אפילו שילוב של שלושתם (תלוי בסוג הרכב), והם סורקים את נתיב הנסיעה בכל זמן. כשהמערכת מזהה סכנה מתקרבת, או יותר נכון במקרה שאתם מתקרבים לסכנה, והיא מבחינה שהנהג לא עירני או לא מגיב, היא פועלת באופן עצמאי כדי לעצור את הרכב. כלומר, הרכב ייעצר גם כשלא תלחצו על הבלם.
כרגע, ברוב הרכבים בארץ המערכת יעילה ויכולה לעצור את הרכב באופן מלא רק במהירות נמוכה יחסית, סביב 40 קמ"ש. חשוב לדעת שהמערכת יעילה בעיקר במצב של התנגשות חזית-אחור, אבל לאט לאט היצרניות משכללות את המערכת כדי שתהיה יעילה גם מול בני אדם או חלילה התנגשות חזיתית.בלם יד:
בלם היד ברכב, המכונה “אמברקס” שהוא עיוות ל"הנדברקס" Hand Brake נועד לנעול את גלגלי הרכב אחרי שחניתם בעזרת מתיחת כבל שמחובר לרפידות הבלמים. אפשר למצוא את הבלם היד כידית בין המושבים הקדמיים, ככפתור לחיצה (בלם יד חשמלי) ואפילו כדוושה שלישית בצד שמאל.בלם יד חשמלי:
ראה “EPB”.בקרת שיוט אדפטיבית:
בקרת שיוט אדפטיבית היא מערכת בקרת שיוט מתקדמת והדבר הכי קרוב שיש לנו לרכבים אוטונומיים. בניגוד למערכת בקרת שיוט רגילה ששולטת רק בדוושת הגז ושומרת על מהירות הנסיעה, בקרת השיוט האדפטיבית מגיבה להתרחשויות השונות בכביש והיא יכולה להאט את הרכב, להאיץ ואפילו לקבוע מרחק ביטחון מהרכב שלפניכם. זו מערכת חכמה שבנויה מחיישנים, לייזרים ומצלמות שהופכים את הנסיעה לבטוחה ונעימה.
גוז’ון:
גוז’ון (או בשמו המקצועי “בורג חף”) הוא סוג של בורג שתפקידו להחזיק ולהצמיד את הגלגל לרכב. בממוצע, בכל רכב יש חמישה גוז’ונים שמחזיקים את הגלגל. ברגע שגוז’ון נשבר, בדרך כלל בתהליך של החלפת גלגל בגלל פנצ’ר, תהיו חייבים להגיע למוסך כדי להחליף את הגוז’ון.
נסיעה ללא גוז’ון או עם גוז’ון שבור - נחשבת למסוכנת מאוד.גז:
ראה “גפ"מ”.גיר רובוטי:
הגיר הרובוטי הוא שם נוסף לגיר ידני רגיל, רק שבמקרה הזה הוא בלי דוושת המצמד, מה שנקרא קלאץ’. ברכב מותקן מעין רובוט שאחראי על החלפת ההילוכים במקום הנהג. לעומת הגיר האוטומטי שצורך דלק מתחלפים כדי להחליף את ההילוכים.גיר טיפטרוניק:
טיפטרוניק הוא סוג של גיר אוטומטי שמאפשר החלפת הילוכים ספונטנית בכל זמן. בפועל, הטיפטרוניק הוא תיבת הילוכים דינמית שמתאימה את עצמה לסגנון הנהיגה של הנהג ובהתאם מתזמנת את העברת ההילוכים בצורה הטובה ביותר. הטיפטרוניק גם מאפשר לנהג בזמן הנהיגה להעביר הילוכים באופן ידני וככה לשלוט ברכב בצורה טובה יותר. מצד שני, אל תתנו לכל הטוב הזה לבלבל אתכם - גיר טיפטרוניק לא משתמש במצמד (קלאץ’) רגיל, מה שמאט את הרכב בזמן העברת הילוך. חסרון נוסף הוא לכך שמחשב הרכב הוא זה שמבצע את החלפת ההילוכים - הוא זמן איטי להעברת ההילוך. חשוב לדעת שביחס לגירים אחרים, גיר טיפטרוניק הוא בין העמידים והחזקים ביותר ובגלל זה הוא פחות מתקלקל. אבל גם לטיפטרוניק יש חסרונות משלו.ג’נטים:
ג’נטים, או ביחיד ג’נט הוא כינוי לשלד הגלגל שעליו מונח הצמיג והטסות. הג’נטים עשויים לרוב מברזל, אלומיניום, סגסוגת, פלדה או טיטניום. סוג החומר משפיע על העמידות של הג’נט והמשקל שנושא הגלגל עליו (ג’נט ממגנזיום יהיה קל יותר, לעומת ג’נט מפלדה).גפ"מ:
גפ"מ הם ראשי תיבות של גז פחמימני מעובה. מערכת גפ"מ לרכב מאפשרת להסב את מנוע הרכב להפעלה על גז במקום דלק. הדעות חלוקות באשר לכדאיות התקנת מערכת גז ברכב -
יתרונות:- זיהום אוויר מופחת לעומת בנזין.
- מחיר הגז נמוך (בחצי) ממחיר הבנזין.
- מערכת גז ומערכת דלק במקביל, במקרה שאחד מהם אוזל.
חסרונות:
- בלון הגז נמצא בתא המטען (בגאז’) ותופס חלק נכבד מהמקום.
- אין מספיק תחנות מילוי גז.
- אי אפשר להיכנס עם רכבי גפ"מ לחניונים תת קרקעיים.
- בלאי מוגבר למנוע.
- תחזוקה למערכת הגז.
דיאגנוסטיקה:
דיאגנוסטיקה לרכב היא ממש כמו אבחון של רופא מומחה, רק לרכב. כדי לעשות דיאגנוסטיקה לרכב מחברים מחשב (OBD) למערכות הרכב והוא מזהה בזמן קצר את כל התקלות ברכב. בסיום בדיקת הדיאגנוסטיקה, המכשיר יציג למוסכניק קודים של תקלות, שאותם הוא יפענח. ככל שהרכבים מתקדמים יותר, בדיקת הדיאגנוסטיקה והחיבור למחשב מאפשרים אבחנה מהירה ומדוייקת יותר.דריישפט:
דריישפט נקרא בעברית “גל הינע” והוא בכלל עיוות למילה הלועזית Drive shaft.
הדריישפט הוא מוט ברזל מתחת לרכב שמחובר לתיבת ההילוכים ולגלגלים. הדריישפט, שנמצא רק ברכבים עם הנעה אחורית מעביר כוח מהמנוע לגלגלים ולאורך כל הנסיעה מתאים את עצמו לשינויים בזוויות שנוצרים במהלכה. בגלל המיקום שלו, הדריישפט חשוף לפגיעות מבמפרים, מהמורות ואבנים ובמקרה שהוא נפגע צריך לעשות שיפוץ דריישפט כמה שיותר מהר, לפני שהוא יפגע בחלקים אחרים.
האצ’בק:
האצ’בק הוא כינוי לסוג של שלדת רכב. שלדת ההאצ’בק מחולקת לשניים: תא נוסעים + תא מטען ואזור המנוע. בעבר, בז’אנר רכבי האצ’בק היו רק רכבים קטנים וזולים יחסית, שהכילו רק את הנהג ואזור נוסף שהוא ספק תא מטען, ספק תא נוסעים.
המילה האצ’בק (Hatchback), בתרגום חופשי היא פתח אחורי, והיא מתארת במדויק את החזית האחורית של הרכבהגה כח:
הגה כוח הוא חלק ממערכת ההיגוי, ואפשר למצוא אותו כמעט בכל רכב שיוצר בשנים האחרונות. הגה כוח נקרא ככה בגלל האנרגיה (הכוח) שהוא מקבל ממערכות שונות כמו מסרק הגה ומשאבת ההגה. בפועל, הכוח בהגה מאפשר לנו לסובב אותו ממש בקלות גם בעמידה מלאה של הרכב וגם לשלוט בו בצורה נוחה יותר במהלך הנסיעה.הנדברקס:
ראה “בלם יד”.השבחה:
השבחה לרכב היא טיפול מכני וקוסמטי לרכב. בדרך כלל השבחה עושים ב-2 מקרים:- לפני מכירת רכב.
- אחרי קניית רכב יד שנייה.
בגלל זה, הרבה אנשים מתייחסים לתהליך ההשבחה לרכב כ"השבחת רכב לפני מכירה". תהליך ההשבחה משפר את מראה הרכב החיצוני ככה שהוא יהיה הכי מושך לקראת המכירה, וגם מטפלים עד כמה שאפשר בבעיות המכניות. כל זה במטרה להביא את הרכב למצב האופטימלי שלו כדי למכור אותו במחיר הגבוה ביותר או אחרי הקנייה כדי שהוא יחזיק לאורך זמן.
זרוע פרונט:
ראה “משולשים”.
חיישן גל הארכובה:
ראה “חיישן קראנק”.חיישן גל זיזים:
ראה “חיישן קאמשפט”.חיישן חמצן:
ראה “חיישן למדה”.חיישן לחץ אוויר:
חיישן לחץ אוויר הוא חלק ממערכת שנקראת TPMS אלו ראשי תיבות של Tyre Pressure Monitoring System שתפקידה למדוד ולשמור על לחץ האוויר בצמיגי הרכב.
לחיישן לחץ אוויר יש שני צדדים, בצד אחד, החיישן נמצא בצמיג ובצדו האחר נמצא ה"ונטיל" שיוצא מהצמיג ודרכו ממלאים אוויר. חיישן לחץ אוויר נמצא בכל צמיג, ככה שיש ארבעה בכל רכב. אם נדלקה לכם נורית לחץ אוויר בלוח השעונים, תדעו שככל הנראה הצמיגים איבדו רבע מהאוויר שלהם, ובמקרה כזה תצטרכו למלא אותם באוויר כמה שיותר מהר.
חיישני לחץ אוויר אינם נמצאים בכל רכב, בעיקר ברכבים חדשים, אך ישנן מערכות זולות שאפשר להזמין ולהתקין, חיצוניות כפקק לונטיל, או פנימיות כונטיל עצמו (ותצטרכו לכך את עזרת הצמיגייה הקרובה).חיישן מד סל"ד:
ראה “חיישן קראנק”.חיישן למבדה:
ראה “חיישן למדה”.חיישן למדה:
חיישן למדה (ידוע גם כ"חיישן חמצן" או כ"חיישן למבדה") הוא חלק מהממיר הקטליטי ותפקידו לוודא שבתוך המנוע תהיה תערובת מדויקת של חמצן ודלק. במקרה שאתם נוסעים ורואים שעשן שחור נפלט מהאגזוז, כנראה שחיישן הלמדה נשרף או התקלקל.
הסיבה לשמו של החיישן היא מכיוון שהלמדה מסמנת את התוצאה של משוואה מתמטית של היחס בין החמצן והדלק במנוע.חיישן נקישות:
חיישן נקישות הוא המיקרופון והאוזן של המנוע ובהתאם תפקידו להאזין לתפקוד המנוע. חיישן הנקישות בגודל קטנצ’יק, ובדרך כלל ממוקם מעל הבוכנות שבמנוע, ומדווח למחשב הרכב על עבודת המנוע. בכל פעולה של הבוכנות יש נקישות שצריכות להיות תואמות למהירות הרכב, ובמקרה שהן לא תואמות, תפקיד החיישן לדווח ולתקן. אם חיישן נקישות מתקלקל, הפגיעה יכולה להגיע עד למנוע, לכן חשוב לתקן אותו בזמן.חיישן קאמשפט:
קאמשפט, שנקרא בעברית “גל זיזים”, הוא חלק מכני במנועי בעירה פנימית (ברכבים שצורכים בנזין או דיזל), שתפקידו לפתוח ולסגור את שסתומי הכניסה והפליטה של המנוע בזמן הנכון. לקאמשפט יש חיישן שמבקר את עבודתו, ובלעדיו - הרכב פשוט לא יניע.
לחיישן קאמשפט יש 3 תפקידים עיקריים:
1. חישוב מהירות הפתיחה והסגירה של השסתומים במנוע.
2. חישוב ותזמון הזרקת הדלק למנוע.
3. חישוב ותזמון הצתת הדלק במנוע.חיישן קראנק:
חיישן קראנק (ובשמותיו האחרים - חיישן גל הארכובה או חיישן מד סל"ד) הוא אחד החיישנים החשובים ביותר ברכב.
תפקידיו:- החיישן מעביר פולסים של מידע מהמנוע למחשב הרכב על תפקוד הצילינדרים.
- החיישן מוודא שעבודת הצילינדרים תקינה.
- החיישן מיידע את מחשב הרכב על מהירות הסל"ד (סיבובים לדקה) של המנוע ולהודיע כשהמנוע “מזייף”.
- החיישן מעביר מידע מגל הארכובה במנוע (מוט מסתובב שמשפיע על עבודת הצילינדרים במנוע) למחשב הרכב (המוח של הרכב).המידע מנחה את מחשב הרכב באיזו מהירות לסובב את המנוע – ככל שמהירות הסיבוב גבוהה יותר כך הרכב נוסע מהר יותר וכשאין סיבוב הרכב לא יזוז.
חיישן קראנק נמצא בכל הרכבים בעלי מנוע בעירה, כלומר רכבי בנזין, דיזל והיברידים ולא נמצא ברכבים חשמליים.
טבור הגלגל:
ראה “נאבה”.טוטאל לוס:
טוטאל לוס הוא ביטוי מצער, בעברית פירושו אובדן מוחלט. לפי תקנה של משרד התחבורה, אם אחרי טיפתאונה מחיר התיקון של הרכב עולה על 55% מערך הרכב עצמו, חברת הביטוח צריכה להכריז על הרכב כטוטאל לוס. המשמעות במקרה כזה היא שחברת הביטוח מפצה את בעל הרכב בערך הכספי המלא של הרכב, לפי המחירון, ולאחר מכן הרכב הולך לפירוק.טורבו:
טורבו לרכב, או בשמו המקצועי “מגדש טורבו”, זו מערכת שנמצאת בחלק מהרכבים. מערכת הטורבו מסתדרת רק עם מנוע בעירה פנימית, ולכן יכולה להיות רק ברכבים שצורכים בנזין או דיזל, ולא תמצאו אותה ברכבים חשמליים. איך זה עובד? קצת כמו תנור על מצב טורבו שמשפר את ביצועי התנור, כך גם, מערכת טורבו לרכב דוחסת אוויר למנוע ועוזרת לו להפיק עוצמה מרבית. ככה שבעצם רכבים בעלי מנוע בנפח 1,000 טורבו משתווים למנוע בנפח 1,600 רגיל, ומנוע 1,600 טורבו משתווה למנוע בנפח 2,000. בנוסף, מערכת הטורבו מאפשרת לרכב להשתמש בדלק בצורה חסכונית, ככה שלאורך הזמן זה גם יכול להשתלם. מכל מקום, גם ברכבים עם מערכת טורבו העוצמה היא לא תמיד חיובית, ולפעמים אפשר בקלות להגיע למהירויות גבוהות, בלי לשים לב.טיפטרוניק:
ראה “גיר טיפטרוניק”.טסות:
טסות הן צלחות המכסות את גלגלי הרכב, אין להן תפקיד חיוני, ולמעשה הן פריט אסתטי שמעניק לרכב מראה יוקרתי יותר.
כיוון פרונט:
כיוון פרונט הוא למעשה כיוון הזווית של הגלגלים הקדמיים (כפי שמרמז השם “פרונט”) ברכב, על פי הזווית שמתאימה לו בהוראות היצרן.
עלייה על בורות, נסיעה בדרכי כורכר והחלפת חלקים יכולים לגרום לזווית של הגלגלים לנוע פנימה או החוצה. נסיעה עם פרונט לא מכוון תגרום לשחיקה מהירה של הצמיגים, ואפילו לחוסר יציבות על הכביש. הגלגלים האחוריים בדרך כלל פחות נשחקים (הואיל ובמציאות רוב הנסיעה היא קדימה ולא לאחור). צמיגים אחוריים צריך לכוון לאחר פגיעה בחלקו האחורי של הרכב, כמו לאחר תאונה חלילה, וזה - נקרא בכלל כיוון סרן (אז אל תאמרו “כיוון פרונט אחורי”…).כספת:
כספת לרכב יכולה להתפרש לשני כיוונים - כספת למחשב הרכב וכספת פיזית רגילה.- כספת רגילה - היא ממש כמו שיש כספת בבית. בדרך כלל אנשים יתקינו כספת כזו לפני נסיעה ממושכת או במידה ומקום העבודה דורש מהם. הכספת הקטנה למעשה תהיה מקובעת לרכב כך שלא יוכלו לפרק אותה.
- כספת למחשב הרכב - ברוב הרכבים החדשים, הרכב נשלט על ידי מחשב. בהתאם, מחשב הרכב הפך להיות המטרה העיקרית של גנבי רכב בזמן גניבה, פשוט כי השתלטות עליו מובילה להשתלטות על הרכב. כספת זו לרכב אמורה להיות מכשול נוסף בפני גנבים ולשמור על מחשב הרכב.
כריות אוויר:
ראה: “SRS”.
ליסינג פרטי:
ליסינג פרטי הוא אחד מהשיטות הנפוצות לאחרונה להחזקת רכב. ליסינג, בתרגום חופשי לעברית זו השכרה או חכירה של רכב, ככה שבפועל אדם שפונה לחברות הליסינג מקבל לרשותו רכב להחזקה לתקופה מסוימת בתמורה לתשלום חודשי מסוים. בסוף תקופת הליסינג שלרוב נעה בין 3 שנים ל-5 שנים, תהיה ללקוח אפשרות לרכוש את הרכב ביתרת הסכום או להחזיר אותו לחברת הליסינג. לליסינג פרטי יתרונות מסוימים כמו קבלת רכב במסלול הלוואה ותשלום נוח שמותאם ללקוח, ומנגד החיסרון הבולט שלו הוא שאתם משלמים על רכב שלא שייך לכם באמת, ובנוסף, אתם משלמים עבורו תשלומים כפי ערכו הגבוה, שמאז הולך ויורד בהתמדה.
מאייד:
ראה “קרבורטור”.מד סל"ד:
ראה “סל"ד”.מזרקים:
אינג’קטורים, או בעברית מזרקים, הם חלק ממערכת הזרקת הדלק ברכב. האינג’קטורים מזריקים כמות דלק באופן שווה למנגנון הבעירה של המנוע. כמות הדלק שעוברת באינג’קטורים למנוע תואמת ללחיצה על דוושת הגז, ככה שככל שתלחצו חזק יותר, יעבור יותר דלק, ולהפך. אינג’קטורים תקולים לא יעבירו את כמו הדלק הרלוונטית למנוע, ובמקרה כזה הרכב לא יסע בצורה חלקה ואפילו נראה נזילה של דלק מחוץ לרכב. אם זה קורה, הכי טוב יהיה להחליף את האינג’קטורים ולא לשפץ אותם, פשוט כי הם עלולים להתקלקל שוב מהר יחסית.מיסב גלגל:
מיסב הגלגל הוא חלק מתכתי בצורה של דיסק, שמחבר בין הגלגל לציר הרכב. הצורה של המיסב מאפשרת לגלגל להסתובב בקלות ובצורה חלקה מבלי הפרעות. לפי יצרניות הרכב מיסבי הגלגלים אמורים להחזיק לכ-130 אלף ק"מ, אבל הם יכולים להתקלקל עוד הרבה לפני.באנגלית מיסב גלגל נקרא Wheel bearing שבתרגום חופשי זה “נושא הגלגל” שזה ממש מה שהמיסב עושה - הוא נושא את הגלגל ומונע חיכוך חזק.ממיר קטליטי:
הממיר הקטליטי מסנן את הגזים הרעילים שנפלטים מהרכב, הופך אותם רעילים לרעילים פחות, ובכך להקטין את זיהום האוויר. סתימה בממיר הקטליטי מצריכה החלפה או תיקון שלו, דבר שיכול לעלות לא מעט כסף. העבודה של הממיר הקטליטי חשובה לפעילות המנוע.מנוע אטמוספרי:
מנוע אטמוספרי הוא מנוע ששואב אוויר בצורה טבעית, בלי טורבו או מדחס - רק בעזרת הלחץ של האוויר שבסביבה (מכאן השם). היתרון הוא, שיש פחות תקלות והתחזוקה פשוטה. החיסרון הוא, שיש פחות כוח למנוע והביצועים פחותים לעומת מנועים עם טורבו.מסנן חלקיקים:
ראה “DPF”.מספר שילדה:
ראה “VIN”.מסרק הגה:
מחבר בין ההגה לגלגלים הקדמיים, הוא מופעל על יד מוט שמחובר להגה וגלגל שינים שמגיע עד לתפוחי ההגה, (כן כן) והם מתחברים ישירות לגלגלים. התפקיד של מסרק ההגה הוא להפוך את התנועה הסיבובית של ההגה לתנועה קווית של הגלגלים, ימינה ושמאלה.מצערת:
תפקידה להכניס אוויר לסעפת היניקה ולאפשר למנוע למצות את עצמו. בזמן שאתם רוצים להאיץ, המצערת דואגת שיכנס יותר אוויר למנוע, לעומת נסיעה איטית או עצירה. בדיוק בגלל זה צריך לוודא שהמצערת ברכב נקייה ולאפשר לאוויר לזרום בצורה חלקה.מצתים:
ראה “פלאגים”.משאבת מים:
משאבת המים ברכב נמצאת מעל רצועת הטיימינג והיא חלק ממערכת הקירור. משאבת המים היא בעצם הלב של מערכת הקירור, היא זו שאחראית להניע במחזוריות את המים מהרדיאטור אל המנוע ולדאוג שהמנוע יתקרר. בנסיעה ממושכת חום המנוע יכול להגיע לטמפרטורות גבוהות מאוד, ככה שבלי גורם שיווסת ויפחית אותן, חלקים בסביבתו פשוט יימסו וייווצר נזק שיחייב טיפול משמעותי יותר.משאבת דלק:
משאבת הדלק ברכב מעבירה דלק ממיכל הדלק, למזרקים ולמנוע. בכל רכב יש משאבת דלק אחת, במקרה שהיא מתקלקלת היכולת להעביר דלק למנוע נפגעת, ובאופן ישיר גם שאר הרכב ואיכות הנסיעה בו. משאבות הדלק המודרניות שנמצאות ברכבים חדשים, קשורות למחשב הרכב, ככה שהוא משנה את מהירות העבודה שלהן בהתאם ללחיצה על דוושת הגז.
הסימנים למשאבת דלק תקולה:- המנוע מתקשה להניע.
- הרכב עוצר בפתאומיות במהלך הנסיעה.
- הרכב לא מאיץ כשלוחצים על דוושת הגז.
- רעש צורם מאזור מיכל הדלק.
- מנוע חם בצורה קיצונית.
משאבת הדלק נוטה להתקלקל לאחר כ-120 אלף ק"מ.
משבת מנוע:
ראה “אימובילייזר”.משולשים:
המשולשים (או בשמם המקצועי: “זרוע פרונט”) ברכב הם חלק ממערכת הבטיחות ונמצאים בקדמת הרכב. אנחנו אומרים משולשים כי יש שניים והם אכן בצורת משולש. התפקיד של המשולשים הוא פשוט להחזיק את הגלגלים במקום שלהם, וגם לאפשר להם לזוז למעלה ולמטה במהלך הנסיעה. המשולשים ברכב חזקים ועמידים ובדרך כלל לא תשמעו עליהם, אבל במקרה של התנגשות במדרכה או תאונת דרכים (לא עלינו) כנראה שתצטרכו להחליף אותם.מתלים:
המתלים ברכב מחברים את הגלגלים לגוף הרכב ותפקידם למנוע קפיצות וטלטולים לא נעימים לנוסעי הרכב. המתלים הם השם הכולל למערכת שמייצרת נסיעה נעימה וחלקה יותר ובה יש חלקים כמו בולם זעזועים, תפוח הגה ומשולשים.
נאבה:
נאבה זהו השם ה"מוסכניקי" לחלק שנקרא “טבור הגלגל”, ובמילים פשוטות למרכז הגלגל שעליו יושב הצמיג, ומחובר למיסב הגלגל. בכל רכב יש ארבע נאבות, אחת בכל גלגל. בדרך כלל בטיפול קבוע ובזמנים הנכונים, הנאבה ברכב תחזיק שנים רבות, אבל במקרה שלא טיפלתם בנאבה, ככל הנראה תצטרכו להחליף אותה, פשוט כי היא כבר לא תוכל להחזיק את הגלגל. נאבה משוחררת או תקולה בגלגלים הקדמיים יכולה לפגוע ביכולת ההיגוי, ובגלגלים האחוריים יכולה לפגוע ביכולת לבלום.נורת ECO:
ראה “ECO”.נורת EV:
ראה “EV”.
סדאן:
סדאן הוא כינוי לסוג של שלדת רכב שמחולקת לשלושה חלקים עיקריים - מנוע, מושבי נוסעים ותא המטען. במילים פשוטות, רכב סדאן הוא רכב משפחתי במבנה של ארבע דלתות, אבל שתא המטען שלו נפרד ואין גישה אליו ממושבי הרכב.
המילה סדאן מגיעה מהמילה סדרה (Sedere) בלטינית, שמשמעותה לשֶבֶת.סל"ד:
סל"ד הם ראשי תיבות לביטוי סיבובים לדקה, שמעידים על מאמץ המנוע. מד הסל"ד נמצא בלוח המחוונים ומראה לנו כמה סיבובים עושה המנוע לדקה, בכפולות של אלף. כלומר, אם המחוג מצביע על ארבע, המשמעות היא 4,000 סיבובים לדקה. ככל שהסל"ד עולה יותר, המנוע מתאמץ יותר והמהירות עולה. ככל שתמשכו את המנוע לסל"ד גבוה יותר, הנסיעה שלכם תהיה פחות רגועה, ותשמעו את המנוע צועק לכם, שהוא מתאמץ יותר מידי, אל תתעלמו ממנו.סליל הצתה / קויל:
סליל ההצתה (או “קויל” באנגלית) הוא חלק מרכזי במערכת ההצתה וההתנעה של הרכב. הוא עובד עם צילינדר אחד ולפעמים אפילו עם שניים, ופועל כמו שנאי שממיר חשמל מהמצבר לפלאגים ופורק חשמל כשצריך. למרות שהפלאגים לוקחים את רוב תשומת הלב, לא כדאי לזלזל בחשיבות של סליל ההצתה, כי בלעדיו הם לא יוכלו לייצר את הניצוצות לאורך הנסיעה.סעפת יניקה:
סעפת היניקה ברכב היא חלק מכמה מערכות - מערכת ההתנעה, מערכת הדלק ומערכת ההנעה. תפקיד סעפת היניקה הוא להזרים בצורה שוויונית אוויר ודלק מהמצערת לראשי הצילינדרים, כדי שהשריפה שלהם במנוע תהיה אפקטיבית ותספק את הכוח הדרוש להניע את הרכב. בנוסף, היא גם מזרימה נוזל קירור לצילינדרים כדי לשמור על טמפרטורת עבודה תקינה. כשסעפת היניקה נסתמת, המנוע יתחמם, יאבד מכוחו והרכב ירעד.עלוקה:
עלוקה לרכב היא אחת ממערכות המיגון לרכב שתפקידה למנוע את גניבת הרכב. בפועל, כשמקישים קוד שגוי בקודן, העלוקה מנתקת את הזרם החשמלי ממערכות ההנעה ובעצם מונעת את היכולת להתניע את הרכב. כדי להקשות על הגנבים, העלוקה ברכב נסתרת ומותקנת בכל רכב במקום אחר. לרוב, חברות הביטוח ידרשו בזמן קניית הרכב שתותקן עלוקה, בעיקר כשמדובר ברכבים יקרים או שמועדים לגניבה.
פולי מנוע:
פולי מנוע ברכב הוא גלגל שמחובר למנוע ומעביר את הסיבוב לרצועת המנוע - רצועה שמפעילה חלקים חשובים כמו האלטרנטור, משאבת מים, מדחס המזגן ועוד. הפולי מסתובב יחד עם המנוע, ובזכותו כל המערכות האלה עושות את העבודה בזמן הנהיגה - מהמצבר ועד המזגן. יש כמה סוגים של פולי מנוע, כמו פולי חופשי או פולי גל היזון, ואם אחד מהם מתקלקל, הרכב פשוט לא מתפקד כמו שצריך.פלאגים:
פלאגים או בעברית “מצתים” הם חלק ממערכת ההתנעה של הרכב, והם אלו שמדליקים את חומר הבעירה ומפעילים את המנוע. הפלאגים יוצרים ניצוץ חשמלי, שמבעיר את הדלק ובכך מתניע את הרכב ומדליק את המנוע. הפלאגים ממוקמים במנוע של הרכב, מעל כל אחד מהצילינדרים - מה שאומר שבכל רכב ישנם פלאגים כמספר הצילינדרים. כלומר, ברוב הרכבים הסטנדרטיים יהיו ארבעה פלאגים, אך ברכבים גדולים יהיו שישה ואפילו שמונה.
הסימנים שצריך להחליף פלאגים:- ק"מ - לפי טווח ק"מ עפ"י הוראות היצרן.
- רכב רועד בנסיעה - רכב רועד בנסיעה יכול לסמן שהגיע הזמן להחליף פלאגים.
- קולות מוזרים מכיוון המנוע - אם במהלך ההנעה והנסיעה המנוע משמיע קולות פיצוץ קטנים מוזרים, כנראה שצריך להחליף פלאגים.
צילינדר:
צילינדר ברכב הוא חלק משמעותי במנוע, זה התא שבו הדלק מוצת והכוח למנוע מופק. הצילינדר מורכב משני שסתומים - כניסה ופליטה, ובוכנה שזזה למעלה ולמטה ומייצרת את הכוח למנוע. בדרך כלל ברכבים סטנדרטיים יש ארבעה צילינדרים, אבל ברכבים עם מנועים גדולים יש שישה ואפילו שמונה צילינדרים. כשיש בעיה באחד הצילינדרים, במקרה הטוב - צריכת הדלק פשוט תהיה פחות טובה. במקרה הרע - המנוע לא יעבוד טוב, לא יצור מספיק כוח כדי להניע את הרכב ויש סיכון ששאר הצילינדרים, שעובדים קשה יותר כדי לכסות על הצילינדר הסורר יתחילו להתקלקל גם.
קויל:
ראה “סליל הצתה”.קוּלר שמן מנוע:
תפקידו שלקוּלר שמן מנוע כשמו - Engine oil cooler הוא מקרר את שמן המנוע. המנוע עובד בטמפרטורות גבוהות מאוד וככה השמן שלו מתחיל לרתוח. במקרה שהשמן במנוע מגיע לטמפרטורות קיצוניות רכיבים מסוימים עלולים להיפגע ואפילו להתעוות, לא עלינו. חשוב לדעת שקוּלר שמן מנוע לא מתקנים או משפצים אלא רק מחליפים, ומחירו של קוּלר שמן מנוע מקורי הרבה יותר יקר מחליפי.קליפר:
הקליפר לרכב הוא חלק חשוב במערכת הבלימה ואולי החלק החשוב ביותר שבה הקליפר הוא החלק הצבוע ובולט ביותר באזור הצמיג. הקליפר הוא החלק שמקשר בין הלחיצה על דוושת הבלם לבין הבלמים עצמם. בפועל, הקליפר הוא זה שלוחץ את רפידות הבלמים כנגד הדיסקים, בזמן הלחיצה נוצר חיכוך וזה מה שעוצר את הרכב. קליפר שעבר זמנו, לא עוצר את הרכב בצורה טובה, ופוגע בבטיחות הרכב (חלילה).
הסימנים הבולטים לסימנים לבעיה בקליפר הם רעשי חריקה משונים כשאתם לוחצים על הבלם, או קושי להאט את הרכב גם בלחיצה חזקה על הבלם.
אומנם, לא תמיד צריך להחליף את הקליפר, לפעמים גם שיוף וצביעה שלו יכולים להחזיר אותו לתפקוד מלא ותקין.קנבס / קנבוס / CANBUS:
CANBUS הוא ראשי תיבות של Controller Area Network (ובתרגום חופשי לעברית: מערכת תקשורת לשליטה ברכב) Bus שהוא המונח של הפיזי של החוטים. למעשה, מערכת CANBUS היא קצת כמו מערכת העצבים של הרכב, ומאפשרת למערכות הממוחשבות ברכב לתקשר ביניהן. כשעושים דיאגנוסטיקה לרכב, אפשר להתחבר למערכת CANBUS ולזהות תקלות בצורה מדויקת יותר וככה לפתור אותן ביעילות.
השימוש בטכנולוגיה של מערכת CANBUS ברכבים מודרניים, הפחיתה משמעותית את כמו החיווט החשמלי ואת משקל הרכב, מה שגרם לרכבים קלים ומהירים יותר שעובדים בצורה חלקה וטובה יותר.קרבורטור:
הקרבורטור או בשמו העברי - “מאייד”, הוא חלק שאחראי על ערבוב הדלק והאוויר במערכת ההתנעה של הרכב. הקרבורטור משתנה מרכב לרכב ומותאם לנפח המנוע. תקלה בקרבורטור תגרום לבעירה במנוע להיות לא רציפה ואחידה ולכן יכולה להיות מסוכנת.
הסימנים הנפוצים לקרבורטור תקול הם:- צריכת הדלק עלתה בצורה חריגה.
- הרכב נכבה בניוטרל.
- המנוע מגמגם וקופץ.
קרוסאובר:
קרוסאובר הוא תת-קטגוריה של רכבי SUV שמתאימים לכביש ולשטח, ומכאן מגיע שמו (קרוסאובר Cross Over בתרגום מאנגלית זו הצלבה). למרות שרכבי קרוסאובר מתאימים לשטח, אין להם הנעה אחורית (4X4) והם לא תמיד יוכלו להתגבר על המכשולים הקשים שיש בשטח. מצד שני, ברוב רכבי הקרוסאובר חוויית הנסיעה בכביש תהיה נוחה ומהנה, פשוט כי הוא משודרג יותר מבחינה מכנית מרכבים “רגילים” במתלים, בולמי זעזועים, מערכות ואפילו צמיגים. גם הבטיחות של הקרוסאוברים נחשבת לטובה יותר מאשר זו שברכבים משפחתיים בגלל שהוא בנוי לתפקד גם בתנאי שטח. בשנים האחרונות רכבי קרוסאובר הפכו לטרנד חם בעולם הרכב ומספקים תמורה טובה למחיר.
ראש מנוע:
הוא החלק העליון של המנוע, עשוי אלומיניום, והתפקיד שלו הוא לאטום את הצילינדרים מלמעלה ולהוות בסיס לשסתומים שנמצאים בתוכו, יחד עם גל הזיזים וברכבים נוספים גם עם המצתים.
ראש מנוע הוא החלק שסוגר את בלוק המנוע.
במהלך הנסיעה, במנוע נוצרים פיצוצים קטנים מדלק ואוויר, וככה החום הופך לקיצוני. כאן בדיוק נכנס ראש המנוע ותפקידו למנוע פגיעות חום בחלקים שליד המנוע ולאטום את הפיצוצים הקטנים שבתוכו. במקרה שראש המנוע תקול וכבר לא אוטם הרמטית, הפיצוצים במנוע לא יהיו אפקטיביים, שמן ומים יתערבבו במנוע וייגרם לו נזק חמור. בדרך כלל תוכלו לזהות בעיות בראש המנוע כשנורת מד החום נדלקת בלוח השעונים או שהאגזוז פולט עשן לבן סמיך.רדיאטור:
הרדיאטור הוא חלק ממערכת הקירור ברכב. שיושב בקדמת הרכב. תפקיד הרדיאטור הוא לקרר את נוזל הקירור שנמצא במנוע, כדי שהמנוע לא יתחמם יותר מדי. כשהמנוע פועל, מים חמים זורמים ממנו אל הרדיאטור, מתקררים שם, וחוזרים חזרה למנוע.רִיקוֹל:
ריקול לרכב (Recall) זה שם לקריאת שירות להגיע למוסך ולטפל בבעיה מסוימת שהתגלתה בפתאומיות ברכב. למעשה, ריקול לרכב היא קריאה כלל עולמית שמוצאים כשיצרן הרכב או המנהל לבטיחות בדרכים מגלים תקלה בטיחותית שדורשת טיפול יסודי ומהיר כדי שהרכב יחזור לעמוד בתקני הבטיחות. במקרה שרכב שהיה לו ריקול לא ביצע את הטיפול, הוא נחשב לא בטיחותי וככזה לא יהיה אפשר להעביר בעלות או לחדש את רישיון הרכב. אל תחששו, כשיוצא ריקול לרכב מודיעים על כך בכל אמצעי התקשורת ואפילו יוצרים קשר עם בעלי הרכבים ככה שלפספס את הריקול זו משימה קשה.רפידות בלמים:
רפידות הבלמים הן חלק ממערכת הבלימה של הרכב, הן ממוקמות בתוך הקליפרים ותפקידן לעצור את סיבוב הגלגל בזמן בלימה.
רפידות הבלמים עשויות לרוב מחומר אסבסט, הן מונחות לגבי לוחות מתכת שמחוברות לצמיג. כשלוחצים על דוושת הבלם, הרפידות נצמדות לצלחת הבלם, ובעזרת החיכוך שנוצר הן מאטות את התנועה של הגלגל. אגב חיכוך, הוא מה ששוחק את רפידות הבלמים ומוביל להחלפה שלהן, זה קורה לרוב כשהן יורדות מחצי מהעובי המקורי שלהן.רצועת טיימינג:
במנוע יש שסתומים שמאפשרים כניסה של הדלק לתוך הבוכנה ופליטה של גזים החוצה. רצועת הטיימינג אחראית על התזמון של השסתומים בהתאם לסיבובי המנוע. היא דואגת שהשסתומים ייפתחו וייסגרו בדיוק בזמן, ולא ייפגשו עם הבוכנות, כי זה עלול להיות טרגי.רצועת מנוע:
רצועת המנוע מעבירה אנרגיה לאביזרי הרכב כמו הגה, מדחס מיזוג אוויר, אלטרנטור ומשאבת מים. לרוב, תצטרכו להחליף אותה כל 15 אלף ק"מ, או אם אתם מרגישים שקשה פתאום לסובב את ההגה, שהמזגן לא עובד או אולי הרכב עצמו לא נוסע.
שאסי:
השילדה, חוץ מלהיות אחראית על נשיאה של כל מכלול הרכב, גם אחראית לספוג או להקטין את עוצמת המכה בעת תאונה. פגיעה חזקה בשילדה יכולה להוציא את הרכב מאיזון ולפגוע בתפקוד של חלקים אחרים ברכב, כמו מערכת ההיגוי. זה עלול להשפיע על יציבות הרכב ועל ההתנהגות שלו על הכביש. מסיבה זו, לרוב אחרי פגיעת שאסי קיימת ירידת ערך של הרכב.שמן מנוע:
שמן מנוע הוא אחד מהשמנים שהרכב שלכם צריך, התפקיד שלו זה לוודא שתהיה תנועה חלקה לחלקים השונים כמו צילינדרים, גלגלי שיניים ובוכנות. התנועה החלקה של החלקים מונעת התחממות יתר וחיכוכים שיכולים לגרום לנזק במנוע. שמן המנוע, כמו כל שמן, נשרף עם הזמן ומאבד מצמיגיותו, בעיקר כי הוא נמצא בטמפרטורות גבוהות מאוד ובגלל זה נצטרך להחליף אותו בממוצע כל 15 אלף ק"מ או שנה, המוקדם מביניהם.
תוסף דלק:
תוסף דלק הוא נוזל שמוסיפים לדלק והוא מנקה את המנוע מחומרים מזהמים. בפועל, תוסף הדלק מנקה את תאי השריפה במנוע מפיח, את הממיר הקטליטי ואת המזרקים. תוסף הדלק גם מונע מהרכב להתאמץ בנסיעה ואפילו מאפשר לחסוך בצריכת הדלק.תושבת מנוע:
תושבת המנוע מחזיקה את המנוע על מרכב הרכב, תומכת בו ודואגת שהוא יישב ויישאר במקום בלי לזוז. ברוב הרכבים יש ארבע תושבות מנוע שעשויות מאלומיניום עם גומי בקצה כדי לבלום זעזועים ולמנוע רעשים חריגים. בדרך כלל, נצטרך להחליף תושבת מנוע כשיש בעיה בגיר, נזילה מהמנוע, בלאי של הגומי או חלילה לא עלינו תאונה.תיבת הילוכים ישירה:
ראה: “DSG”.תיבת הילוכים רובוטית:
ראה "גיר רובוטי.תפוח הגה:
תפוחי ההגה הם חלקים שמקשרים בין ההגה לגלגלים והם מחוברים למסרק ההגה שמקושר להגה עצמו. בכל רכב יש שני תפוחים שמחוברים לגלגלים הקדמיים, ככה שבזמן שאתם מסובבים את ההגה הם כבר יודעים מה לעשות. תפוחי הגה נמצאים בתחתית הרכב, ככה שנסיעה בדרכים לא דרכים או עליה לא עדינה על במפרים יכולה להביא לשחיקה מהירה שלהם.
ABS:
ABS (ראשי תיבות של Anti-lock Braking System) ברכב זו מערכת למניעת נעילת גלגלים ברכב והיא אחת ממערכות הבטיחות החשובות ברכב. המטרה העיקרית של מערכת ABS ברכב היא למנוע החלקה ואבדן היגוי בגלל נעילת הגלגלים בבלימה חזקה. בעבר, לפני שמערכת ABS הייתה מותקנת ברכבים, בזמן בלימת חירום הגלגלים היו ננעלים והנהג היה מאבד שליטה על הרכב.
איך יודעים שמערכת ABS ברכב עובדת?- רעידות בבלם - כשתלחצו על הבלם בצורה חזקה תרגישו רעידות ברגל, אבל אל תיבהלו, תמשיכו לבלום בבטחה עד לעצירה.
- נורית ABS מהבהבת - כשהמערכת נכנסת לפעולה, נורית ABS תהבהב בלוח השעונים.
AEB:
ראה “בלימה אוטונומית”.
DPF:
DPF ברכב אלו ראשי תיבות של Diesel Particulate Filter . רכיב DPF מותקן ברכבי דיזל, והוא למעשה “מסנן חלקיקים” שלוכד את פיח הרכב. בעבר רכבי דיזל היו ידועים בפליטה של עשן שחור, אבל מהרגע שהתקינו DPF ברכב, הדלק נשרף בצורה נקייה יותר והוא מפחית את פליטת המזהמים לאוויר, קצת כמו ממיר קטליטי ברכבי בנזין. למסנן החלקיקים יש קיבולת מסוימת ולכן אחת לתקופה, תלוי בשימוש ברכב, נצטרך לרוקן אותו ולאפשר לפיח חדש להילכד שם. התקינות של DPF ברכב נבדקת גם בטסט השנתי, אז אנחנו ממש ממליצים להקפיד על שגרת טיפולים נכונה, שתחסוך הרבה כסף לאורך זמן.DSC:
DSC הם ראשי תיבות של Dynamic Stability Control ומשמעותה “בקרת יציבות דינמית” היא מערכת בטיחות אקטיבית שתפקידה לעזור לנהג לשמור על שליטה ברכב במצבי קיצון, כמו החלקה או איבוד אחיזה. מערכת DSC משתמשת בחיישנים כדי לנטר את התנהגות הרכב, ובמקרה של סטייה ממסלול הנסיעה המתוכנן, היא יכולה להפעיל באופן אוטומטי את הבלמים על גלגלים בודדים ואפילו להפחית את כוח המנוע כדי לייצב את הרכב ולמנוע אובדן שליטה.
כל יצרן רכב נותן למערכת שם אחר - למשל, בפולקסווגן ומרצדס זה נקרא ESP, ובטויוטה זה VSC - אבל בסופו של דבר, כולם עושים את אותה העבודה ושומרים על יציבות הרכבDSG:
DSG זה כינוי לאחד מסוגי הגיר האוטומטי ברכב, DSG זה ראשי תיבות של תיבת הילוכים ישירה, Direct Shift Gear.
מערכת גיר DSG תוכלו למצוא בעיקר ברכבי אאודי, פולקווגן, סיאט, קופרה וסקודה. מערכת מאפשרת דיוק בהעברת ההילוכים, ולמעשה המערכת חוזה את זמן החלפת ההילוכים ומאפשרת נסיעה חלקה ושליטה טובה יותר ברכב. כמו כל מערכת, ל DSG יש גם חסרון בולט שלרוב מתבטא בשחיקה מהירה יותר של הקלאץ’ לעומת בגיר אוטומט רגיל.
ECO:
נורת ECO היא סוג של משוב חיובי שהרכב נותן לכם, הנורה תדלק כדי לסמן לכם שאתם נוהגים בצורה חסכונית בדלק, ולכן בניגוד לנורות אחרות ברכב, נורת ECO דולקת - זה סימן טוב. מערכת ECO נמצאת לרוב ברכבים מודרניים או היברידיים. מעבר לנהיגה הטובה, הנורה גם אומרת שמערכות הרכב השונות פועלות בצורה מיטבית ומעודדת אתכם להמשיך בנסיעה בדיוק כמו שאתם.
מערכת ה-ECO ברכב מתחלקת לשתיים: מערכת אקטיבית, שמאפשרת לנהג לבחור את מצב הרכב במצב ECO, מה שהופך את הרכב באופן פעיל לחסכוני בדלק, ומערכת פאסיבית, שרק מתריעה לנהג על הנהיגה החסכונית שלו. בפועל, כשמצב ECO נכנס לפעולה, המנוע מפחית את תפוקת הכוח שלו ודוושת הגז הופכת לקשה יותר ופחות תגובתית. ברכבים מודרניים קיימת ההגדרה של מצב ECO כדי לשפר את צריכת הדלק של הרכב ובהחלט מומלץ לנסוע ככהEPB:
EPB ברכב זו מערכת בלם חשמלית (Electric Parking Brake) שנמצאת ברכבים בהם בלם היד (אמברקס) הוא חשמלי, ולא ידני. במקרה שנדלקת נורת EPB ברכב, כנראה שיש בעיה בבלם היד החשמלי - אלה שתי האפשרויות:- בלם היד נתקע במצב מורם ובמקרה כזה יהיה לרכב קשה לנסוע.
- בלם היד נתקע במצב מורד ובמקרה כזה יהיה לרכב קשה יותר לעמוד במקומו כשאתם חונים, בדגש על עליות וירידות.
בכל מקרה, אם נדלקה לכם נורת EPB ברכב מומלץ לכבות את הרכב, להמתין מספר דקות ולהדליק שוב, אם הנורה נעלמה - המערכת עובדת. אבל אם הנורה עדיין דולקת, אנחנו ממליצים להגיע כמה שיותר מהר למוסך לטפל, ובמקרה כזה עדיף שהמוסך יגיע אליכם
EPC:
מערכת EPC ברכב זו מערכת בקרת כוח אלקטרונית (או בשמה המלא: Electronic Power Control). נורית EPC ברכב נדלקת כשמניעים את הרכב כדי לסמן לנו שהכל תקין. בפועל, מערכת EPC היא מערכת הצתה ממוחשבת שמבקרת ושולטת על התנהלות המנוע. במקרה שנורית האזהרה EPC לא נכבית ישר אחרי שהנענו את הרכב, היא יכולה להעיד על בעיה במערכת המצערת, המערכת ששולטת בכמות האוויר המוזרמת למנוע, בהתאם ללחיצה של הנהג על דוושת הגז. בעיה כזו יכולה להשפיע על דוושת התאוצה, גוף המצערת עצמו, הזרקת הדלק למנוע והעברת ההילוכים. בחלק מהמקרים הכל תקין ברכב ואיפוס זריז של מחשב הרכב יכול לגרום לנורה להיכבות.ESP:
ראה “DSC”.EV:
נורית EV (ראשי תיבות של Electric Vehicle “רכב חשמלי”) נמצאת רק ברכבים היברידיים (רכבים שיש בהם מנוע בעירה ומנוע חשמלי) והיא מסמנת לנו שהרכב משתמש רק במנוע החשמלי. כשנורית EV ברכב נדלקת, הרכב לא משתמש במנוע הבנזין שלו וככה בעצם אתם חוסכים בדלק. בחלק מהרכבים ההיברידיים יש כפתור EV שכשלוחצים עליו הרכב ידע להשתמש רק בסוללות הרכב - במנוע החשמלי, ויש גם רכבים שבהם מחשב הרכב עושה את זה באופן עצמאי.
FCA:
ראה “בלימה אוטונומית”.
SRS:
SRS ברכב הם ראשי תיבות של Supplemental Restraint System, ובעברית “מערכת ריסון משלימה”. SRS היא מערכת שמסייעת לחגורות הבטיחות להפחית את הסיכון ואת חומרת הפציעה באמצעות הפעלה ופריסה של כריות אוויר. כשנדלקת נורית SRS ברכב סימן שיש תקלה במערכת כריות האוויר ובמצב כזה, במקרה של תאונה הרכב לא יספק את הבטיחות המירבית שהוא אמור לספק. מערכת SRS ברכב נשלטת על ידי מחשב ולכן כל טיפול בה חייב להתבצע בעזרת מחשב ודיאגנוסטיקה.SUV:
SUV זה ראשי תיבות של “Sport Utility Vehicle” ובתרגום חופשי “רכב ספורט-תועלת”. בתכלס אנחנו מכירים אותם כג’יפונים, רכבי פנאי או רכבי כביש-שטח. למעשה, רכבי SUV הפכו לסוג של סמל סטטוס בחברה בגלל שהם נראים מבחוץ כרכבי שטח אבל בפועל הם משמשים אותנו לנהיגה עירונית בכבישים סלולים. לרכבי SUV מאפיינים ספורטיביים וחוויית נהיגה מתקדמת שעולה על זו של רכבים משפחתיים “רגילים” אבל היא לא כמו רכבי היוקרה. בהתאם, אפשר לומר שרכבי SUV הם בדיוק באמצע ובמידה הנכונה בשילוב של רכב משפחתי, לג’יפון, לחוויית נהיגה.
יתרונות רכב SUV -- בטיחות - רכבי SUV בטיחותיים ומותקנות בהם מערכות בטיחות מתקדמות, מה שהופך אותם לבטוחים יותר מרכבים משפחתיים אחרים.
- נוחות וחוויית נהיגה - חווית הנהיגה ברכבי SUV טובה יותר ונוחה יותר מרכבים אחרים.
- רב שימושיות - רכבי SUV הם ורסטיליים ונותנים מענה למגוון רחב של דרישות, מהקניות בסופר ועד טיולים בשטח.
חסרונות רכב SUV -
- צריכת דלק - רכבי SUV נחשבים כזוללי דלק יותר מרכבים משפחתיים קלאסיים, בעיקר בגלל המשקל שלהם.
- מחיר - רכבי SUV יקרים יותר מרכבים משפחתיים קלאסיים, גם במחיר הרכב עצמו וגם בהוצאות על ביטוחים, רשיון רכב וטיפולים.
- מקום חניה - לבעלי רכבי SUV קשה יותר למצוא מקום חניה נוח, פשוט כי הרכבים האלו גדולים יותר מרכבים משפחתיים.
TPMS:
ראה “חיישן לחץ אוויר”.
VIN:
VIN הוא כינוי למספר השלדה הייחודי של הרכב, ראשי תיבות של Vehicle Identification Number. למעשה, מספר ה-VIN הוא כמו תעודת הזהות של הרכב, ובעזרתו אפשר לדעת בדיוק מה ההיסטוריה של הרכב ואיזה טיפולים הוא עבר. ככה שאם אתם רוצים לקנות רכב יד שנייה, תוכלו לבדוק את מספר ה-VIN של הרכב ולדעת בדיוק איזה תאונות הרכב עבר, כמה ק"מ, אם הרכב המוצע למכירה גנוב ועוד.
מספר ה-VIN יכול להיות בכמה מקומות ברכב: (אחד או יותר)- בצד שמאלי תחתון של השמשה הקדמית.
- בתא המנוע.
- בתא הנוסעים.
- מתחת לצמיג הרזרבי.
- מתחת לשטיח הנוסע מקדימה.
VSC:
ראה “DSC”.
גילוי נאות: מילון המושגים הוקם ונכתב ע"י חבר המערכת המסור ר’ @ראובן-שבתי , ומפאת קוצר הזמן הפקיד בידַי את המשך העריכה, וכולי תקווה שאוכל להיכנס לנעליו הגדולות.
מילון המושגים עדיין בעריכה, החומר מלוקט ונערך בקפידה (כרגע רובו ממידרג).
עד כה נוספו בס"ד 77 מושגים. בהמשך אי"ה אשתדל לפַשֵט כמה שיותר מושגים ולהוסיף עוד ועוד.
ניתן לשלוח רעיונות וחומר אליי למייל (נא לציין בכותרת ההודעה “עבור המילון”), תודה. -
ר ראובן שבתי התייחס לנושא זה ב
-
מ מאיר הצמיד את נושא זה
-
K Klonimoos נעל נושא זה
-
ר ראובן שבתי ביטל את נעילת נושא זה