רוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?
-
רוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?
עם התגברות הצפיפות האנושית ברחבי העולם, יש מי שחושב על מהלך עתידני ופורץ דרך. לא פחות ממאתיים חברות ברחבי העולם, עמלות על פיתוח וייצור רכבים מעופפים, עם ציפייה לשיווק בשנים הקרובות | האם מדובר במוצר אמיתי או בגימיק, ומתי נראה אותם בישראל? (רכבים)למשתתפי האולימפיאדה האחרונה בפריז הובטח חידוש מעניין בתחום התחבורה; מוניות מעופפות להטסת אוהדים בין האתרים השונים. כבר ביוני 2019, הודיע ארגון נמלי התעופה של העיר (Aéroports de Paris ADP), שבכוונתו להשיק פלטפורמה שכזו בזמן האולימפיאדה, בשיתוף מנהלת התחבורה האזורית של פריז וענקית התעופה איירבוס.
במסגרת הפרויקט התקדימי, שאותו מימנה בין היתר ממשלת צרפת בסכום של כמעט 25 מיליון יורו, תוכנן להקים שני נתיבי טיסה אוויריים ברחבי העיר למוניות אוויר חשמליות להסעת נוסעים, כאשר רוב הפעילות תתמקד בהטסת אוהדים, בעיקר מנמלי התעופה, למרכז העיר וגם לאתרי התחרויות, במטרה להקל על התנועה במהלך משחקי הקיץ בעיר הצפופה, שמאכלסת כמעט 2.2 מיליון תושבים.
כחודש לפני פתיחת האולימפיאדה אישרה ממשלת צרפת בניית משטח נחיתה צף על נהר הסיין שישמש כמנחת מוניות מעופפות במהלך האולימפיאדה. על פי התוכנית, המשטח המרחף יבנה ליד תחנת הרכבת אוסטרליץ בדרום מזרח פריז, עם טיסות שיוגבלו עד פעמיים בשעה, החל מ-8:00 בבוקר עד 17:00. בסך הכל תוכננו 900 טיסות במהלך תקופת הניסיון בשל האופי הניסיוני של הטכנולוגיה.
לבסוף, מי שנבחרה לקידום הפרויקט היא Volocopter הגרמנית, עם הדגם הדו מושבי “Volocity”. המסוק / רחפן / מונית מעופפת עם 18 רוטורים חשמליים על מסגרת עגולה, ובאפשרותו טווח טיסה של 35 ק"מ במהירות מרבית של 110 קמ"ש. משקלו 700 ק"ג בלבד וניתן להעמיס על סיפונו שני נוסעים עם מזוודה לכל אחד במשקל כולל של 200 ק"ג, כך שהמשקל שעולה לאוויר הוא 900 ק"ג בסך הכל. המונית המעופפת מופעלת באמצעות 9 מארזי סוללות ופרק זמן ההחלפה של סוללה הוא 5 דקות.
המטרה בהפעלת אמצעי התחבורה הייתה להראות את הפוטנציאל של המוניות המעופפות, כשהמפעילים קיוו שחוץ מהגימיק במהלך המשחקים, בעתיד הקרוב יהיה אפשר לראות יותר פוטנציאל למוניות מעופפות, משום שהן קלות בהרבה ממסוקים, קטנות יותר ופעולתן שקטה.
לאכזבת המצפים, הפרויקט לא יצא אל הפועל משום שלא הושגו כל האישורים בזמן, כאשר דיווחים מצביעים על כך שהעיכובים התרכזו באישור המנועים של המטוס, המשתמש בטכנולוגיית המראה אנכית eVTOL. במקום זאת, קיבלה Volocopter אישור לטוס מרשות התעופה האזרחית הצרפתית (DGAC) עבור מסע הבדיקות המבצעיות הנדרשות לפני קבלת אישור סוג מ-EASA. החברה ביצעה טיסת מבחן ביום האחרון של האולימפיאדה.
נושא הרכבים המעופפים אינו חדש. בשני העשורים האחרונים, עשרות רבות של חברות מכל רחבי העולם פועלות לפתח ולייצר רכבים מעופפים בשלל תצורות ודגמים, ומדובר כבר בתעשייה שלמה. לענקיות כמו איירבוס האירופית, יונדאי הקוריאנית (שחברה למיזם עם אובר), בואינג (שמעורבת בכמה מיזמים במקביל), פיאט־קרייזלר וסמסונג, הצטרפו בעשור האחרון עוד עשרות חברות שאפתניות. רשימה חלקית: ג’ובי וטרהפוגיה מארה"ב, איב הברזילאית, ג’טסון וואן השוודית, ליליום ווולוקופטר הגרמניות, קליין־ויז’ן הסלובקית, אירו־מוביל, בלאקפלייט, מולר, לצד אקספנג, Ehang, הסיניות.
רוב הדגמים הינם רחפנים מגודלים כאלה שמיועדים לשימוש ממנחת למנחת אך אינם כשירים לנסיעה בכביש, חברות בודדות מפתחות דגמי רכב היכול לתפקד גם ככלי רכב וגם ככלי טיס. כמעט כל חברה הביאה חידוש טכנולוגי מקורי ופותר בעיה אחרת; כך למשל המכונית המעופפת של טרהפוגיה האמריקאית יכולה להגיע למהירות נסיעה של 160 קמ"ש בכביש רגיל. למונית האווירית שפיתחה ליליום הגרמנית יש 36 מנועים חשמליים קטנים, שבאמצעות הטיות קטנות מאפשרים את ההמראה, התמרונים והנחיתה.
ענף הרכבים המעופפים מתרכז בעיקר בשלושה שווקים: תחבורה ציבורית, שירותי חירום וכוחות ביטחון. כך למשל בדובאי, כבר בשנת 2017 החלו בניסוי רכב מעופף אוטונומי לשינוע קל של בני אדם בשמי דובאי. בשנת 2018 משטרת דובאי התחדשה ב – Hoverbike, אופנוע מרחף הממריא ונוחת אנכית, מגיע לגובה של עד 4.8 מטרים ובמהירות עד 100 קמ"ש. אב טיפוס נוסף שהוצג בדובאי הוא Volocopter 2X, היכול להכיל 2 נוסעים, זמן טיסה עד חצי שעה, וכולל חיישנים לבקרת מיקום ומצנח חירום.
ומה בישראל?
חברת פנטקסי (Pentaxi): הוקמה בשנת 2018 על ידי צוות מומחים ממייסדי מפעל מל״ט וחלוצי ומובילי פיתוח כלי הטיס האוטונומיים וכלי טיס לא מאוישים בתעשייה הביטחונית הישראלית עם ניסיון של 5 עשורים בכלים בגדלים שונים (20 ק"ג עד כ-5 טון). החברה מפתחת כלי טיס אוטונומי להובלת נוסעים ומטען בסביבה עירונית.חברת AIR EV: החברה ממוקמת בפרדס חנה והיא מפתחת ורוצה לייצר כלי טיס eVTOL עם שני מקומות ישיבה לצורכי פנאי, ספורט ושימושים נוספים. במהלך 2022 החברה החלה לבצע טיסות ניסוי קשורות. נכון למאי 2023, החברה מבצעת טיסות ניסוי, ולדבריה יש לה כ400 הזמנות מקדימות. וועדת המחקר של הרשות לחדשנות, אישרה לחברה להצטרף למיזם הרחפנים הלאומי (קול קורא 6190 של הרשות לחדשנות).
העתיד
עם כל ההפקה והשואו המנצנץ, התחום עדיין בראשיתו, ועשרות רבות של חברות שעסקו בפיתוח וייצור של רכבים מעופפים – נסגרו או קרסו. כרגע החברות המתקדמות עוסקות בטיסות ניסוי ואף חברה או דגם לא נכנסו לשימוש בפועל.בין השאר, סובל הענף מחוסר אמון ביכולות, חששות מתקלות שיכולות להביא להתרסקות מיידית ועוד.
כיכר השבת -
@יוני צר לי לאכזב, אך לפחות חברת AIR EV מישראל לא מפתחת כלי רכב מעופף אלא מטוס לנהיגה עממית. זאת אומרת שזה מטוס מבחינה חוקית וכו’, אבל לא צריך שנים של למידה ורישיון וכו’ ,אלא אתה פשוט לוחץ על כפתור והוא ממריא, משחק עם הג’ויסטיק ומעלה ומוריד, אתה לא יכול לרדת מתחת 100 מטר. אתה נוחת בלחיצה כפתור. ההמראה והנחיתה משדה תעופה.
אני לא יודע מה עם שאר החברות, אבל יש לי תחושה שזה לא ילך. הפקקים בשמים יהיו גרועים יותר מהפקקים בארץ, כי שם צריך מרחב בטחון גדול יותר. אלא אם כן אתה בונה על זה שלך יהיה כסף לעוף ולאחרים לא. אז חבל לעוף לשמים בשביל זה, אפשר לעשות אגרת גודש גם כאן: פקקים לעניים, כבישים פתוחים לעשירים. -
@sivan22 כתב ברוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?:
אני לא יודע מה עם שאר החברות, אבל יש לי תחושה שזה לא ילך. הפקקים בשמים יהיו גרועים יותר מהפקקים בארץ, כי שם צריך מרחב בטחון גדול יותר
מצד שני יש לך מרחבים בלי סוף ולא כביש עם מקסימום נתיבים
-
נו באמת… תראו לי מדינה אחת שתקח אחריות להעביר טסט כל נהג על כזה דבר… אם בקרקע עם כל הסימונים של הנתיבים, תמרורים, רמזורים ועוד יש תאונות דרכים בלי סוף, מה יהיה באויר שהשמים הם הגבול בלבד?
קיצור מסקנה שלי, גם אם יצאו כלים כאלה, זה לא ישמש יותר מכוחות הביטחון וההצלה. -
@YKingsmart מדברים כאן על העתיד
רוב הנהיגה בטח תהיה אוטונומית
ובוודאי ישולבו בה הרבה מאוד אמצעי בטיחות
זה לא שלמיצובישי לאנסר 2008 יצמחו כנפיים… -
@אבי-ים כתב ברוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?:
רוב הנהיגה בטח תהיה אוטונומית
לכאורה זה הסיכוי היחיד של זה, ובעיקר לכן נכון מאוד מה שהגיב:
@YKingsmart כתב ברוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?:
לא נשכח גם את נושא הסייבר המשתכלל שמעמיד בסכנה חמורה את המיזם.
-
@אבי-ים כתב ברוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?:
@משה-שמחה לגבי הסייבר…
רק מהשמיים אפשר ליפול ולמות?
מה עם כל הרכבים הסיניים
תאונה בכביש הין עירוני ע"י הסטת ההגה דרך שליטה מרחוק וכד’ זה לא מוות וודאי?!
שניהם זה סכנהבהחלט כך
ולכן נס שאנו עדיין ברכבים עם הגה שנשלט פיזית ולא ע”י תוכנה. -
@יוני כתב ברוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?:
רוכב שמיים | למה לחכות בפקק אם אפשר לרחף מעליו עם רכב מעופף?
עם התגברות הצפיפות האנושית ברחבי העולם, יש מי שחושב על מהלך עתידני ופורץ דרך. לא פחות ממאתיים חברות ברחבי העולם, עמלות על פיתוח וייצור רכבים מעופפים, עם ציפייה לשיווק בשנים הקרובות | האם מדובר במוצר אמיתי או בגימיק, ומתי נראה אותם בישראל? (רכבים)למשתתפי האולימפיאדה האחרונה בפריז הובטח חידוש מעניין בתחום התחבורה; מוניות מעופפות להטסת אוהדים בין האתרים השונים. כבר ביוני 2019, הודיע ארגון נמלי התעופה של העיר (Aéroports de Paris ADP), שבכוונתו להשיק פלטפורמה שכזו בזמן האולימפיאדה, בשיתוף מנהלת התחבורה האזורית של פריז וענקית התעופה איירבוס.
במסגרת הפרויקט התקדימי, שאותו מימנה בין היתר ממשלת צרפת בסכום של כמעט 25 מיליון יורו, תוכנן להקים שני נתיבי טיסה אוויריים ברחבי העיר למוניות אוויר חשמליות להסעת נוסעים, כאשר רוב הפעילות תתמקד בהטסת אוהדים, בעיקר מנמלי התעופה, למרכז העיר וגם לאתרי התחרויות, במטרה להקל על התנועה במהלך משחקי הקיץ בעיר הצפופה, שמאכלסת כמעט 2.2 מיליון תושבים.
כחודש לפני פתיחת האולימפיאדה אישרה ממשלת צרפת בניית משטח נחיתה צף על נהר הסיין שישמש כמנחת מוניות מעופפות במהלך האולימפיאדה. על פי התוכנית, המשטח המרחף יבנה ליד תחנת הרכבת אוסטרליץ בדרום מזרח פריז, עם טיסות שיוגבלו עד פעמיים בשעה, החל מ-8:00 בבוקר עד 17:00. בסך הכל תוכננו 900 טיסות במהלך תקופת הניסיון בשל האופי הניסיוני של הטכנולוגיה.
לבסוף, מי שנבחרה לקידום הפרויקט היא Volocopter הגרמנית, עם הדגם הדו מושבי “Volocity”. המסוק / רחפן / מונית מעופפת עם 18 רוטורים חשמליים על מסגרת עגולה, ובאפשרותו טווח טיסה של 35 ק"מ במהירות מרבית של 110 קמ"ש. משקלו 700 ק"ג בלבד וניתן להעמיס על סיפונו שני נוסעים עם מזוודה לכל אחד במשקל כולל של 200 ק"ג, כך שהמשקל שעולה לאוויר הוא 900 ק"ג בסך הכל. המונית המעופפת מופעלת באמצעות 9 מארזי סוללות ופרק זמן ההחלפה של סוללה הוא 5 דקות.
המטרה בהפעלת אמצעי התחבורה הייתה להראות את הפוטנציאל של המוניות המעופפות, כשהמפעילים קיוו שחוץ מהגימיק במהלך המשחקים, בעתיד הקרוב יהיה אפשר לראות יותר פוטנציאל למוניות מעופפות, משום שהן קלות בהרבה ממסוקים, קטנות יותר ופעולתן שקטה.
לאכזבת המצפים, הפרויקט לא יצא אל הפועל משום שלא הושגו כל האישורים בזמן, כאשר דיווחים מצביעים על כך שהעיכובים התרכזו באישור המנועים של המטוס, המשתמש בטכנולוגיית המראה אנכית eVTOL. במקום זאת, קיבלה Volocopter אישור לטוס מרשות התעופה האזרחית הצרפתית (DGAC) עבור מסע הבדיקות המבצעיות הנדרשות לפני קבלת אישור סוג מ-EASA. החברה ביצעה טיסת מבחן ביום האחרון של האולימפיאדה.
נושא הרכבים המעופפים אינו חדש. בשני העשורים האחרונים, עשרות רבות של חברות מכל רחבי העולם פועלות לפתח ולייצר רכבים מעופפים בשלל תצורות ודגמים, ומדובר כבר בתעשייה שלמה. לענקיות כמו איירבוס האירופית, יונדאי הקוריאנית (שחברה למיזם עם אובר), בואינג (שמעורבת בכמה מיזמים במקביל), פיאט־קרייזלר וסמסונג, הצטרפו בעשור האחרון עוד עשרות חברות שאפתניות. רשימה חלקית: ג’ובי וטרהפוגיה מארה"ב, איב הברזילאית, ג’טסון וואן השוודית, ליליום ווולוקופטר הגרמניות, קליין־ויז’ן הסלובקית, אירו־מוביל, בלאקפלייט, מולר, לצד אקספנג, Ehang, הסיניות.
רוב הדגמים הינם רחפנים מגודלים כאלה שמיועדים לשימוש ממנחת למנחת אך אינם כשירים לנסיעה בכביש, חברות בודדות מפתחות דגמי רכב היכול לתפקד גם ככלי רכב וגם ככלי טיס. כמעט כל חברה הביאה חידוש טכנולוגי מקורי ופותר בעיה אחרת; כך למשל המכונית המעופפת של טרהפוגיה האמריקאית יכולה להגיע למהירות נסיעה של 160 קמ"ש בכביש רגיל. למונית האווירית שפיתחה ליליום הגרמנית יש 36 מנועים חשמליים קטנים, שבאמצעות הטיות קטנות מאפשרים את ההמראה, התמרונים והנחיתה.
ענף הרכבים המעופפים מתרכז בעיקר בשלושה שווקים: תחבורה ציבורית, שירותי חירום וכוחות ביטחון. כך למשל בדובאי, כבר בשנת 2017 החלו בניסוי רכב מעופף אוטונומי לשינוע קל של בני אדם בשמי דובאי. בשנת 2018 משטרת דובאי התחדשה ב – Hoverbike, אופנוע מרחף הממריא ונוחת אנכית, מגיע לגובה של עד 4.8 מטרים ובמהירות עד 100 קמ"ש. אב טיפוס נוסף שהוצג בדובאי הוא Volocopter 2X, היכול להכיל 2 נוסעים, זמן טיסה עד חצי שעה, וכולל חיישנים לבקרת מיקום ומצנח חירום.
ומה בישראל?
חברת פנטקסי (Pentaxi): הוקמה בשנת 2018 על ידי צוות מומחים ממייסדי מפעל מל״ט וחלוצי ומובילי פיתוח כלי הטיס האוטונומיים וכלי טיס לא מאוישים בתעשייה הביטחונית הישראלית עם ניסיון של 5 עשורים בכלים בגדלים שונים (20 ק"ג עד כ-5 טון). החברה מפתחת כלי טיס אוטונומי להובלת נוסעים ומטען בסביבה עירונית.חברת AIR EV: החברה ממוקמת בפרדס חנה והיא מפתחת ורוצה לייצר כלי טיס eVTOL עם שני מקומות ישיבה לצורכי פנאי, ספורט ושימושים נוספים. במהלך 2022 החברה החלה לבצע טיסות ניסוי קשורות. נכון למאי 2023, החברה מבצעת טיסות ניסוי, ולדבריה יש לה כ400 הזמנות מקדימות. וועדת המחקר של הרשות לחדשנות, אישרה לחברה להצטרף למיזם הרחפנים הלאומי (קול קורא 6190 של הרשות לחדשנות).
העתיד
עם כל ההפקה והשואו המנצנץ, התחום עדיין בראשיתו, ועשרות רבות של חברות שעסקו בפיתוח וייצור של רכבים מעופפים – נסגרו או קרסו. כרגע החברות המתקדמות עוסקות בטיסות ניסוי ואף חברה או דגם לא נכנסו לשימוש בפועל.בין השאר, סובל הענף מחוסר אמון ביכולות, חששות מתקלות שיכולות להביא להתרסקות מיידית ועוד.
כיכר השבתעיין בסיפורי רבי מנדל
-
לאחר פרסום התקנות הסופיות
פורץ דרך: המוניות המעופפות בדרך לקבל אישור… המראה
לאחר עשרות שנים של נסיונות ופיתוחים, וחברות רבות העמלות על פיתוח האב טיפוס המתקדם ביותר, נראה כי תחום המוניות המעופפות עובר אל השלב החדש | רשות התעופה הפדרלית (FAA) פרסמה תקנות סופיות עבור כלי טיס חשמליים הממריאים ונוחתים בצורה אנכית, שתהיינה לדבריהם הדרך לעתיד התעופה. (דיגיטל)
לצד ההתקדמות הטכנולוגית העולמית, חברות רבות בעולם עמלות על פיתוח וייצור אב טיפוס מתקדם וחדשני של רכב מעופף למגוון שימושים. כאשר מטרת העל של החברות, היא הגברת הנגישות התחבורתית, והקלה על העומסים בכבישים.בשבוע שעבר, ולאחר שנים רבות של המתנה, פרסמה רשות התעופה הפדרלית (FAA) תקנות סופיות עבור כלי טיס חשמליים הממריאים ונוחתים בצורה אנכית (eVTOL), שתהיינה לדבריהם הדרך לעתיד התעופה. מדובר בקטגוריה חדשה של כלי טיס, הראשונה מאז הוצגו המסוקים בשנת 1940, שתשמש למגוון שירותים כגון מוניות אוויריות, משלוחים אוויריים וחילוצים.
במסגרת התקנות, ה-FAA קובעת הנחיות להכשרת טייסים ודורשת רמות מינימליות של גובה מינימלי בטוח וראות. מנהל ה-FDA, מייק וויטקר, ציין כי “זהו שינוי היסטורי שיאפשר את הרחבת פעולות התעופה המתקדמת בעתיד”.
כלי הטיס המוגדרים כ-eVTOL, מסוגלים להמריא ולנחות כמו מסוקים, אך לטוס כמו מטוסים. עם זאת, בשנת 2022 ה-FDA שינה את הכיוונים והחליט על הצורך בהסמכה תחת קטגוריה חדשה.
לפי התקנות החדשות, יידרשו טייסים לעבור הכשרה מיוחדת, ואפילו יוכלו להשתמש באותו סט בקרים לטיסה, בניגוד לדרישות הקודמות שדרשו שני סטים.
כיום, מוניות מעופפות פועלות בעיקר באסיה, ואין עדיין כלי טיס חשמליים פועלים מסחרית בארצות הברית, אך חברות רבות בעולם מתכננות להשיק שירותי מוניות אוויריות בשנים הקרובות, ביניהן חברות רבות שבדרך להשגת האישורים הנדרשים.