דחוף! תקלה פריוס 2010 p0400 p0103
-
מתוך ג’ימני
תקלות P0400 ו-P0103 בטויוטה פריוס 2010
אוקיי, קיבלת שני קודי תקלות שונים בפריוס 2010 שלך: P0400 ו-P0103. בוא נפרט מה כל אחד מהם אומר ומה הסבירות לתקלה.- קוד תקלה P0400: בעיה במערכת EGR
P0400 מציין: “Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction” – כלומר, תקלה בזרימת הגזים במערכת מיחזור גזי הפליטה (EGR).
מהי מערכת EGR? זוהי מערכת שנועדה להפחית את פליטת המזהמים (בעיקר תחמוצות חנקן, NOx). היא עושה זאת על ידי החזרת כמות קטנה של גזי פליטה מהאגזוז בחזרה אל סעפת היניקה של המנוע. גזים אלו, שהם אינרטיים (לא בוערים), מורידים את טמפרטורת הבעירה בצילינדרים וכך מפחיתים את ייצור המזהמים.
מה התקלה אומרת? שהמחשב (ECU) מזהה זרימה לא תקינה של גזים במערכת ה-EGR. ייתכן שיש זרימה חסומה, זרימה חלשה מדי, או שהזרימה כלל לא מתרחשת.
תסמינים אפשריים:
נורית “בדוק מנוע” (Check Engine) דולקת.
עלייה בצריכת דלק.
ביצועי מנוע ירודים, גמגום או חוסר סחיבה, במיוחד תחת עומס.
במקרים חמורים: רעידות בסרק, ואף כיבוי מנוע.
גורמים נפוצים לתקלה P0400 בפריוס:
סתימה במקרר ה-EGR או בצינורות ה-EGR: זוהי הסיבה הנפוצה ביותר בפריוס מדור 3 (שנתונים 2010-2015). פיח ומשקעים מצטברים במקרר ה-EGR ובצינורות שלו, חוסמים את מעבר הגזים.
תקלה בשסתום ה-EGR (EGR Valve): השסתום עצמו יכול להיתקע פתוח או סגור, או שהוא לא נפתח/נסגר כראוי.
תקלה בחיישן מיקום שסתום ה-EGR: חיישן זה מודד את פתח השסתום ושולח מידע למחשב.
בעיות חיווט או מחבר במערכת ה-EGR. - קוד תקלה P0103: בעיה בחיישן MAF (זרימת אוויר המונית)
P0103 מציין: “Mass Air Flow (MAF) Circuit High Input” – כלומר, קלט מתח גבוה מהצפוי מהמעגל של חיישן זרימת האוויר המונית.
מהו חיישן MAF? חיישן זה מודד את כמות האוויר הנכנסת למנוע בזמן אמת. המידע הזה חיוני למחשב הרכב כדי לקבוע כמה דלק להזריק למנוע עבור תערובת אוויר/דלק אופטימלית, וכן כדי לשלוט על מערכות אחרות כמו ה-EGR.
מה התקלה אומרת? שהחיישן שולח אות מתח גבוה מדי למחשב, מה שמעיד על בעיה במדידה או בתקשורת.
תסמינים אפשריים:
נורית “בדוק מנוע” (Check Engine) דולקת.
צריכת דלק גבוהה במיוחד (המנוע עלול להזריק יותר מדי דלק).
ביצועי מנוע ירודים, חוסר כוח, גמגום, או קושי בהאצה.
קשיי התנעה או כיבוי מנוע.
עשן שחור מהאגזוז (בגלל תערובת עשירה מדי).
גורמים נפוצים לתקלה P0103:
חיישן MAF מלוכלך או תקול: זו הסיבה הנפוצה ביותר. לכלוך, שומן או אבק מצטברים על החיישן ופוגעים ביכולת המדידה שלו. החיישן גם יכול פשוט להתקלקל.
קצר חשמלי במעגל החיישן: חיווט פגום, מחבר רופף או קורוזיה.
סתימה או דליפת אוויר משמעותית במערכת היניקה (לא סביר כמו לכלוך חיישן).
בעיה ביחידת בקרת המנוע (ECM/ECU): נדיר, אך אפשרי.
הקשר בין התקלות (P0400 ו-P0103):
ייתכן שיש קשר בין שתי התקלות:
אם חיישן ה-MAF (P0103) מדווח על קריאות שגויות (למשל, מודד יותר אוויר ממה שנכנס בפועל), המחשב עלול לשלוט בצורה לא נכונה במערכת ה-EGR, מה שעלול לגרום לקוד P0400.
מצד שני, בעיות במערכת ה-EGR (P0400) יכולות להשפיע על זרימת האוויר הנכנסת למנוע, מה שעלול לגרום לחיישן ה-MAF לדווח על קריאות לא תקינות, ואף להוביל ללכלוך מוגבר שלו.
בפריוס 2010, סתימת מקרר ה-EGR (P0400) היא תקלה נפוצה מאוד וידועה. לעיתים קרובות, הפיח שגורם לסתימה זו יכול גם להשפיע על חיישנים אחרים במערכת, כמו חיישן ה-MAF.מה לעשות?
גש למוסך המתמחה בטויוטה/היברידיות: יש חשיבות גדולה לאבחון נכון. מוסך שיודע לטפל בפריוס ידע בדיוק היכן לחפש.
דיאגנוסטיקה מקצועית: טכנאי יצטרך לבדוק את שני הקודים ולראות אילו מהם “פעילים” (Active) ואילו “שמורים” (Stored). הוא יבחן את קריאות החיישנים השונים (MAF, EGR) בזמן אמת.
התחלה מטיפול קל יותר:
ניקוי חיישן MAF: זהו תיקון זול וקל יחסית שיכול לפתור את קוד P0103. משתמשים בתרסיס מיוחד לניקוי חיישני MAF.
בדיקת מערכת EGR: אם קוד P0103 לא נפתר בניקוי חיישן MAF, יש להתמקד במערכת ה-EGR. בפריוס 2010, ככל הנראה יהיה צורך לפרק ולנקות את מקרר ה-EGR ואת צינורות ה-EGR. זו עבודה הדורשת פירוק לא מעט חלקים ועלולה להיות מורכבת יותר.
בדיקת שסתום ה-EGR: וודא ששסתום ה-EGR עצמו תקין (נפתח ונסגר כראוי).
בדיקת חיווט ומחברים: תמיד יש לוודא שאין בעיות חשמל או חיבורים רופפים/קורוזיה.
אל תזניח את התקלות האלו. הן משפיעות ישירות על ביצועי המנוע, צריכת הדלק, ואף על אורך חיי המנוע בטווח הארוך אם הבעיות במערכות האלו לא נפתרות.
- קוד תקלה P0400: בעיה במערכת EGR
-
@Yair כתב בדחוף! תקלה פריוס 2010 p0400 p0103:
בסוף התחברתי עם סורק תקלות אחר
הופיע תקלה p304 שזה כוהל
היה לי אחד בבגז’ , החלפתי וב’'ה נפתרה התקלה
תודה לכל העוזריםכמה עלה?
-