הסבר איך עובד מערכת גיר ברכב
-
חשבתי לכתוב הסבר על מערכות גיר ברכב בצורה הכי פשוטה וקלה בלי שמות מפוצצים די סי טי
וכו’ידני /רובוטי
פלנטרי
גיר רציף
גיר היברידי, מה זה, הנעה ישירה לא הנעה ישירה, בכלל מה זה הנעה ישירה,
רגע טויוטה אמרו זה גיר רציף, זה גיר רציף?
האם יש הבדל בין טויוטה יונדאי הונדה ושאר חברות?
כמובן שזה יקח זמן.תגובות והערות אם אפשר לכתוב כאן
זה נושא ארוך, ורק אם עזרת החברים כאן אני מאמין שאולי אצליח לעבור את זהתגובות לנושא הסבר איך עובד גיר ברכב
ולהשאיר פוסט זה בלי תגובות
כדי שיקל על ההסבר
תודה -
רק הקדמה להסבר איך עובד מכלול הגיר
כדי להסביר על הגיר צריך להבין מה הענין בגיר, לאיזה צורך יש את הגיר,
גם צריך לדעת שהמערכות הללו הם ממש מסובכות, אז זהו שלא.כל המערכות הכי חכמות שאין בהם ענין תוכנה שזה נושא בפני עצמו, הם לא מייצרות יש מאין [גם התוכנה לו], והם עובדות לפי נתונים הכי הכי פשוטים שקיים 1 ועוד 1 ועוד 1, אין כאן איזה משהו ואוו, מי שייצר אותם גאון, אבל הם פשוטות מאוד מאוד, כמובן שיש הרבה מכלולים כמו נוזל קירור איך יעבוד מה וכו’, זה גם נושא בפני עצמו, אבל בגלל שזה 1 ועוד 1 והמון 1 יוצא שזה הרבה מכלולים. גם צריך להבין שהכל צריך להיות ברור, אם רק מבינים בערך ולא ברור, אז קשה להבין את השאר, כמו אפילו איך גלגל שנים מוזיז גלגל שנים אחר, אפילו שזה פשוט מאוד אבל גם הדברים הפשוטים הללו מקילים על ההסבר.
-
-
K Klonimoos העביר נושא זה מ-מדברים רכב
-
הקדמה.
מהו מומנט מהו מהירות.מהירות כמשמעה. למשל אם נזרוק מטוס מנייר הוא יטוס מהר, אבל אם הוא יתקע בדבר הוא יפול, למה כי אין לו מומנט, דהיינו אין לו כח דחיפה והתנגדות, כי נייר לא סופג מומנט, דבר קל שאין לו משקל אין לו אפשרות לספוג כובד, אבל אם נזרוק דבר כבד יותר לדבר הכבד יש לו מומנט דהיינו כח דחיפה והתנגדות. אם נזרוק נוצה לאויר היא תשייט עד שהיא תיפול, אבל אם האדם יקפוץ הוא יפול מיד, למה, כי יש לנו כובד, [כובד עובד אם כח משיכה, בירח אין מומנט נכון]. כמו’'כ לדבר שסופג מומנט צריך לתת לו כח חזק יותר כי הוא דבר כבד והוא צריך דחיפה גדולה.
משקל הרכב הוא כבד, יש משקל 1 טון יש כאלו 2 כמו סיינה וכן הלאה, להוזיז טון קשה מאוד, תנסה תראה אם אתה יכול, ולכן הרכב כשהוא בירידה הוא מדרדר, בעליה הוא נופל למטה, כאשר נוסעים במהירות מסויימת בכביש ישר המהירות נשארת להרבה זמן בעליה תוך כמה שניות אתה כבר ב0 למה כי יש הכפלת הכובד. מצד שני גם בירידה יש הכפלת הכובד ולכן הרכב נוסע מהר יותר.
כאשר הרכב נוסע כבר יותר קל להזיז אותו יש לו כח דחיפה, ולכן נדרש פחות מומנט כדי להוזיז את הרכב, כאשר הרכב לא בתנועה צריך הרבה כח כדי להתחיל להוזיז אותו כי הכובד יושב ולא בתנופה.
למה הרכב צריך גיר.
המנוע מספק כח ומהירות לרכב, הילוך 3 הוא בדרך כלל המהירות של המנוע, דהיינו כל סיבוב מנוע יש סיבוב גלגל, הוסבר שכאשר הרכב נוסע כבר במהירות נדרש פחות מומנט פחות, לכן יוצא שבהילוך שלישי שהרכב כבר נוסע ואז צריך פחות מומנט, סיבוב שלם של המנוע הוא סיבוב של הגלגלים, מה נעשה כאשר נדרש יותר מומנט כמו בהילוך ראשון שהרכב לא נוסע או עליות שהמומנט הנצרך נכפל, בעיה!.
אולי נגרום שהמנוע יספק יותר מומנט, נגיד המנוע עובד עם 4 צילינדרים שאז נוצר סיבוב שלם, יוצא שכל סיבוב מנוע הוא מחולק ל4, כדי להגדיל את המומנט צריך לחלק אותו ל8, אז להגדיל ל8 צילנדרים, אולי, יותר דלק יותר בלאי, זה גם לא מספיק כי הילוך ראשון הוא בערך שוה 16 צילנדרים [לא מדוייק כ’‘כ, זה מבאר למה ברכב חשמלי שאין בו צילנדרים אין בעיה כזאת, כי המהירות מתגברת, משא’‘כ ע’‘י ריבוי צילנדרים פחות], לעשות מנוע של משאית ברכב יש הרבה בעיות, גם מה יקרה שלא נצטרך 16 צילנדרים, בירידות או מישור שלא צריך אותם מי ישלם, צריכה 1 ל1/2 ביוקר המחיה מי יעמוד בזה. המהירות גם לא תשתנה כ’'כ, כי הסיבוב של המנוע הוא באותו זמן כמו 4 צילנדרים.
איך עובד חלוקת הכח
טוב אז צריך להגיע לחלוקת כח איך עושים את זה? האם אפשר להכפיל את המומנט, אז התשובה היא כן ולא, לייצר יותר מומנט מהכח שמביא את המומנט אי אפשר, כלומר אם אדם ידחוף דבר במומנט מסויים לא יהיה שייך לייצר יותר מומנט ממה שהאדם מפעיל, אבל כן אפשר לנצל ולהפיק את מירב המומנט, איך עושים את זה?אז הנה נגיד שבמנוע יש 200 מומנט [כמובן שהוא משתנה באיזה מהירות הוא עובד, כל המספרים הם בשביל הרעיון], המנוע עובד ע’‘י שהוא מפיל בכח מוט הנקרא ‘‘בוכנה’’, הכח הוא 200 מומנט, יש לנו 4 בוכנות במנוע 4 צילנדרים שזה סיבוב שלם של המנוע, יוצא שבסיבוב יש 800 כח, אבל היא מחולקת ל4 אז בכל רבע סיבוב יש 200, אבל זה לא באמת 200, כי הבוכנה שיש בה 200 זה רק אם היא פועלת על סנטימטר אחד, אבל כאשר היא פועלת על 2 סנטימטר היא מתחלקת ל100 וכן הלאה, יותר שלרבע סיבוב לא נשאר הרבה מומנט, אם גודל סיבוב הוא 40 ס’‘מ והבוכנה עושה רבע שהיא 10 ס’'מ יוצא ש200 מתחלקים ל10 לכל סנטימטר מחולק כח של 20 מומנט.
להפוך שה200 יהיו רק על 2 סנטימטר צריך 20 בוכנות כי יש 40 ס’‘מ וזה לא רלוונטי כמו שהוסבר, לכן הרעיון הוא לעשות את סוג של הולכת כח לא ישר לגלגלים אלא לתיבת הילוכים, כפי שהוסבר המומנט נצבר בגלגל שמחובר למנוע, וברבע סיבוב שהוא 10 ס’‘מ שזה מה שמפיק בוכנה יש 200 שבכל ס’‘מ 1 מופק 20 מומנט, ואם ניקח את כל 200 ונעשה שהסיבוב של הרבע שהוא 10 ס’‘מ יסובב רק שמינית סיבוב דהיינו 5 ס’‘מ נמצא שכל 200 נמצאים עכשיו ב5 ס’‘מ וכל ס’‘מ במקום שיקבל 20 מומנט מהמנוע הוא מקבל 40, וכל זה נעשה ע’‘י שהמנוע מחובר לגלגל שינים קטן שמסובב גלגל שינים גדול, שהגלגל השינים הגדול הוא מסובב את הגלגלים של הרכב, ושהמנוע עושה סיבוב שלם הגלגל הגדול שמחובר לגלגלים הוא מסתובב רק בערך כשליש, ואז קיבלנו כאן הכפלת מומנט או כפול 3 או 4 תלוי כמה סיבובים המנוע עושה עד שהוא גומר את הסיבוב של הגלגל השינים. זה הילוך ראשון. הילוך 5 זה הפוך המנוע מחובר לגלגל שינים גדול שאז הכח המנוע עובר לגלגל שינים שהוא 80 ס’‘מ ורבע סיבוב הוא 20 יוצא שלכל ס’'מ יש 10 מומנט, והגלגל הזה מחובר לגלגל קטן שהוא מחובר לגלגלי הרכב, אז בערך בכל חצי סיבוב מהגלגל הגדול הגלגל הקטן שהוא מחובר לגלגלי הרכב השלים סיבוב, יוצא שבפעולת מנוע אחת יש 2 סיבובים עם פחות מומנט, וזה טוב בנסיעה מהירה שכח הכבדות של הרכב כבר זז וצריך פחות מומנט כדי להוזיז אותו, וכן זה הרעיון בשאר הילוכים כמו הילוך שני יותר מומנט פחות מהירות שהמנוע כדי לספק סיבוב גלגל צריך להוציא סיבוב וחצי ובהילוך רביעי כבר ב75 אחוז הוא מוציא סיבוב, והילוך שלישי הוא הילוך ישיר שהמונע מחובר לגלגלים, ובסיבוב מנוע אחד הגלגלים עושים סיבוב. [כל המספרים הם גוזמא בעלמא] [סתם לדוגמא ברכב היברידי טויוטה המנוע החשמלי מסתובב כ10 פעמים בשביל להוציא סיבוב אחד לגלגלים]
טוב אז האם הגענו לשלב שאיך עובד הגיר.?.
אז הנה הגענו לשלב הגיר, עדיין לא, [איזה ייבוש
], כי יש עוד צורך בעוד דבר גם לפני הגיר, למה? כי חייבים לנתק את הגלגלים מהמנוע שלא יהיו ממש מחוברים, כי אם הם יהיו מחוברים ישר למנוע ונלחץ על הברקס והגלגלים יעצרו אז גם המנוע יעצור, לכן חייבים לעשות איזה מכשור שכאשר נלחץ על הברקס הגלגלים יתנקו מהמנוע, ובעצם המנוע יעבוד והגלגלים יעבדו בנפרד, וכאשר נעצור אז הברקס יעצור את הגלגלים ולא את המנוע, איך עושים את זה, לכן עשו נתק בין הגלגלים למנוע והגלגלים לא יושבים בתוך המנוע אלא קצת לפני המנוע, ובשביל זה הגיע הקלאץ’ שהוא רפידה עם מכשור שיש בה קפיצים ועוד, והקלא’ץ הזה מחובר לגלגל היוצא מהמנוע, טוב אוקי אז איך זה עובד?
אז ככה יש רפידה בצורת גלגל שלוחצת על הגלגל המוזן מהמנוע, ולרפידה הזאת מחובר הגלגל של התיבת ההילוכים, ועל הגלגל הזה יושב תיבת לחץ שלוחצת אותו למנוע, וכאשר היא לוחצת אותו למנוע התיבת ההילוכים מקבלת את הכח מהמנוע ומסתובבת, איך מנתקים אותה, ע’‘י לחיצה על מכשור עגול שכאשר לוחצים פנימה באמצע החלק הבחוץ יוצא החוצה, והוא נמצא בתוך תיבת הלחץ, וכאשר לוחצים על הקלא’ץ הוא לוקח את תיבת הלחץ אחורה שלא תלחץ על הרפידה לגלגל המוזן מהמנוע, ועי’‘ז תיבת ההילוכים מופרדת מהמנוע. יש גם צורך להפריד את תיבת ההילוכים בכל העברת הילוך, למה?, כי כאשר יש לחץ סיבובי על תיבת ההילוכים הוא נתפס על ההילוך, וא’'א לנתק אותו או להכניס אותו להילוך חדש הוא נתקע, לך תשחיל בגלגלי שינים שמסתובבים עוד גלגל, [למרות שיש תיבת סכרון שגורמת שזה יכנס חלק, אבל בנסיעה מהירה היא עדיין לא עוזרת] זה גם יכול לגרום לנזק לשינים של הגלגלי ההילוכים.
טוב אז עכשיו הוסבר למה יש לנו צורך בקלאץ, אז איך עכשיו הגענו לתהליך של איך עובד תיבת הילוכים.
-
איך עובד תיבת הילוכים ידני
|=אז ככה, בתיבת ההילוכים ידנית יש שתי מעברי כח, אחד מהמנוע להילוכים, והשני מהגלגלים למוט שבתיבת ההילוכים, נסביר, ישנם 5 [המספר הוא רק להסבר] גלגלי שינים [יודעים מה זה לא צריך להסביר] על מקל כמו מקל מטאטא לא מעץ כמובן, וגם יותר קצר, טוב עליו יש 5 גלגלי שינים, וכשהם מסתובבים המוט לא מסתובב, אלא רק הם, מי מסובב אותם המנוע, את המוט עצמו מחובר לגלגלים, יש עוד משהו שהוא מחובר למוט שמסתובב זה סוג של תופסן עגול שמסתובב גלגל כזה, יש 3 תופסנים, אבל נתמקד בתופסן אחד, אמרנו שהגלגל מתחבר לתופסן, והתופסן הזה יכול לתפוס את הגלגל שינים ולהסתובב איתו ביחד, ניטורל זה מצב שהתופס לא תופס שום גלגל שינים ואז הגלגלי שינים מוזנים מהמנוע אבל לא עוברים לגלגלים, כאשר התופסן פועל ע’'י תיבת ההילוכים שהנהג מזיז הוא תופס את הגלגל שינים, התופסן מחובר לגלגל הגלגל שינים מחובר למנוע, יוצא שהמנוע מחובר לגלגל.=|
נמשיך, אמרנו שיש מוט אחד שיוצא, אז יש 3 כאלו, אחד קצר מאוד ועליו מורכב ההילוך השלישי, והוא נגמר אין עוד המשך והוא יוצא מהמנוע, מיד אחרי 2 סנטימטר יש מוט חדש שעליו מורכבים שאר ההילוכים ראשון שני וכו’, ויש עוד מוט מקביל שעליו יש כמה גלגלי שינים והם מחוברים למוט עצמו, וכאשר גלגל אחד מסתובב כולם מסתובבים, מי מוזיז אותם ההילוך השלישי המוזן מהמנוע שהוא לא מחובר עדיין לגלגלים, וכולם מסתובבים והם מסובבים את שאר הגלגלי שינים, התופסן הנ’‘ל תופס נגיד את הגלגל שינים של הילוך ראשון וע’‘י מוזן הגלגל, מהו גלגל שינים של הילוך ראשון, הוא גלגל שינים גדול שיש לו 50 שינים, מי מזין אותו גלגל שינים שיש לו 20 שינים שהוא נמצא במוט המקביל שהמוט המקביל מחובר למוט המוזן מהמנוע, יוצא שמהמנוע יוצא גלגל שינים של 20 שינים שמזין את גלגל שינים שמתחבר ע’‘י התופסן לגלגלי הרכב שיש בו 50 שינים, יוצא שבשביל שהגלגל שינים שיש בו 50 יעשה סיבוב שלם הוא צריך להיות מוזן ע’'י 2 וחצי סיבובים של הגלגל ה20 שהוא מוזן מהמנוע, אז המנוע עושה 2.5 סיבובים ואז נעשה סיבוב אחד בגלגל יותר מומנט פחות מהירות, וכן הלאה להילוך חמישי אבל הפוך.
-
איך עובד גיר רובוטי.
טוב זה הכי פשוט שיש בגלל שגיר רובוטי הוא גיר ידני, רק ההבדל שבגיר ידני צריך לשלוט על שתי דברים ניתוק הקלאץ, וכיון ההילוך, בגיר רובוטי מי שמנתק את הקלאץ זה האקטואטור דהיינו מנוע עם זרוע מעניינת, ומי שמוריד הילוך זה מחשב שמחליט להוריד.
בתיבת הילוכים דו מצמדית DCT DSG אותו רעיון רק שהמוט שמחובר לרכב הוא כפול מוט בתוך מוט, ולאחד מחובר קלאץ ולשני מחובר קלאץ, צמודים אחד לשני בתוך איזה חבילה, [לא משנה בדיוק איך] ומוט אחד שולט ב1 3 5 ושני 2 4 6 ורוורס, [הצורה בתיבת הילוכים קצת שונה]
מה הרעיון בתיבת הילוכים דו מצמדית, אז ככה בחד מצמדית העברת הילוך עובדת ע’'י ניתוק מצמד העברת הילוך והחזרת מצמד, לוקח זמן, גם יש שחיקה גדולה ועוד דברים, בדו מצמדית זה עובד הילוך ראשון ושני מכוונים כבר, אבל אם נוסעים בהילוך ראשון אז המצמד של ההילוך הראשון נתפס על המנוע, והמצמד להילוך השני מנותק, כשרוצים להחליף מה עושים? מנתקים את המצמד של ההילוך ראשון ומחברים את המצמד להילוך השני, לא צריך להחליף הילוכים כי הם כבר מיד מוכנים.
-
איך עובד גיר אוטומט פלנטרי
טוב אז עכשיו הגענו לשלב של איך עובד גיר אוטומט רגיל, אז כפי שהוסבר לפני זה הצורך בגיר ובנייתו היא באופן שהגלגלים מנותקים מהמנוע, וגיר ידני מה שמחבר אותם זה המצמד, ומי מפעיל אותו רגלית מצמד אצל הנהג, ברובוטי מי מפעיל הרובוט, באוטומט אין רובוט אז מי מפעיל? אותו דבר בגיר מי מוזיז את התופסנים של הגיר, זה לא רובוט זה אוטומט, אז באוטומט יש שתי בעיות אחד מה מחבר את המנוע שמפעיל את הגלגלים, וגם בברקס מה קורה איך המנוע לא מתנתק, למה בירידות הרכב נתפס לא עומד, לא צריך ללחוץ על הברקס כמו בידני, שתים איך עובד ההילוכים.
חלק ראשון - ממיר מומנט
אז נתחיל ממה שמחובר למנוע, ‘‘ממיר מומנט’’ מה זה? קופסה עגולה כמו סופגניה גדולה שבתוכה יש 3 חלקים 1. הסטטור 2. האימפלר [נקרא לו גלגל הילוכים] 3. וטורבינה, מה זה, טורבינה [נקרא לו גלגל מנוע] זה החלק שמחובר למנוע גלגל תנופה, כל המערכת סגורה שיש בתוכה שמן והיא מסתובבת ומעיפה את השמן, נסביר יש מערכת שמסובבת שמן ומשפריצה אותו חזק לתוך סוג של גלגל ממול סגור, וע’‘י הלחץ הגלגל ממול מסתובב וזה מסובב את גלגלי הרכב/הילוכים, מיד שזה פוגע בגלגל ממול הוא חוזר לצד השני, מסירות מגלגל לגלגל של שמן שמביא לחץ לגלגל המחובר לגיר, בתוכו יש סטטור שהוא תפוס רק לצד אחד ולא יכול להסתובב לצד השני, [כמו אופנים BMX א’‘א לסובב את הגלגל אחורה] יש לו מצמד שתופס, אוקי הסטטור הוא מסתובב רק לכיון אחד, ככה שאין התנגדות כ’'כ בין שמן שהולך מגלגל אחד לכיון אחד לגלגל השני, כי כאשר השמן נזרק בחזרה למנוע הוא הולך לכיון השני, ומאחר שהסטטור הוא לכיון אחד אז תמיד השמן מסתובב לכיון אחד, ומפעיל לחץ על אימפלר [גלגל הילוכים]. [גם יש סוג של משאבה של תיבת ההילוכים]
למה כל זה, אז ככה כאשר אני עוצרים את הרכב יש לחץ של שמן, אבל לא מספיק חזק כדי לסובב את האימפלר שמחובר לגיר, כי הוא מפעיל לחץ של שמן על האימפלר אבל הברקס עוצר אותו, אז השמן נתקע וחוזר ונתקע וחוזר והמנוע ממשיך לעבוד.
אז למה זה נקרא ממיר מומנט, התשובה כי יש בתוכו סטטור, גלגל שיש לו כיון רק לצד אחד, שהרכב בעצירה הגלגל נעצר, וכאשר השמן נזרק עליו בתנועה סיבובית הוא לא מסתובב זה גורם ללחץ והתנגדות, גם על מי שזורק, כי תחשוב שכאשר אתה מנסה לזרוק כדור על קיר הוא אף בחזרה אליך בצורה חזקה, עכשיו אם תזרוק אותו על גלגל שמסתובב מה יקרה, הוא יזרק בחזרה אליך אבל פחות כי יש תנועה שלוקחת אותו הסיבוב הוא ילך לכיון אחר, אין כ’'כ התנגדות, אז נחזור, כשהרכב בעצירה ‘‘הסטטור’’ נעצר ויש לחץ חזק של שמן על האימפלר ויותר מומנט, וכאשר הרכב נוסע כבר אז גם האימפלר משתחרר ומסתובב ויש פחות מומנט התנגדות ויותר נסיעה.
טוב אז כבר סיימנו עם הממיר מומנט, עדיין לא, כפי שהוסבר הממיר מומנט זורק שמן ואז האימפלר מסתובב, יש כאן איבוד כח, בשלב מסויים של מהירות האימפלר והטורבינה מתחברים ביחד, וכאשר הטורבינה מסתובבת האימפלר מסתובב, לא ע’‘י זריקת השמן אלא בחיבור ישיר, והכל זה נעשה ע’‘י מצמד שתופס את הטורבינה. [אין חיבור ישיר רק במהירות כי אם יהיה אז כאשר נלחץ על הברקס הרכב יתכבה כי החיבור גורם שהגלגלים המחוברים להילוך יהיו מחוברים למנוע, וגם צריך את ההתנגדות ע’'י הסטטור כדי שהרכב יסע מעצירה]
חלק שני - איך עובד תיבת הילוכים פלנטרי
גיר פלנטרי: היא מערכת גלגלי שינים קטנה, שלא כמו בגיר ידני שיש גיל שינים גדול בינוני וקטן וכו’ בשורה וכל גלגל הוא בפני עצמו, במערכת הזאת כל הגלגלים הם מחוברים ביחד, ואפשר לשלוט על כל גלגל בנפרד.
איך הם עובדים, אז ככה גלגל שינים [נקרא לו 1] מסובב גלגל שינים [נקרא לו 2] והגלגל ה2 יש לו גם גלגלי שינים אבל הוא לא מסובב גלגל שינים אלא הוא תפוס בתוך מערכת עגולה [נקרא לו 3], אז יש לו גלגל 3 שבתוכו יש גלגל 2 שבתוכו יש גלגל 1, עכשיו יש לנו יחסי העברה דהיינו, אם מסובבים גלגל 1 שמסובב גלגל 3 אז כאן יש שתי אפשרויות, או שה1 מסובב 2 שמסובב 3, או שה2 תפוס על ה1 ואז יוצא שהאחד ו2 נהפכים להיות מחוברים ונמצא שה1 מסובב את ה3, וגם יש אפשרות שה2 מסובב את השלוש וכן שגם ה3 מסובב, [מסובך קצת]. הגלגל ה3 הוא גדול יותר ולכן לסובב אותו ע’'י הגלגל הראשון [כשהוא לא מחובר ל2 לוקח יותר זמן =יותר מומנט], במערכת אוטומט יש בדרך כלל 2 גירים מחוברים אחד לשני, יש אחד ויש גם 3.
דוגמית
אז איך הם עובדים אז מחובר עליהם קלצ’ים שעוצרים והקלא’ץ נתפס ומשתחרר ע’‘י מנופים קטנים חשמליים [בלע’'ז סולנואיד אלקטרו מגנט], שהמחשב רכב מורה לו לפתוח לסגור.
וגיר רציף עובד, כבר הוסבר שיחסי הילוכים הם מגלגל גדול לגלגל קטן ולהיפך, אז הוא עובד ע’'י רצועה שמחוברת למקום שיכול להתרחב כעין בקבוק ספרינג שיש לו חור עיגול קטן ועיגול גדול, ופעמים שהעיגול הגדול נכנס לתוך הרצועה וממילא בבקבוק ממול הוא נלחץ כי הרצועה לוחצת ואז הוא נכנס לעיגול קטן, זה הרעיון. [עיקר הבעיה בגיר הזה שהרצועה רותחת ולפעמים…]. גם הגיר הזה עובד עם סלואוניד.
ההמשך גיר היברידי בעז"ה
-
איך עובד מערכת גיר היברידית.
אולי אני יסביר על 3 סוגי מערכות, הם לא כ’'כ שונים אבל יש קצת שינויים.
אבל נתחיל עם טויוטה לטויוטה יש גיר פלנטרי רגיל [נכון אני יודע שהם כתבו שזה גיר רציף, כבר כתבו על זה בפורום תעיין], שמוזן מהמנוע, עליו יש מנוע נקרא MG דהיינו M מנוע G גנרטור, המנוע הזה מפעיל את המערכת במקום הסטרטר, וגם תפקידו לאגור כח לסוללה כמו אלטרנטור שמטעין את המצבר אז הוא מטעין את הסוללה. [גם המנוע מחובר אליו שגם אם יש עצירה, אין עצירה מוחלטת כי המנוע ה1 מסתובב אבל לא התיבת ההילוכים תפוסה בP.
לידו [לא מתחתיו] יש מנוע MG 2 גדול יותר והוא עובד כאשר הרכב טעון בסוללה הסוללה מפעילה את המנוע שהוא מפעיל גלגל שינים שיוצא מהגיר הפלנטרי לכיון תיבת הדיפרנציאל דהיינו הגלגלים ושם הוא מתחבר, איך הוא מתחבר בדור 2 ע’‘י רצועה בדור 3 והלאה ע’‘י גלגל שינים [גם כאן יש יחסי הילוכים וכו’], הוא לא לתיבת ההילוכים אלא ליציאה מתיבת ההילוכים, במנועים חשמליים לא צריך תיבת הילוכים, כי הם חזקים ומשיגים מומנט בהרבה פחות אנרגיה מבנזין, יש להם סיבוב ישיר, וכו’, דרך כלל המנוע בשביל להוציא סיבוב אחד בגלגלים צריך להסתובב בין 10 ל12 פעמים, אבל על דאגה המנועים הללו הם מהירים מאוד, כמו 17000 סל’'ד], ולמה הוא נקרא G גנרטור, בגלל שכאשר יש עצירה אז המנוע במקום להניע מקבל חשמל הפוך ואז עובד במקום להוציא חשמל להכניס חשמל לכיון הסוללה.
טוב אז למה היא נקראת גיר רציף, בגלל שהיא תיבת הילוכים קטנה בלי הרבה מכלולים שעושה הכל, גם עצירה גם הילוכים גבוהים וגם קטנים והכל במערכת הילוכים מאוד קצרה, אין ממיר מומנט ועוד שאר מכלולים, גם מי שקובע את ההילוכים זה ההתנגדות של המנוע MG 1 אין סולנואיד וכו’, גם יש שם הרבה מאוד יחסי הילוכים, לפעמים יש חיבור בין הבנזין לMG2 ויש מהירות וכח יותר, בקיצור המון כוחות ויחסי הילוכים בתיבה פשוטה אם לא הרבה מכלולים, ולכן היא נקראת רציפה.
תמונה דור 2 עם רצועה בין המנוע לתיבת הילוכים
איפה שמסומן בתוכו יש גיר פלנרטי, ומעליו צריך להיות מנוע MG1 ולידו ממול זה MG2ביונדאי המנוע שמניע הוא נמצא בגיר והמנוע שמסובב את המנוע הוא מחוץ הגיר הוא נמצא כמו במיקום של האלטרנטור, והוא משמש גם כמנוע וסטרטר ויש לו איזה רצועה וכו’, זה לא רק יונדאי ככה זה הרבה רכבים כמו מרצדס ועוד שחולקים את אותה תכונה אם קצת שינויים.
המערכת הבנזין היא גיר DCT.בהודנה זה מערכת אחרת אין גיר פלנטרי והמנועים הם אחד מעל השני, יש שם קצת משחק עם תיבת ההילוכים, ושם העברות גם עם מערכת שמן ומצמד, ע’'י לחצים. [טוב יש עוד הרבה הבדלים, אבל זה הרעיון, אבל אחד לא הולך להיות מהנדס תיבת הילוכים
]