מה עושים כהשסתומים ???? של הסעפת השתחררו
-
זכור לי ממאזדה 3, שזה משנה את האורך של הסעפת יניקה, יש מנוע שאמור לפתוח ולסגור אותם, וכך הוא מאריך ומקצר את הסעפת, במטרה לספק למנוע את כמות האוויר המדוייקת ביחס לסל"ד, אם המנוע מתקלקל ולא פותח וסוגר אותם יש ירידה משמעותית בסחיבה, ואמורה להידלק נורת תקלה.
שמן בסעפת מגיע על פי רוב מנשם שמחזיר שמן מהמנוע לבית פילטר ובהמשך לסעפת.
על פי רוב כשהסעפת מלאה בשמן, המנוע כבר לקראת הסוף- מנוע מנפח. -
-
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
ראיתי שקוראים לזה ‘דשים’ ‘דשי סעפת יניקה’.
בנוסף לזה שהם השתחררו גם חסרים גומיות ביניהם.וגם מאוד מאוד מעניין אותי מה בדיוק זה עושה
בעצם התפקיד שלהם הוא בדומה (או כהמשך) למצערת הוא לווסת את זרימת האוויר.
הדשים מווסתים את מעבר האוויר דרך הסעפת בהתאם למצב העבודה של המנוע (כמו סל"ד, עומס, וטמפרטורה). תפקידם הוא לווסת את הכנסת האויר לצורך הבעירה, הם משפיעים על ביצועי המנוע, ומפחיתים פליטת מזהמים (ע’'י דחיפתם לתוך המנוע, העברתם למערכת הפליטה וממילא לסינונם.)איך זה עובד?
א. במהירות נמוכה:
דשי הסעפת מצמצמים את נתיב זרימת האוויר.
הצמצום הזה גורם לדחיסת מהירות זרימת האוויר (בדומה ללחיצה על פיית צינור מים שמגבירה את לחץ המים) ולהביא לרמה רצויה של ערבוב האוויר והדלק (תערובת עשירה-עניה).
וכתוצאה מכך: שיפור הכוח (מומנט) כשהעומס נמוך.ב. במהירות מנוע גבוהה:
הדשים נפתחים לגמרי.
וממילא מתאפשר לאוויר לזרום חופשי ולהבטיח כמות מספיקה של אוויר יחד עם דלק לצורך תערובת נכונה.
וכתוצאה מכך: שיפור הביצועים בעומס גבוה.הפלוס בהפחתת המזהמים הוא בעירה טובה יותר (האש הנוצרת ניזונת מתערובת נקייה ומדוייקת יותר).
וכתוספת אנחנו משפרים את צריכת הדלק לניצול יעיל יותר.השאלה גם כמה זה חשוב והאם עדיף שכולם יהיו חסרים מאשר חלק כן וחלק לא?
ברגים רופפים עלולים להיכנס (בעקבות יניקת האוויר) דרך הסעפת ולהגיע ישר לצילינדרים, מה שעלול לגרום לנזק חמור למנוע.
אז לא מומלץ להישאר עם הסעפת הזו אלא להחליפהרעיונות שעולות במחשבתי ללמה זה קרה: (במיוחר אם הרכב עשה הרבה ק’‘מ)
רעידות מנוע:
רעידות תמידיות יגרמו לשחרור הברגים אם הזמן, במיוחד במנועים שאומצו כהוגן מה שיגרום למצב של חוסר איזון.
בלאי טבעי או שחיקה :
עם הזמן, בחום גבוה ולחות. ותנאי סביבה קשים, יכולה להיגרם שחיקה של חלקים, ןלהוציא החוצה את הברגים.
פיח והצטברות שאריות :
הצטברות פיח עלולה להפריע לתנועה חלקה של הדשים ולגרום ללחץ על הברגים\הדשים ולתפיסתם.
וסתם ככה יכול להיות שבטיפולים קודמים (מצערת וכדו’) ההרכבה בוצעה שלא כראוי או שביונדאי-קיה הרכיבו לא נכון (פחות מסתבר אבל אולי)
(מי כמוך יודע שזה רכב מעצבן!)@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
השאלה גם כמה זה חשוב והאם עדיף שכולם יהיו חסרים מאשר חלק כן וחלק לא?
כשהם חסרים התוצאה תהיה: תערובת אוויר-דלק לא מאוזנת , ותגרום לירידה בכוח המנוע, לרעידות, במיוחד בנסיעה במהירות נמוכה, ועלול לגרום לשחיקה מהירה של חלקים אחרים במנוע, ולצריכת דלק מוגברת מנוע לא מאוזן מבזבז יותר דלק, מה שגורם לירידה בחיסכון.
ולנזק למנוע בטווח הארוך, אם הברגים או חלקים מהדשים ימשיכו להישאב לתוך הצילינדרים (במידה והם כבר לא), הם עלולים לגרום לנזק מכני חמור.ושוב למעיישה אם אתה בוחר שלא להחליף סעפת עדיף להוציא את כל הרפרפות אבל קח בחשבון שהרכב יסחוב פחות טוב וירעד במהירות נמוכה
סליחה על האריכות אבל קיבלנו שיעור נוסף בהכרת מכלולי הרכב
-
@אלוף-העולם-1 כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
@שלמה
ואוו
בינה מלאכותית?שאלתי את חבר שלי שהוא בהכשרתו מהנדס מכונות (גם גיסי אבל השכן הספיק)
והוא הסביר לי בטוב טעם.
אבל הוא אמר שזה משתנה בין רכב לרכב האם מדובר במנוע עם הזרקה ישירה (מה שיגרום ליותר פיח, ואולי זו הסיבה) או הזרקה רב נקודתית (שזה אכן מה שיש בסנטה פה). וכן האם הסעפת מתוכננת להיפתח ולהיסגר ע’‘י השאיבה של המנוע (וואקום) או ע’'י מנוע חשמלי שמפעיל אותםשאלתי את צ’אט GPT שאלות ספציפיות של מידע כגון איך הנ’'ל עובד בסנטה פה 2007,
ואז כתבתי את התוגבה, ולאחר שראיתי שיצא לי מבולבל ביקשתי ממנו שישכתב לי את זה נורמאלי, הוא אכן עשה זאת אבל בשפה לא מופשטת אז הייתי צריך לסדר את זה. והינה אנחנו כאן -
@שלמה קודם כל תודה על השיעור המאלף!
קראתי על זה קצת בגוגל והתחלתי להבין אבל אין מה להשוות (עכשיו מי שיחפש בגוגל כבר יש לו איפה למצוא…)@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
הפלוס בהפחתת המזהמים הוא בעירה טובה יותר (האש הנוצרת ניזונת מתערובת נקייה ומדוייקת יותר).
וכתוספת אנחנו משפרים את צריכת הדלק לניצול יעיל יותר.את זה לא הבנתי…!?!
ובקשר ללמה זה קרה יש לי השערה שהם נתפסו בפיח מה שגרם עומס על הברגים, אבל אנחנו לא ראינו אותם תפוסים כי בניקוי פיח שעשינו לאחרונה הם השתחררו.
בעבר היו ברכב בעיות משונות ונזרקו קודים של חיישני מצערת (כל פעם משהו אחר) חיפשנו מצערת להחלפה (בהמלצת מוסכניק) ובפירוקיה גדולה אמרו לנו שכבר פעמיים לקחו מהם מצערת לסנטה פה ובסוף החזירו כי זה לא פתר את הבעיה, לאחרונה (אחרי הניקוי פיח) נזרק קוד נוסף שקשור לפלאגים, אני נוטה לקשר את כל הבעיות להנ"ל כי זה גורם לכאורה לשיבוש של יחסי דלק אוויר ותערובת עשירה וכו’ ובמיוחד כשחלק פתוחים וחלק סגורים שאז המחשב לא יכול לכוון את ההזרקה.
@מן-ההר אולי יוכל לתאר את התקלות במדויק.למעשה אני חושב לחבר את הפרפרים מחדש בתוספת דבק ברגים (איך קוראים לזה?..)
-
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
הפלוס בהפחתת המזהמים הוא בעירה טובה יותר (האש הנוצרת ניזונת מתערובת נקייה ומדוייקת יותר).
וכתוספת אנחנו משפרים את צריכת הדלק לניצול יעיל יותר.את זה לא הבנתי…!?!
בעירה יעילה יותר מייצרת פחות פחמן חד-חמצני (מים\לחות) וחלקיקים (כמו שרואים בחנוכה את העשן השחור המיתמר מהנרות)
ובפחות או יותר אוויר אתה מקבל שימוש יעיל לדלק@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
ובקשר ללמה זה קרה יש לי השערה שהם נתפסו בפיח מה שגרם עומס על הברגים, אבל אנחנו לא ראינו אותם תפוסים כי בניקוי פיח שעשינו לאחרונה הם השתחררו.
לדעתי זה כשל מתמשך של אורך זמן, הפיח מלבד מה שהוא תקע את הדשים וריעע את הברגים כנראה הוא גם החזיק את הברגים במקום (כמו הסיפור של רכב שצנרת הרדיאטור חלודה עקב שימוש במים רגילים והחלודה סותמת את החורים, אז כשאתה שם אנטיפריז הוא חושף את החורים)
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
למעשה אני חושב לחבר את הפרפרים מחדש
יש לך את כל הברגים? (זה אמור להרגיע אם כן) כי אם לא, כנראה
@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
אם הברגים או חלקים מהדשים ימשיכו להישאב לתוך הצילינדרים (במידה והם כבר לא), הם עלולים לגרום לנזק מכני חמור.
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
בתוספת דבק ברגים (איך קוראים לזה?..)
לוקטייט (Loctite)
@פתוח-לשמוע כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
@שלמה אם זה משנה הרכב הוא על גז
אני לא מבין בגז אבל זה הגיוני סה’'כ. אולי זה מה שגורם לפיח?! או להרעדת הסעפת. בתוספת לכך שאמר פה מישהו פעם שלגז טמפרטורת עבודה גבוהה יותר. וגם אם המערכת גז לא מכוונת נכון יכול להיות שנוצרים לחצים או פיצוצים לא מבוקרים בתוך הסעפת (השערה!)
-
@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
הפלוס בהפחתת המזהמים הוא בעירה טובה יותר (האש הנוצרת ניזונת מתערובת נקייה ומדוייקת יותר).
וכתוספת אנחנו משפרים את צריכת הדלק לניצול יעיל יותר.את זה לא הבנתי…!?!
בעירה יעילה יותר מייצרת פחות פחמן חד-חמצני (מים\לחות) וחלקיקים (כמו שרואים בחנוכה את העשן השחור המיתמר מהנרות)
ובפחות או יותר אוויר אתה מקבל שימוש יעיל לדלקזה אני יודע אבל כאן מדובר על הפחתת מזהמים מהפליטה ע"י הכנסתם למנוע (EGR?) וזה לכאורה עושה בדיוק הפוך מתערובת נקיה (זה כן יותר יעיל בטורים נמוכים ועיין ערך EGR).
בקיצור הקטע הזה נשמע כמו בינה יתירה…@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
ובקשר ללמה זה קרה יש לי השערה שהם נתפסו בפיח מה שגרם עומס על הברגים, אבל אנחנו לא ראינו אותם תפוסים כי בניקוי פיח שעשינו לאחרונה הם השתחררו.
לדעתי זה כשל מתמשך של אורך זמן, הפיח מלבד מה שהוא תקע את הדשים וריעע את הברגים כנראה הוא גם החזיק את הברגים במקום (כמו הסיפור של רכב שצנרת הרדיאטור חלודה עקב שימוש במים רגילים והחלודה סותמת את החורים, אז כשאתה שם אנטיפריז הוא חושף את החורים)
לזאת הייתה כוונתי, בדיוק.
ולא חסרים ברגים בס"ד (זה בנוי בצורה שהם נופלים שם ואין להם כ"כ איך לעוף למעלה.@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
אני לא מבין בגז אבל זה הגיוני סה’'כ. אולי זה מה שגורם לפיח?! או להרעדת הסעפת.
גז עושה פחות פיח מדלק.
@שלמה כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
גם אם המערכת גז לא מכוונת נכון יכול להיות שנוצרים לחצים או פיצוצים לא מבוקרים בתוך הסעפת
לא הגיוני. אין שם שום ניצוץ, (אא"כ השסתומים לא נסגרים, סתם…) .
מקווה ש @מן-ההר יעלה תמונות של הסעפת.
-
סוף טוב…
דבר ראשון תמונת הסעפת:
זה כבר על השולחן באמצע העבודה, פירקנו את כולם, החלפנו ברגים שחוקים וסגרנו הכל עם לוקטייט. מלכתחילה שלשה מהם היו מפורקים ועוד אחד שנפל לו בורג. אם תקרב את התמונה תוכל אולי לשים לב שהחורים בפרפרים לא כולם סימטריים, זה כי הם נשחקו מטלטולים כשהבורג היה חצי משוחרר.
השארנו את המצערת הישנה.
בין המעברים איפה שעובר הציר שאליו מחוברים הפרפרים אמורים להיות גומיות איטום, 2 מהם היו חסרים.
שימו לב שהסעפת מאוד נקיה, גם בתוך הפתחים שלא כ"כ נגישים לניקוי, אמנם ניקינו קצת עם ספריי קרבורטור אבל זה עדיין מפליא (הרכב עשה יותר מ200,000) וזה בגלל הניקוי פיח (אכתוב על זה בנפרד בל"נ) שעשינו לפני כחודש וחצי, זה עובד!
והנה מה שכן מצאתי על זה באינטרנט באתר ברוסית (איך לא?) שם הוא מסביר שהגומיות באמצע הם לא לאיטום אלא בעיקר כדי לשמור על ציר הסיבוב (מיסבים) והם נשחקים עם הזמן וכתוצאה מכך הפרפרים פוגעים בגוף הסעפת וזה מה שהורס אותם, הוא גם מוכר סט גומיות לתיקון בכ 115 ש"ח ומלבדו מצאתי עוד מוכר שמוכר את זה באיביי ואחד באמזון ואחד באליאקספרס, אני משער שבעצם יש רק אדם אחד בעולם שמוכר את זה והוא גם היצרן (מצאתי עוד כמה אתרים שמוכרים שם כאלו אחד בכל מדינה), ובאתר https://partsouq.com/ אין לזה מק"ט.
קישורים לאתר הנ"ל:- https://www.drive2.ru/l/464209687152165693/ (פתחתי את הסרטונים בנטפרי)
- https://www.drive2.ru/l/465432618960159257/
- https://www.drive2.ru/parts/kia-hyundai/292103e055/B-ZOQEAFETw
קישורים למוצר (אין משלוח לישראל):
אמזון
איביי
אליאקספרס
אנחנו הסתפקנו בלית ברירה בלהחזיר אותם כמו שהם עם הגומיות החסרות ומקווים שזה יחזיק כמה שיותר (יש דרך להזמין את זה איכשהו אפילו שאין משלוח לישראל?), בינתיים האוטו כמו חדש, מגיב יותר טוב עם יותר כוח וטורים יציבים באופן מופלא, כשאני נותן גז על סרק ומעלה את הטורים ל4 ו5 וברגע שאני משחרר המחוג נופל מיד ונעצר לחלוטין על 600 בערך, אבל יש אפשרות שזה לא קשור אלא בגלל האטם שהחלפנו והפלאגים.אני חושב שאולי מצאנו כאן את השורש לכל הבעיות מצערת של יונדאי, ההגיון בזה הוא שבגלל שחלק מהפרפרים חסרים יש שינוי בין הצילינדרים בכמות האוויר הנכנס וממילא המחשב לא יכול לדייק את ההזרקה.
עכשיו צריך רק תקופת מבחן, בינתיים נתנו קודי תקלה שלמיטב הבנתי אינם קשורים ואני משער שזה בגלל כיוון של המערכת גז שהייתה מכוונת עקום כמו ההזרקה.
-
-
@נייטרון-חפשי כתב במה עושים כהשסתומים ??? של הסעפת השתחררו:
(יש דרך להזמין את זה איכשהו אפילו שאין משלוח לישראל?)
יש חברות שעושות משלוחים לארץ- הם נותנים לך כתובת מקומית.
אם זה לא שוקל הרבה אז המחיר גם יכול להיות סביר.