מסירות רכב 2023: סוף עצוב לשנה שהחלה מצוין
-
שוק הרכב החדש היה בדרך לשנת שיא נוספת, אך הרבעון האחרון נעצר בחריקת בלמים בעקבות המלחמה ובסה"כ נרשמה עליה זניחה של 0.7% לעומת שנת 2022, עם 270,023 מכוניות חדשות שעלו לכביש, שיא במכירות החשמליות והפתעה כאשר הסיניות הפכו למבוקשות יותר מהיפניות בישראל.
רק לפני שלושה חודשים עוד עיתונות הרכב המקומית הציפה את הרשת בשלל כתבות על שיא במכירות מכוניות חדשות בישראל בעידן שלאחר וירוס הקורונה ומשבר השבבים, עם 240,000 מכוניות שנמסרו כאן ב-9 החודשים הראשונים של השנה וצפי לחציית רף ה-300,000 מכוניות עד סוף השנה, ורכישות המוניות של דגמים חשמליים עד דצמבר, רגע לפני שהמס עולה. ואז השבת השחורה והמלחמה בעזה, שהובילו לשיתוק של המשק וצניחה במכירות הרכב החדש. את השנה החולפת סיימנו עם 270,023 רכבים חדשים ועלייה של 0.7% בלבד לעומת אשתקד. מה בכל זאת קנינו השנה? הנה הנתונים
המותגים הפופולרים ב-2023
בראש טבלת המסירות ממשיכה להתמקם זאת השנה ה-12 מתוך 13 השנים האחרונות יונדאי עם 41,790 מסירות וירידה זניחה של 1.8% מאשתקד. מיד אחריה קיה עם צניחה של 14% במסירות ו-32,873 מכוניות נוספות שעלו לכביש, שסבלה בעיקר במחסור בדגמים חשמליים עם תג מחיר עממי לקטגוריות הצומחות בשוק. טויוטה במקום השלישי צנחה גם היא ב-13.8% עם 31,865 מסירות, וזה בשל מחסור משמעותי של מלאי זמין בדגמי מפתח בעיקר במחצית הראשונה של השנה. BYD בשנת פעילות מלאה ראשונה בשוק, הרשימה עם 15,145 מסירות, רובם מדגם האטו 3 שהיה גם לרכב הנמכר ביותר בארץ ב-2023 וגם המותג החשמלי המוביל. סוגרת את החמישיה הפותחת סקודה, מותג הרכב האירופאי המוביל בישראל זה שנים רבות, שהשנה סבל הרבה פחות מבעיות מלאי, צמח ב-7.3% ומסר 14,543 מכוניות.
יונדאי הובילה את המכירות גם השנה, ומעריכה שהקונה החדשה תהיה המכונית הנמכרת בישראל ב-2024.במקום השישי מאזדה שצנחה ב-26.6% בשל חזרת המלאי ליבואנים המתחרים, בשעה שב-2022 היא נהנתה ממלאי זמין גדול ולמתחרים כמעט ולא היה מה להציע. 13,780 מדגמי מאזדה עלו לכביש. צ’רי הסינית במקום השביעי בשנת פעילות מלאה ראשונה, נהנתה גם היא ממכירות מרשימות עם 11,162 מסירות וללא דגם חשמלי אחד (בקרוב היא תיכנס גם לחשמליות). מייד אחריה מיצובישי שירדה ב-11.9% ומסרה 10,299 מכוניות, עדיין הישג נאה וללא שום דגם חדש בשנה החולפת. סוזוקי עלתה ב-1.9% ל-8,851 מסירות, והמשיכה ליהנות מפעילות רבה בקרב לקוחות פרטיים. סוגרת את העשיריה הפותחת ג’ילי שצמחה ב-4.6% למרות התחרות העולה, ומסרה 7,129 מכוניות, כולן מדגם הגיאומטרי C שנהנה מגרסה מחודשת.
שיא במכירות הרכבים החשמליים
ללא ספק זאת היתה שנת החשמל בארץ: 48,219 מכוניות חשמליות עלו כאן לכביש, המהווים זינוק של 75% מול 2022. מדובר גם בנתון שהיה צפוי להיות אפילו גבוה בכמה אלפי מכוניות אילולא המלחמה שהחלה באוקטובר והרסה ליבואנים את התכניות להגביר משמעותית את המכירות רגע לפני התייקרות המס. נתח השוק של החשמליות הגיע לשיא של 17.9% מסך מכירות הרכב החדש, נתון שנחשב אפילו לחריג ומכובד גם אם נשווה אותנו לחלק ממדינות אירופה המערבית שדוחפת הרבה יותר מכאן לרכישת רכבים ידידותיים לסביבה.
טסלה המשיכה לצמוח במכירות גם השנה למרות התחרות העולה בשוק, אך איבדה נתח שוק לעומת שנים קודמות.BYD הסינית הובילה את השוק החשמלי עם 15,145 מסירות והקדימה את ג’ילי הסינית שמסרה כאן 7129 רכבים. טסלה התמקמה במקום השלישי והצליחה לצמוח ב-11.9% למרות התחרות העולה בשוק, ובעיקר הודות לגרסת ההנעה האחורית המוזלת של המודל Y והגרסה המחודשת של המודל 3 שהגיעה בסוף השנה. יונדאי הרשימה עם 4,424 מסירות, בעיקר בשל 2,348 מסירות של האיוניק 5 שהצליחה לצמוח השנה ב-32%. סוגרת את החמישיה הפותחת MG שמסרה 2,760 חשמליות ונהנתה מתנופת דגמים חדשים בארץ. גם סקודה הרשימה עם 1,725 מדגמי האנייאק החשמלית שהפכו אותה לאירופאית החשמלית הנמכרת בישראל. את שוק החשמליות היוקרתיות הובילה מרצדס עם 892 מסירות והקדימה את ג’נסיס שמסרה 535 מכוניות ואאודי עם 383 חשמליות.
סקודה מובילה את מותגי הרכב האירופאים ודגם האניאק רשם 1,725 מסירות ותואר החשמלית האירופאית הנמכרת ביותר.האטה בשוק היוקרה
בשוק היוקרה נרשמה אצל מרבית המותגים המובילים ירידה במכירות בשנה החולפת, שהתאפיינה בריביות הגבוהות שהשפיעו על המימון, התייקרות משמעותית של המכוניות, הרפורמה המשפטית, ההאטה הכלכלית וגם מצב רוח הירוד שליווה רבים מהרוכשים הפוטנציאליים שהקשו על שוק היוקרה. מרצדס הובילה גם השנה (בפעם השניה רציפות) את שוק היוקרה ובפער גדול מהמקום השני, ולמרות צניחה של 15.4% במכירות, מסרה 4,014 רכבים והקדימה את אאודי שהצליחה לצמוח ב-3.3% בשל שיפור במלאי זמין ומסרה 2,903 מכוניות. ב.מ.וו איבדה שליש מכוחה (34.2%-) והסתפקה ב-2,241 מסירות בלבד. וולוו ללא שינוי מסרה 1,679 מכוניות וסוגרת את החמישיה הפותחת לקסוס עם ירידה של 11.3% ו-1,636 מסירות. ראויים לציון ג’נסיס שהציגה את הצמיחה הגבוהה בשוק היוקרה עם עליה של 24.7% ו-819 מסירות ומנגד אכזב מותג ג’יפ עם צניחה של 51.5% ו-1,135 מסירות. בקצה העליון של היוקרה נמכרו כאן בשנה החולפת גם 245 מדגמי פורשה (2.4%-), פרארי רשמה שיא מקומי במכירות עם 20 מכוניות (לעומת 19 אשתקד) בנטלי צנחה ב-31% ל-18 מסירות ואסטון מרטין צנחה ב-58.3% ל-5 מכוניות בלבד.
מרצדס הובילה את שוק היוקרה כולל גם את שוק החשמליות היוקרתיות. כל חשמלית יוקרתית שלישית שנמכרה בארץ היתה של מרצדס.זאת היתה גם השנה של הסיניות
זאת ללא ספק היתה גם השנה של הסיניות: עד לפני שנים ספורות מקור לבדיחות בענף הרכב וכיום חלומו של כמעט כל יבואן. אם שנת 2022 היתה שנת החדירה האמיתית הראשונה של המותגים הסיניים לארץ, בה נמסרו כ-25,238 מכוניות שהיוו את המקום השלישי בדירוג המדינות, בשנת 2023 נרשם כבר שיטפון של ממש ו-20 מותגי הרכב מסין שכבר משווקים כאן מסרו 47,154 מכוניות, כאשר שלושה מותגים התברגו לעשרת מותגי הרכב המובילים בישראל (BYD, צ’רי וג’ילי). סין העפילה השנה למקום השני בדירוג המדינות מהן מיובאות המכוניות לארץ, אחרי דרום קוריאה ממנה יובאו לכאן 53,150 מכוניות ולפני יפן ממנה יובאו 35,242 מכוניות. בשנה הקרובה צפויים להצטרף לכאן כמה מותגים נוספים מסין, ביניהם סמארט ששיווקה חודש בחודש החולף בארץ, ZEEKR שתושק בשבוע הבא, דאיון של קבוצת כדורי, ואולי גם NETA ומותגים נוספים.
קרדיט: WHEEL