מהפך: BYD הפכה לסינית הפופולרית על כבישי ישראל
-
עם סיום שנת 2023 הפכה BYD למכונית הסינית הפופולרית בישראל ובכך עקפה את MG שהחזיקה עד כה בתואר. כיום נמכרים בארץ כ-20 מותגי רכב מסין, מהם שלושה שמככבים בעשירה הפותחת. התחזית לשנה הקרובה: עוד מותגים בדרך
שנת 2023 תיזכר ללא ספק כשנת ההסתערות האמיתית של מותגי הרכב מסין על השוק הישראלי. אם נשים רגע בצד את MG החלוצה שהגיעה לכאן כבר ב-2010, הפלישה הסינית האמיתית החלה רק במהלך 2021 ואת שנת 2022 סיימו המותגים הסינים כבר עם נתון מרשים של 21,840 מסירות, כאשר ג’ילי התברגה בעשרת המותגים הנמכרים ביותר בארץ (מקום 9). בינואר-נובמבר 2023 נרשם כאן כבר שיטפון של ממש עם 46,012 מכוניות סיניות שעלו על הכביש, ו-3 מותגים שנכנסו כבר לעשיריה הפותחת: BYD (מקום 4), צ’רי (מקום 7) וג’ילי (מקום 10). היום זאת כבר עובדה: המכוניות הסיניות נמכרות כאן כבר יותר מהיפניות ורק קצת פחות מהקוריאניות.
בסוף השנה נרשם גם מהפך בפופולריות הדגמים הסינים על כבישי ישראל, כאשר לאחר שנים שבהם MG היתה הפופולרית ביותר על הכביש (מבחינת כמות כוללת כל מכירות), בסיכום נתוני דצמבר, שכבר לא עשויים להשתנות משמעותית ביום שנותר, הפכה BYD למכונית הסינית הפופולרית ביותר כאן עם 18,795 מכוניות שכבר נעות על הכבישים (מרביתם מדגם ה-אטו 3), הישג מרשים שנקבע בתוך שנה וארבעה חודשים בלבד של מכירות. MG שמשווקת כאן מאז 2010, ירדה למקום השני עם 18,235 מכוניות שעלו עד כה לכביש, ולמרות שמדובר כאן במותג שמשווק כבר מעל לעשור, מרבית המכוניות שלו עלו כאן לכביש בשנים האחרונות. במקום השלישי ג’ילי שהרשימה עם דגם בודד (גיאומטרי C) והצליחה למסור כאן עד כה 14,017 מכוניות מאז שהחל השיווק בנובמבר 2021. צ’רי רביעית עם 12,024 מכוניות מאז התחלת השיווק בנובמבר 2022, ובמקרה שלה כולן מונעות בבנזין וללא חשמלית אחת. סוגרת את החמישיה הפותחת איווייס עם 2,098 מכוניות על הכביש מאז תחילת 2021, אך מותג זה נקלע השנה לקשיים בסין ומכירותיו בארץ כמעט ונעצרו לחלוטין מאז אפריל השנה.
מבין 20 מותגי רכב סיניים שנמכרים כיום בישראל, הצליחו עד כה שני מותגים נוספים לחצות את רף המסירות, כאשר סרס מסרה כאן 1,735 מכוניות מאז תחילת השיווק באפריל 2021 וסקייוול שהעלתה כאן לכבישים כ-1,405 מכוניות מאז אוקטובר 2021, וגם כאן מדובר בנתון מכבד בשל מיצוב פרימיום וללא רכב שפונה לקטגוריית ה-C-SUV העממית והמבוקשת ביותר. מתקרבים לרף ה-1,000 מסירות: מקסוס עם 964 מסירות מאז פברואר 2021 ואורה עם 929 מסירות מאז פברואר 2023.
בחודש שעבר החל באיחור קל מהצפוי בשל המלחמה שיווק אקספנג בישראל. היבואן מדווח כבר על יותר מ-200 הזמנות שרובם יחלו להימסר בינואר הקרוב, ועד כה נמסרו 23 מכוניות שכולם נרשמו בבעלות חברות וללא לקוחות פרטיים שהעדיפו דחייה לינואר. העולה החדשה ביותר מסין היא סמארט החדשה ששיווקה חודש החודש בארץ, שהפעם מגיעה אלינו כמכונית בבעלות משותפת של מרצדס וג’ילי הסינית. כבר בתחילת השנה יושק כאן גם זיקר שמבטיח לנו מחירים כניסה תחרותיים לרכבי פרמיום סיניים, ואחריו אמורים להגיע גם פורטינג שיהיה מותג הרכב הסיני הראשון של UMI. שיווק מותג זה היה אמור להתחיל ברבעון האחרון של השנה וכעת נדחה. גם מותג נטע (NETA) היה אמור להגיע השנה ושיווקו נדחה כרגע לזמן לא ידוע, ומותג WM מוטור שמכוניות ראשונות שלו כבר הגיעו לארץ, סבל מפשיטת הרגל של היצרן בסין רגע לפני תחילת השיווק הרשמי.
קרדיט: WHEEL